REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prewspółczynnik od 2016 roku dla podmiotów prawa publicznego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT 2016/ Fot. Fotolia
VAT 2016/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prewspółczynnik od 1 stycznia 2016 r. będą stosować nie tylko jednostki samorządowe, o czym już informowaliśmy, lecz także inne podmioty prawa publicznego – w zakresie działalności statutowej niestanowiącej działalności gospodarczej. Będą one musiały – przy obliczaniu podatku do odliczenia – uwzględniać działalność, która nie podlega VAT.

Prewspółczynnik nie tylko dla gmin

Niekorzystne zasady odliczania VAT od zakupów będą dotyczyły nie tylko jednostek samorządowych. Dotkną także innych podmiotów prawa publicznego, np. radia i telewizji, uczelni czy stowarzyszeń

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzają to już pierwsze interpretacje w sprawie prewspółczynnika, który zacznie obowiązywać za miesiąc. Chodzi o sposób ustalania, jaką część podatku naliczonego można odliczyć od podatku należnego. Obecnie przy obliczaniu tej kwoty pomijana jest działalność niepodlegająca w ogóle opodatkowaniu. Od 1 stycznia 2016 r. się to zmieni (nowe art. 86 ust. 2a–2h).

Prewspółczynnik będą stosować nie tylko jednostki samorządowe, o czym już informowaliśmy, lecz także inne podmioty prawa publicznego – w zakresie działalności statutowej niestanowiącej działalności gospodarczej, a także spółki prowadzące działalność holdingową – w zakresie czynności, które dla celów VAT nie są działalnością gospodarczą.

Od przyszłego roku będą one musiały – przy obliczaniu podatku do odliczenia – uwzględniać działalność, która nie podlega VAT (np. finansowaną dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze). Będzie to jednak miało zastosowanie tylko do tych zakupów, które wykorzystywane są zarówno do działalności, jak i czynności, które za taką nie są uważane.

REKLAMA

Zobacz również: Powiatowe jednostki budżetowe po wyroku TSUE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radio i telewizja

Prewspółczynnik będą musiały stosować także rozgłośnie publiczne. Potwierdził to dyrektor IS w Łodzi m.in. w interpretacji z 27 października 2015 r. (nr IPTPP2/4512-476/15-2/IR). Wskazał, że radio zarówno prowadzi działalność opodatkowaną 23 proc. VAT, zwolnioną z podatku, jak i wykonuje zadania w ramach misji publicznej, które nie są działalnością gospodarczą. Na realizację tych ostatnich dostaje pieniądze z abonamentu. Nie są one wynagrodzeniem za usługi radiowe, bo opłaty abonamentowe są pobierane po to, aby państwo za pośrednictwem radia realizowało konkretne zadania zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1531).

Dyrektor łódzkiej izby skarbowej uznał, że w takim razie radio, realizując misję publiczną, nie działa w charakterze podatnika VAT i dlatego musi stosować prewspółczynnik.

Tak samo jest w przypadku telewizji publicznej, co potwierdził dyrektor IS w Warszawie w interpretacji z 15 września 2015 r. (nr IPPP1/4512-585/15-2/AW).

Spółki holdingowe

Prewspółczynnik będą musiały stosować także niektóre przedsiębiorstwa prywatne, a konkretnie spółki holdingowe. Co do zasady nie prowadzą one działalności gospodarczej albo prowadzą ją w bardzo ograniczonym zakresie.

Andrzej Kapczuk, doradca podatkowy i wspólnik w Thedy & Partners, wyjaśnia, że chodzi jedynie o takie firmy, w których otrzymywane dywidendy mieszczą się poza systemem VAT.

– Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że samo posiadanie udziałów i uzyskiwanie z tego korzyści finansowych (dywidend) nie stanowi działalności gospodarczej, a podmiot nie występuje wówczas w charakterze podatnika VAT (np. wyrok w sprawach C-108/14 i C-109/14 Larentia + Minerva i in). Chcąc określić VAT podlegający odliczeniu od wydatków, które dotyczą jednocześnie działalności gospodarczej i niegospodarczej, takie podmioty będą musiały zastosować prewspółczynnik – tłumaczy Janina Fornalik, doradca podatkowy i starszy menedżer w MDDP.

Andrzej Kapczuk zaznacza, że prewspółczynnika nie będą musiały stosować te spółki holdingowe, które uzyskują przychody z dywidend, ale jednocześnie wykonują na rzecz swoich spółek zależnych czynności opodatkowane w postaci usług aktywnego zarządzania.

Inne zasady

Zgodnie z założeniem ustawodawcy, jeżeli dany przychód jest bez VAT, ale powstał w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, to podatnik nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika. Michał Borowski, starszy menedżer w Crido Taxand, wskazuje, że zasada ta będzie dotyczyć np. kar umownych lub odszkodowań otrzymanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Andrzej Kapczuk dodaje, że obejmie ona również:

odsetki za nieterminowe dokonywanie płatności od kontrahentów i sprzedaż własnych wierzytelności,

odsetki z lokat bankowych,

● niektóre finansowe transakcje zabezpieczające,

● przychody z działalności cash-pool,

dotacje niemające wpływu na cenę (a zatem pozostające poza opodatkowaniem VAT), ale generalnie służące działalności gospodarczej danego podmiotu,

● przychody nieobjęte systemem VAT z uwagi na niespełnienie warunku związku wynagrodzenia z realizowaną usługą czy dostawą towaru.

Zobacz również: Subwencje, dotacje i dopłaty a VAT

Wybór metody

Chcąc określić, jak działalność podatnika podlegająca VAT ma się do jego działalności pozostającej poza systemem VAT, podatnicy będą musieli wybrać metodę kalkulacji prewspółczynnika najbardziej odpowiadającą specyfice wykonywanej działalności. Podmioty publiczne nie mają tu w zasadzie wyboru – projekt rozporządzenia narzuca im klucz przychodowy (wskaźnik rocznego obrotu z działalności gospodarczej do całości dochodów wraz z dotacjami i dopłatami). – Projektodawca formalnie dopuszcza inne klucze, ale można sądzić, że w praktyce będzie wymagał stosowania jedynie klucza przychodowego. Takie jednoznaczne wskazanie na jeden tylko rodzaj prewspółczynnika budzi uzasadnione wątpliwości co do zgodności projektowanych przepisów z regulacjami wspólnotowymi, a przede wszystkim z zasadą neutralności VAT – ocenia Andrzej Kapczuk.

Inne podmioty niż publiczne będą mogły wybrać jeden z kilku kluczy: osobowy, czasowy, przychodowy, powierzchniowy lub inny. – Jeśli podatnik zdecyduje się na klucz indywidualny, będzie musiał wykazać, że dokonany przez niego wybór metody kalkulacji prewspółczynnika spełnia ustawowe warunki, a więc najlepiej odpowiada specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć – stwierdza Michał Borowski. ©?

Prewspółczynnik będą musiały stosować także niektóre spółki holdingowe

infoRgrafika

Krok po kroku, jak wyliczyć podatek do odliczenia

Agnieszka Pokojska

Łukasz Zalewski

 dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA