REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne 2016 - korzyści dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podatki lokalne 2016
Podatki lokalne 2016
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r. Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

Gminy skorzystają na uszczelnieniu podatków lokalnych

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych, które wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r., to efekt nowelizacji z 25 czerwca 2015 r. ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045). Wprowadza ona modyfikacje nie tylko w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącej podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz opłat lokalnych (miejscowej, uzdrowiskowej, targowej, od psów), lecz także w innych ustawach dotyczących wpływów samorządów. Chodzi o ustawy o podatku rolnym, podatku leśnym, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, że gminy i miasta szybko muszą przygotować się do zmian. Organem podatkowym w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, a także w sprawach opłat lokalnych, jest bowiem wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zobacz również: Zmiany w podatkach lokalnych 2016

Poza nowymi regulacjami wynikającymi z ustawy samorządowej gminy muszą zwrócić uwagę również na inne zmiany wprowadzone do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wynikają one z:

REKLAMA

● nowelizacji ustawy o PIT i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 699 ze zm.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1283),

● ustawy o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777),

● ustawy o związkach metropolitalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1890).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany, a zwłaszcza te wynikające z nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, są jedną z największych nowelizacji podatków lokalnych w ostatnich latach. Ustawodawca nie pozostawił wątpliwości, jaki był ich cel. Jak podkreślał to już w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, chodziło o usprawnienie funkcjonowania i organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli. Nowelizacja jest więc skierowana głównie do samorządów. Widać to m.in. w zmianach podatkowych. Najlepszym tego przykładem jest wprowadzenie zasady niepobierania podatków od nieruchomości, leśnego i rolnego, w sytuacji gdy kwota podatku nie przekracza kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez pocztę (obecnie 6,10 zł).

Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami o finansach publicznych kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jeśli przekaże obowiązki innym osobom, w tym skarbnikowi, ten również będzie odpowiadał np. za rozliczenia podatkowe. Z kolei, jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168), odpowiedzialność za błędy m.in. w rozliczeniach podatkowych ponoszą również pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym na podstawie odrębnych ustaw powierzono wykonywanie obowiązków. Oczywiście, o ile ich niewykonanie (nienależyte wykonanie) narusza dyscyplinę finansów publicznych. ©?

ok. 400 mln zł o tyle zwiększą się roczne wpływy gmin i miast po zmianach w podatkach wynikających z ostatnich nowelizacji ustaw

RAMKA

Finansowe skutki zmian w podatkach i opłatach lokalnych w 2016 roku*

● Podatek leśny – 52,7 mln zł

● Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych – możliwy wzrost wpływów, ale brak szacunków

● Podatek od spadków i darowizn oraz PCC – 322 mln zł

● Zmiana stawek maksymalnych – możliwy spadek wpływów, ale brak szacunków

● Wpływy z opłaty reklamowej – 66,7 mln zł

* Szacunki z uzasadnień do projektów nowelizacji ustaw.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA