REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opodatkowanie reklamy na przystankach./ fot. Fotolia
Opodatkowanie reklamy na przystankach./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt II FSK 2968/14 orzekł, że wiaty przystankowe z kasetonami reklamowymi i nośniki reklamowe powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zarówno wiaty, jak i nośniki reklamowe uznane zostały za budowle.

Sprawa dotyczyła Spółki, której Prezydent Miasta określił wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości od posiadanych przez nią wiat przystankowych z kasetonami reklamowymi i nośników reklamowych.

REKLAMA

Z powyższym rozstrzygnięciem Spółka się nie zgodziła uznając, że:

  • sporne nośniki reklamowe nie mają trwałego związku z gruntem, wobec czego nie podlegają w ogóle opodatkowaniu, gdyż są to jedynie tymczasowe obiekty budowlane;

  • wiaty przystankowe nie mogą być uznane za budowle związane z prowadzenie działalności gospodarczej, wobec tego powinny korzystać z wyłączenia na podstawie art. 2 ust.3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych [dalej: upol];

  • dodatkowo spółka ma status zakładu pracy chronionej wobec czego korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 4 upol.

Wszystkie zarzuty spółki zostały jednak uznane za bezzasadne zarówno przez WSA w Poznaniu, jak i NSA.

REKLAMA

Składy orzekające w analizowanej sprawie zwróciły uwagę przede wszystkim na fakt, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle, do których należą m.in. „wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe”. Jednocześnie przywołano utrwalony pogląd judykatury, że cecha „trwałego związania z gruntem” sprowadza się do posadowienia obiektu na tyle trwale, by zapewnić mu stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym, mogącym go zniszczyć lub spowodować przesunięcie, czy przemieszczenie na inne miejsce.

Skontrolowane nośniki reklamowe były zamontowane na metalowych nogach (słupach lub rurach), zamocowanych w podłożu poprzez wkopane w ziemię lub przez śruby mocujące rurę do elementów zagłębionych w ziemi (albo do betonowej konstrukcji), czy też na słupach wmurowanych w betonowe bryły. Same tablice reklamowe wykonane zostały z blachy z konstrukcją kasetonową w bilbordach typu CS9 (z zamontowaną reklamą ruchomą). Tym samym stwierdzono, że zastosowanie techniki połączenia obiektu z podłożem, potwierdza, że jest on stabilnie umiejscowiony w przestrzeni, stanowiąc trwały element gruntu. Jednocześnie NSA – przywołując uchwałę w sprawie II FPS 11/13 - zauważył, że bez znaczenia dla uznania danego obiektu za budowlę pozostaje okoliczność, że jest on zarazem tymczasowym obiektem budowlanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Sąd nie zgodził się również z twierdzeniem, że w analizowanej sprawie powinno znaleźć zastosowanie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 upol. Przypomniano, że na podstawie tego przepisu wyłączone z opodatkowania są tylko budowle zlokalizowane na gruntach zajętych na pasy drogowe dróg publicznych, związanych z działalnością gospodarczą w postaci eksploatacji autostrad płatnych. Jeżeli jednak na gruncie, nawet objętym tym wyłączeniem, zlokalizowana jest budowla związana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, inną niż eksploatacja autostrad płatnych to podlega ona opodatkowaniu. W tej sprawie sporne obiekty związane były z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie agencji reklamy, w konsekwencji nie mogły podlegać wyłączeniu z opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia przewidzianego dla zakładów pracy chronionej, sądy zwróciły uwagę, że nie wszystkie nieruchomości pozostające w posiadaniu takiego przedsiębiorcy automatycznie korzystają ze zwolnienia. Sporne obiekty budowlane nie zostały wymienione w decyzji o nadaniu stronie statusu zakładu pracy chronionej, ani w decyzji wojewody. Ponadto nie można było uznać, że wiaty przystankowe i nośniki reklamowe są zajęte bezpośrednio na prowadzenie zakładu pracy chronionej.

Analizowany wyrok potwierdza dotychczasowe stanowisko orzecznictwa w zakresie opodatkowania urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem. Warto zauważyć, że od września 2015 r. obowiązują przepisy, na podstawie których urządzenia i tablice reklamowe mogą podlegać opłacie reklamowej. Wystąpić to może wyłącznie w gminach, które mają podjęte uchwały w zakresie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. W takiej sytuacji kwota zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, zaliczana jest na poczet opłaty reklamowej od tej tablicy lub urządzenia.

Katarzyna Jasińska

doradca podatkowy, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA