REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa operacji związanych z usunięciem usterek

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ewidencja księgowa operacji związanej z zastępczym usunięciem usterek / Fot. Fotolia
Ewidencja księgowa operacji związanej z zastępczym usunięciem usterek / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie dokumenty księgowe powinna wystawić jednostka budżetowa z tytułu obciążenia wykonawcy karami umownymi oraz kosztami zastępczego usunięcia usterek? Czy mają to być noty księgowe? Jak ująć w ewidencji księgowej operacje związane z zastępczym usunięciem usterek?

Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła umowę na wykonanie remontu siedziby. Prace remontowe zostały wykonane zgodnie z umową, jednak w okresie rękojmi ujawniły się usterki. Jednostka zgodnie z umową wezwała wykonawcę (X) do usunięcia usterek, wyznaczając jednocześnie termin na ich usunięcie. Wykonawca (X) nie usunął usterek, co spowodowało, że jednostka zgodnie z postanowieniami umownymi oraz po wyczerpaniu procedur z tym związanych powierzyła usunięcie usterek innemu wykonawcy (Y) na koszt i ryzyko wykonawcy (X). Wykonawca za usunięcie usterek wystawił jednostce fakturę, którą ta uregulowała ze środków ujętych w planie finansowym jednostki.

REKLAMA

W wyniku zaistniałych zdarzeń jednostka zgodnie z zapisami umownymi postanowiła:

a) obciążyć wykonawcę (X) karami umownymi,

b) obciążyć wykonawcę kosztami zastępczego usunięcia usterek.

Jakie dokumenty księgowe powinna wystawić jednostka na wyżej wymienione obciążenia? Czy mają to być noty księgowe? Czy w przypadku opisanym w punkcie b może powinna to być refaktura dokumentująca odsprzedaż usług? Jak ująć w ewidencji księgowej opisane powyżej zdarzenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obciążenie wykonawcy (X) zarówno karami umownymi, jak i kosztami zastępczego usunięcia usterek należy udokumentować w formie noty księgowej.

REKLAMA

Artykuł 483 kodeksu cywilnego przewiduje, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi poprzez zapłatę określonej sumy (kara umowna). Warunki naliczenia kary powinny być określone w umowie (przypadki, jak i wysokość). Kara umowna jest sankcją cywilnoprawną niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co powoduje, że obciążenie karą powinno nastąpić w formie noty księgowej.

Przychody z tytułu kar umownych jako przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki zaliczamy do pozostałych przychodów operacyjnych. Ewidencja księgowa kar umownych powinna przebiegać w sposób przedstawiony na schemacie nr 1.

Po pierwsze, trzeba ująć notę księgową z tytułu kary umownej: strona Wn konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097) i strona Ma konta 760 Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097),

Następnie księguje się wpływ na rachunek bieżący jednostki środków z tytułu zapłaty noty księgowej: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097) i strona Ma konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097).

Zastępcze usunięcie usterek

Analogicznie jak w przypadku kar umownych, regulacje prawne dotyczące zastępczego wykonania wynikają z przepisów kodeksu cywilnego, w tym zwłaszcza z art. 480. Określa on, że:

w razie zwłoki dłużnika w wykonaniu zobowiązania wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, żądać upoważnienia przez sąd do wykonania czynności na koszt dłużnika,

jeżeli świadczenie polega na zaniechaniu, wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia na koszt dłużnika wszystkiego, co dłużnik wbrew zobowiązaniu uczynił,

w wypadkach nagłych wierzyciel może, zachowując roszczenie o naprawienie szkody, wykonać bez upoważnienia sądu czynność na koszt dłużnika lub usunąć na jego koszt to, co dłużnik wbrew zobowiązaniu uczynił.

Korzystając jednak z regulacji zawartych w art. 3531 kodeksu cywilnego (dotyczy zasady swobody zawierania umów), nic nie stoi na przeszkodzie, aby strony umowy cywilnoprawnej zawarły w niej postanowienia, które dają stronie umowy prawo do skorzystania z wykonania zastępczego na koszt dłużnika w konkretnych okolicznościach, bez konieczności uzyskiwania uprzedniego upoważnienia sądu do wykonania zastępczego. Stosowna klauzula zawarta w umowie pozwala wyeliminować ewentualne wątpliwości na gruncie stosowania w tym zakresie wyłącznie przepisów kodeksu cywilnego.

Modernizacja budynku - ewidencja księgowa

W niniejszym przypadku mamy właśnie do czynienia z taką sytuacją, z której wynika, że na skutek braku usunięcia usterek stwierdzonych w okresie rękojmi przez wykonawcę (X), jednostka w myśl postanowień umownych powierzyła usunięcie usterek osobie trzeciej (wykonawcy Y). Po wykonaniu zleconych prac i ich odbiorze wykonawca (Y) wystawił jednostce fakturę.

Jaki dokument

Obciążenie jednostki fakturą za usunięcie usterek przez wykonawcę (Y) oznacza, że w takim przypadku pomiędzy wykonawcą (X) a wykonawcą (Y) nie powstaje żaden stosunek prawny. Nie dochodzi też do wykonania usługi na rzecz niesolidnego wykonawcy (X) ani przez osobę trzecią (wykonawcę Y), ani też przez zamawiającego (jednostkę), co powoduje, że obciążenie wykonawcy (X) poniesionymi kosztami nie stanowi usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie są także w tym przypadku spełnione warunki do refakturowania usług (odsprzedaży usług), którego celem jest przeniesienie kosztów na firmę, która z danej usługi korzysta. Refakturowanie to pewnego rodzaju odsprzedaż usługi, w sytuacji gdy jeden z podmiotów nabywa usługę i następnie ją sprzedaje, przy czym sprzedawca nie jest bezpośrednim usługodawcą. W niniejszym przypadku wykonawca (X) nie jest odbiorcą usługi (zrealizowanych prac), a zatem brak jest podstaw do obciążenia kosztami zastępczego ich wykonania tego wykonawcy w formie faktury czy refaktury. Obciążenie tymi kosztami powinno nastąpić w formie noty księgowej.

