Jak obciążać pracowników kosztami używania telefonów komórkowych
REKLAMA
REKLAMA
Tak, powiat postępuje prawidłowo, ponieważ w tej sytuacji świadczy na rzecz pracowników usługi telekomunikacyjne podlegające opodatkowaniu i opodatkowane według stawki 23% VAT.
REKLAMA
Jeśli podatnik – działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej – bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Taki właśnie przypadek ma miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji. Powiat nabywa we własnym imieniu, ale na rzecz pracowników, usługi telekomunikacyjne. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o VAT powiat świadczy zatem te usługi na rzecz pracowników.
Zobacz również: VAT na e-booki – problem zróżnicowanych stawek
Takie świadczenie usług podlega opodatkowaniu przede wszystkim wówczas, gdy ma charakter odpłatny (tak jak ma się rzecz w omawianej sytuacji). A ponieważ powiat świadczy na rzecz pracowników podlegające opodatkowaniu VAT usługi telekomunikacyjne – prawidłowe będzie opodatkowywanie tych obciążeń według stawki VAT 23%.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
REKLAMA
Jeśli chodzi o kwestię udokumentowania takich świadczeń, to przede wszystkim mogą one być dokumentowane fakturami lub paragonami. Jednak w tym przypadku wystawianie obu tych rodzajów dokumentów nie jest konieczne, ponieważ, po pierwsze, faktury w przypadku sprzedaży na rzecz osób prywatnych (w tym pracowników) muszą być wystawiane tylko na żądanie tych osób – a po drugie, sprzedaż na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania (na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).
Powiat może zatem (lecz nie musi) dokumentować te obciążenia fakturami lub paragonami. Jeżeli obciążenia te nie są dokumentowane żadnym z tych dokumentów, mogą być one dokumentowane przez powiat w dowolny sposób (np. notami obciążeniowymi czy dokumentami odpowiadającymi wystawianym w przeszłości fakturom wewnętrznym).
TOMASZ KRYWAN
prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków
PODSTAWY PRAWNE
● art. 8 ust. 2a, art. 106b ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1223)
● § 2 ust. 1 w zw. z poz. 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r. poz. 1544)
Polecamy serwis: Podatki
REKLAMA
REKLAMA