REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości./ fot. Fotolia
Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość, którą podatnik przekaże w użyczenie fundacji, której status jako OPP nie został potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, nie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2018 r.

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę na odmowę zmiany decyzji ostatecznej w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok. W uzasadnieniu omawianego wyroku przedstawiono następujący tok sprawy. Skarżąca spółka wniosła o zmianę decyzji wymiarowej z września 2014 roku w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę wniosku stanowiła umowa użyczenia z października 2014 r. pomiędzy Spółką a fundacją, wpisaną do KRS. Zdaniem spółki przedmiotowa umowa stanowiła zmianę okoliczności faktycznych zaistniałą po doręczeniu decyzji wymiarowej, która miała wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego. Skarżąca twierdziła, że – wobec przekazania nieruchomości fundacji – spełnione zostały przesłanki zastosowania w odniesieniu do spornej nieruchomości zwolnienia podatkowego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu, ze zwolnienia korzystają bowiem nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Zdaniem strony na terenie spornej nieruchomości fundacja faktycznie wykonywała działalność pożytku publicznego.

Zobacz: Podatki i opłaty lokalne

Wójt, po przeprowadzeniu oględzin nieruchomości, odmówił zmiany decyzji w sprawie określenia wysokości podatku. Organ wskazał, że w trakcie postępowania podatkowego zebrano szereg dowodów wskazujących, iż sporne obiekty nie były i nie są zajęte na działalność statutową organizacji pożytku publicznego, a zatem nie mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta. Okazało się, że dzierżąca nieruchomość fundacja nie była w 2014 r. organizacją pożytku publicznego, a taki status ma przyznany dopiero od marca 2015 r. Ponadto nie stwierdzono żadnej aktywności wskazującej na faktyczne zajęcie nieruchomości na jakąkolwiek działalność statutową fundacji. Sąd I instancji podzielił pogląd organów podatkowych, że po doręczeniu decyzji wymiarowej w podatku od nieruchomości za 2014 r. nie nastąpiła zmiana okoliczności faktycznych mających wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego za ten okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundacja w 2014 r. nie miała statusu organizacji pożytku publicznego, umowa użyczenia nie doprowadziła do faktycznego przeniesienia posiadania części nieruchomości na rzecz fundacji, a więc nie została spełniona przesłanka zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. („zajęcie” nieruchomości na działalność pożytku publicznego). Wyszło na jaw, że nieruchomość to nieczynny „klasyczny” ośrodek wczasowo wypoczynkowy, będący nadal w posiadaniu skarżącej i związany z prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej. NSA – utrzymując w mocy wyrok WSA – uznał za nieuzasadniony argument skarżącej, że w związku z zawarciem umowy użyczenia nie była i nie mogła być prowadzona przez nią działalność gospodarcza. NSA potwierdził zasadność stanowiska, wedle którego przepis art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. skutek zwolnienia podatkowego wiąże z posiadaniem przez podmiot władający nieruchomością statusu organizacji pożytku publicznego (z kolei uzyskanie tego statusu ustawodawca łączy z chwilą dokonania właściwego wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym). W omawianej sprawie umowa użyczenia nie mogła zatem uzasadniać zmiany decyzji wymiarowej za 2014 r., bowiem fundacja nie mając wtedy jeszcze statusu organizacji pożytku publicznego, nie mogła - jako taka - „zająć” nieruchomości na cel z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. Wobec tego podstawy do zmiany decyzji wymiarowej nie zachodziły. Wyrok jest prawomocny.

Dominik Goślicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości

Ronald Ruta

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA