REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obciążać pracowników kosztami używania telefonów komórkowych

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
telefon służbowy
telefon służbowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zarządzeniem starosty, starostwo powiatowe pokrywa miesięczny koszt używania telefonów komórkowych do określonej kwoty. W przypadku przekroczenia limitu pracownik musi zwrócić różnicę między limitem a kwotą wynikającą z faktury za telefon. Czy powiat postępuje prawidłowo, opodatkowując VAT takie obciążenia? Jak należy je dokumentować?

Tak, powiat postępuje prawidłowo, ponieważ w tej sytuacji świadczy na rzecz pracowników usługi telekomunikacyjne podlegające opodatkowaniu i opodatkowane według stawki 23% VAT.

REKLAMA

Jeśli podatnik – działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej – bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Taki właśnie przypadek ma miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji. Powiat nabywa we własnym imieniu, ale na rzecz pracowników, usługi telekomunikacyjne. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o VAT powiat świadczy zatem te usługi na rzecz pracowników.

Zobacz również: VAT na e-booki – problem zróżnicowanych stawek

Takie świadczenie usług podlega opodatkowaniu przede wszystkim wówczas, gdy ma charakter odpłatny (tak jak ma się rzecz w omawianej sytuacji). A ponieważ powiat świadczy na rzecz pracowników podlegające opodatkowaniu VAT usługi telekomunikacyjne – prawidłowe będzie opodatkowywanie tych obciążeń według stawki VAT 23%.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli chodzi o kwestię udokumentowania takich świadczeń, to przede wszystkim mogą one być dokumentowane fakturami lub paragonami. Jednak w tym przypadku wystawianie obu tych rodzajów dokumentów nie jest konieczne, ponieważ, po pierwsze, faktury w przypadku sprzedaży na rzecz osób prywatnych (w tym pracowników) muszą być wystawiane tylko na żądanie tych osób – a po drugie, sprzedaż na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania (na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

Powiat może zatem (lecz nie musi) dokumentować te obciążenia fakturami lub paragonami. Jeżeli obciążenia te nie są dokumentowane żadnym z tych dokumentów, mogą być one dokumentowane przez powiat w dowolny sposób (np. notami obciążeniowymi czy dokumentami odpowiadającymi wystawianym w przeszłości fakturom wewnętrznym).

TOMASZ KRYWAN

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

● art. 8 ust. 2a, art. 106b ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1223)

● § 2 ust. 1 w zw. z poz. 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r. poz. 1544)

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA