REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata przez urzędnika odszkodowania z powodu błędnej decyzji

Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odszkodowanie, urząd/ Fot. Fotolia
Odszkodowanie, urząd/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urzędnik za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa może zostać obciążony karą sięgającą dwunastokrotności pensji. Co grozi za celowe wydanie błędnej decyzji?

Urzędnik zapłaci za błąd z własnej kieszeni

– Wydałem wadliwą decyzję, a Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że została ona sporządzona z rażącym naruszeniem prawa – pisze pan Władysław. Wójt musi teraz zapłacić firmie odszkodowanie, które w oddzielnym postępowaniu zostało mu zasądzone. Czy gmina może żądać zwrotu zasądzonej kwoty ode mnie – pyta zmartwiony czytelnik

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Niestety tak. Zanim jednak gmina będzie miała możliwość odzyskania pieniędzy od pana Władysława, wójt musi wszcząć postępowanie wyjaśniające. W tym celu zobowiązany jest przesłać do prokuratora okręgowego wniosek o przeprowadzenie takiego postępowania . Do wniosku musi dołączyć dowód wypłaty odszkodowania i stanowiące podstawę tej wypłaty orzeczenie lub ugodę. W przesyłanej dokumentacji powinny się ponadto znaleźć rozstrzygnięcie stwierdzające rażące naruszenie prawa oraz uwierzytelnione kopie posiadanych akt postępowania sądowego lub administracyjnego, w którym zostało ono wydane.

Po wpłynięciu wniosku prokurator przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Musi ustalić, czy są przesłanki do wytoczenia powództwa o odszkodowanie przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu. Jeżeli stwierdzi, że podstawy do wniesienia pozwu istnieją, sprawa trafia do sądu, chyba że urzędnik, który popełnił błąd, zgodzi się zapłacić odszkodowanie bez postępowania sądowego. Warto pamiętać, że urzędnik za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa musi się liczyć z karą sięgającą dwunastokrotności pensji. Jeśli uda się przed sądem dowieść, że wydał wadliwą decyzję celowo, to grozi mu obciążenie wypłatą całej kwoty odszkodowania, które może przewyższać jego roczne pobory. ©?

REKLAMA

Artur Radwan

Dalszy ciąg materiału pod wideo

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 7 ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz.U. nr 34, poz. 173 ze zm.).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA