REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne prowadzenie ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dobrowolne prowadzenie ksiąg rachunkowych./ fot. Shutterstock
Dobrowolne prowadzenie ksiąg rachunkowych./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 r. podatnik będzie informował o zamiarze dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym dobrowolnie prowadził księgi rachunkowe. Jak przygotować się do zmian? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

2.1. Na czym polegają zmiany

Od 1 stycznia 2019 r. podatnik będzie informował o zamiarze dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym dobrowolnie prowadził księgi rachunkowe. Nie będzie już zatem musiał składać takiego zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem następnego roku podatkowego. Zmiana ta dotyczy jednostek chcących prowadzić dobrowolnie księgi rachunkowe już w 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

2.2. Przygotowanie do zmian

Krok 1. Sprawdź, czy możesz dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe

Dobrowolne prowadzenie ksiąg rachunkowych jest zarezerwowane (zgodnie z art. 2 ust. 2 u.rach.) dla osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich. Mogą one prowadzić je dobrowolnie od 1 stycznia 2019 r., jeśli ich przychody za 2018 r. są niższe niż 8 559 000 zł (2 000 000 euro × 4,2795 zł/euro; kurs ogłoszony przez NBP na 1 października 2018 r.).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

Krok 2. Upewnij się, że w zeznaniu rocznym poinformowałeś o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze zmianą brzmienia art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości (połączoną ze zmianą art. 24a ust. 5 u.p.d.o.f.) podatnik, który zacznie dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe z początkiem 2019 r., będzie miał obowiązek poinformowania o tym w zeznaniu rocznym za 2019 r. składanym do 30 kwietnia 2020 r. Podatnik może co prawda do końca 2018 r. złożyć zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg w 2019 r. (tj. według starych przepisów), ale zawiadomienie to będzie prawnie nieskuteczne. Skuteczne będzie wyłącznie złożenie zawiadomienia o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg złożone w zeznaniu rocznym. Chociaż ustawa o wprowadzeniu uproszczeń wskazuje, że zawiadomienie złożone do końca 2018 r. będzie od 1 stycznia 2019 r. – w rozumieniu ustawy o PIT – prawnie nieskuteczne, to nadal istnieje również zapis (art 43 ust. 1) wskazujący, że zmiany w ustawie o rachunkowości mają zastosowanie po raz pierwszy dopiero do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2018 r. W celu uniknięcia jakiejkolwiek możliwości zakwestionowania wyboru prowadzenia dobrowolnie ksiąg rachunkowych w 2019 r., nie szkodzi jednak złożyć zawiadomienia według „starych” przepisów, tj. w terminie do 31 grudnia 2018 r., a następnie – jak zostało wskazane wcześniej – wraz z zeznaniem podatkowym za 2019 r.

Podstawa prawna:

  • art. 24a ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 – w brzmieniu nadanym przez ustawę z 9 listopada 2018 r.
  • art. 2 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz. U. z 2018 r. poz. 395 – w brzmieniu nadanym przez ustawę z 9 listopada 2018 r.
  • art. 7 pkt 10, art. 9, art. 9 pkt 1, art. 42 ustawy z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (druk sejmowy nr 2862) – oczekuje na podpis Prezydenta RP i publikację w Dzienniku Ustaw

Artykuł ten jest fragmentem książki Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA