REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady wystawiania faktur do paragonów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady wystawiania faktur do paragonów./ Fot. Fotolia
Nowe zasady wystawiania faktur do paragonów./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku zmienią się zasady wystawiania faktur do paragonów. Fakturę dla podatnika VAT będzie można wystawić tylko wówczas, gdy wydany wcześniej paragon będzie zawierał numer identyfikujący nabywcę.

Zgodnie z nowym art. 106b ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy fiskalnej potwierdzonej paragonem, fakturę na rzecz podatnika VAT wystawiać się będzie wyłącznie wówczas, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie sprzedaży będzie zawierać numer, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Taka zmiana wymusi na nabywcach konieczność jasnego zadeklarowania już w momencie zakupu, czy dokonują transakcji w charakterze podatnika VAT (a więc na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej), czy też występują jako konsumenci (a zakup dokonywany jest na potrzeby prywatne). Dotyczyć to będzie przede wszystkim osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Jak podkreśla ministerstwo finansów nowe rozwiązanie nie ograniczy prawa do wystawienia faktury, a jedynie ureguluje kwestie dokumentowania transakcji, które zostały uprzednio zewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przepisy mają wymusić konsekwencję u nabywców – jeżeli dany podmiot dokonuje zakupu jako podatnik (a nie jako konsument), to powinien o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu. Nabywca nie może bowiem dowolnie wybierać, czy dokonuje zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy też występuje w charakterze konsumenta. Co więcej, nabywca nie może dokonywać dowolnej zmiany w tym zakresie już po dokonaniu transakcji (zdaniem ministerstwa, na gruncie VAT, towar lub usługa nabyta na potrzeby osobiste lub prywatne nie może z czasem przekształcić się w zakup służący działalności gospodarczej)[1].

Polecamy serwis: Księgowość budżetowa

REKLAMA

Po wejściu w życie omawianych przepisów sprzedawcy będą mieć dwie możliwości, tj. będą mogli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. zaewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej (posiadającej funkcję umieszczenia NIP na paragonie) i wydać paragon z NIP, a w okresie późniejszym wystawić fakturę (na żądanie podatnika VAT), albo

2. udokumentować transakcję wyłącznie fakturą (na żądanie podatnika VAT).

Każda z przedstawionych sytuacji będzie wymagać od nabywcy-podatnika VAT, który chce otrzymać fakturę identycznego zachowania tj. poinformowania sprzedawcy, że dokuje nabycia jako podatnik VAT i jest zainteresowany otrzymaniem faktury. Po przekazaniu takiej informacji możliwe będzie zastosowanie jednego z dwóch wymienionych wyżej rozwiązań.

Dodać należy, że opcja udokumentowania sprzedaży wyłącznie fakturą, będzie dotyczyć przede wszystkim sprzedawców, których kasy fiskalne nie będą posiadać funkcji zamieszczenia NIP na paragonie (jak informuje ministerstwo finansów, wprowadzenie nowych regulacji nie wiąże się z koniecznością wymiany kas).

Na zakończenie należy wskazać, że w celu zapewnienia przestrzegania nowych reguł, ustawodawca wprowadził stosowne sankcje. I tak sankcja dodatkowego zobowiązania podatkowego została przewidziana, gdy:

1. sprzedawca wystawi fakturę dokumentującą transakcję, która wcześniej została zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy, ale paragon nie zawiera NIP nabywcy,

2. nabywca ujmie wadliwą fakturę w rejestrze zakupów (a więc fakturę wystawioną do paragonu bez NIP).

W każdym z wymienionych przypadków sankcja wyniesie 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze.

Przedstawiona zmiana będzie wymagać – zarówno od sprzedawców, jak i nabywców – zachowania dużej staranności przy dokumentowaniu transakcji. W szczególności chodzi o konieczność wyeliminowania przypadków omyłkowej rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, gdy ta sama sprzedaż dokumentowana będzie fakturą

[1] Por. uzasadnienie do projektu ustawy – dostępne pod: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3499

Michał Kostrzewa

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA