REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od posiadania psa 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od posiadania psa 2019 r./ fot. Fotolia
Podatek od posiadania psa 2019 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata od posiadania psów, powszechnie nazywana podatkiem, uregulowana jest w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę wprowadzić może rada gminy, ale nie ma takiego obowiązku. Ile wyniesie opłata od posiadania psa w 2019 roku? Kto musi wnieść opłatę, a kto jest z niej zwolniony? Aktualny stan prawny na 2021 r. sprawdź w artykule dodanym poniżej.

Sprawdź aktualny stan prawny: Podatek od posiadana psa w 2021 r.

Jak już zostało wspomniane o tym, czy opłata zostanie wprowadzona na terenie danej gminy decyduje jej rada. Jeżeli omawiana w niniejszym artykule opłata zostanie wprowadzona odprowadzać ją powinni właściciele psów, mowa tu oczywiście o osobach fizycznych.

REKLAMA

W roku 2019 opłata od posiadania psa wyniesie maksymalnie 123,18 zł.

Niektórzy z omawianej opłaty mogą się zwolnić. W art. 18 a ust.2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wymieniono osoby fizyczne posiadające psa zwolnione od tej opłaty. Zgodnie z nim opłaty od pupila nie pobiera się od:

  • członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;
  • osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa;
  • osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania psa asystującego;
  • osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa;
  • podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.

Zobacz: Podatki

Opłata (zwana wówczas podatkiem) za posiadanie psa była kiedyś obowiązkowa. Od 2008 roku to rada gminy decyduje czy ją wprowadzi czy też nie. Na przykład radni m. st. Warszawy nie podjęli takiej uchwały. Z kolei ze stron internetowych biuletynu informacji publicznej Krakowa wynika, że w latach 2013-2018 opłata od posiadania psa wynosiła 36 zł. Krakowscy radni dodatkowo zwolnili osoby, które zaadoptowały psy ze schroniska z uiszczania omawianej opłaty. Podobnie w Krakowie z mocy uchwały zwolniono:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • właścicieli psów, które są trwale oznakowanych czipem/mikroprocesorem/tatuażem, jeżeli dokonano zgłoszenia oraz udokumentowano ten fakt inkasentowi opłaty (KTOZ),
  • właścicieli pupili chirurgicznie wysterylizowanych albo wykastrowanych, pod warunkiem takim jak powyżej mianowicie, jeżeli dokonano zgłoszenia oraz udokumentowano ten fakt inkasentowi opłaty (KTOZ),
  • właścicieli szczeniaków do 8-go miesiąca życia.

W Bydgoszczy w latach 2009-2018 opłata od posiadania psa nie była pobierana. Podobnie jak w Gdyni oraz Zielonej Górze.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2019

Warto zwrócić uwagę na to, że rada gmina może w uchwale zwolnić od płacenia opłaty za posiadanie psa inne niż wymienione w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych osoby. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 29 listopada 2006 r., w sprawie o sygn. akt I SA/Po 780/06 stwierdził, że rada gminy może zastosować inne niż w ustawie zwolnienia podatkowe. W uzasadnieniu prawnym czytamy:   

Podmiotem (podatnikiem) podatku od posiadania psów jest osoba fizyczna, posiadająca psa.

Przedmiotem podatku (opodatkowania) jest posiadanie psa.

Artykuł 14 pkt 4 ( upoważnia więc radę gminy do wprowadzenia innego niż wymienionego w ustawie zwolnienia przedmiotu opodatkowania.

Rada gminy w świetle treści tego przepisu może jedynie zastosować inne niż w ustawie zwolnienie podatkowe.

Opracowano na podstawie:

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

REKLAMA

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

REKLAMA

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

REKLAMA