Należy również zaznaczyć, że w przypadku gdyby jednostka wystawiła taką fakturę, to i tak wykonawca (X) nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z niej wynikającego, gdyż faktura ta nie jest fakturą wystawioną przez podmiot świadczący usługę.

Zastępcze wykonanie było przedmiotem orzeczeń sądowych (wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 czerwca 2011 r., sygn. akt I FSK 1013/10 i z 21 października 2014 r., sygn. akt I FSK 1571/13 z 21), z których wynika, że w przypadku zastępczego wykonania nie dochodzi do świadczenia usługi.

Koszty poniesione przez jednostkę z tytułu zastępczego usunięcia usterek należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych, gdyż nie są to koszty związane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki. Natomiast obciążenie wykonawcy (X) tymi kosztami będzie stanowiło, analogicznie jak w przypadku kary umownej – pozostały przychód operacyjny.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa


Sposób ewidencji księgowej kosztów zastępczego usunięcia usterek oraz obciążenia tym i kosztami wykonawcy (X) przedstawiono na schemacie nr 2.

Po pierwsze, należy zaksięgować fakturę wykonawcy (Y) za zastępcze usunięcie usterek: strona Wn konta 761 Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 430) i strona Ma konta 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: kontrahent). Po drugie, gdy jednostka zapłci za tę fakturę, to trzeba dokonać księgowania: strona Wn konta 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: kontrahent) i strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 430).

Zaś notę księgową (obciążenie wykonawcy X kosztami zastępczego usunięcia usterek) ujmuje się: strona Wn konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097) i strona Ma konta 760 Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097).

Sam wpływ na rachunek bieżący jednostki środków z tytułu zapłaty tej noty księgowej będzie uęty zapisem: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097) i strona Ma konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097). ⒸⓅ

Ewidencja kosztów imprezy częściowo sfinansowanej przez pracownika

WAŻNE

Do pozostałych kosztów operacyjnych trzeba zaliczyć koszty poniesione przez jednostkę z tytułu zastępczego usunięcia usterek. Nie są to bowiem koszty związane bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki.

SCHEMAT 1

Ewidencja przychodu z tytułu kar umownych

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Nota księgowa z tytułu kary umownej:

● strona Wn konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097),

● strona Ma konta 760 Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097),

2. Wpływ na rachunek bieżący jednostki środków z tytułu zapłaty noty księgowej:

● strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097),

● strona Ma konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097).

SCHEMAT 2

Ewidencja operacji związanej z zastępczym usunięciem usterek

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura wykonawcy (Y) za zastępcze usunięcie usterek:

● strona Wn konta 761 Pozostałe koszty operacyjne (analityka: par. 430),

● strona Ma konta 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: kontrahent),

2. Zapłata przez jednostkę za fakturę z punktu 1:

● strona Wn konta 201 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: kontrahent),

● strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 430),

3. Nota księgowa – obciążenie wykonawcy (X) kosztami zastępczego usunięcia usterek:

● strona Wn konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097),

● strona Ma konta 760 Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par. 097),

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki środków z tytułu zapłaty noty księgowej z punktu 3:

● strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 097),

● strona Ma konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: kontrahent i par. 097).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla samorządów dotkniętych powodzią: 21 mln zł na najpilniejsze potrzeby oraz ok. 100 mln zł na niskooprocentowane pożyczki

21 mln na najpilniejsze potrzeby oraz ok. 100 mln zł. na niskooprocentowane pożyczki na poziomie 1,5 proc. do 2,5 proc. na likwidację skutków powodzi. Ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska poinformowała o trwających pracach związanych z uruchomieniem specjalnych programów wsparcia dla centrów zarządzania kryzysowego, które ucierpiały w powodzi.

Od 1 października 2024 r. rusza ogólnokrajowa infolinia KAS

Ministerstwo finansów poinformowało w piątek, 13 września, że od 1 października uruchamia jedną, ogólnopolską infolinię KAS, na której będą dostępni pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej. Połączenia z dotychczasowymi numerami urzędów skarbowych będą automatycznie przekierowywane na infolinię.

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o KGW

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o KGW. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

10 września mija ważny termin dla gmin. Chodzi o ochronę zabytków

We wtorek, 10 września mija termin dotyczący wypełnienia formularza sprawozdania o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w samorządzie gminnym. Chodzi o dokument KK-2 Sprawozdanie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w samorządzie gminnym.

REKLAMA

591 mln zł dla organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. Wnioski można składać do 4 października 2024 r.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że ruszył nabór wniosków w konkursie autobusowym. Chodzi o środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup zeroemisyjnych autobusów regionalnych. Resort poinformował, że na ten cel będzie dostępnych 591 mln zł.

Co dalej z podwyżkami pielęgniarek i położnych?

Pielęgniarki i położne czekają na dalsze procedowanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. 

Zmiany w emeryturach nauczycielskich już od września 2024 r. po spełnieniu określonych warunków emerytura w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny

Zmiany w emeryturach nauczycielskich już od września 2024 r. po spełnieniu określonych warunków emerytura w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Jakie warunki należy spełniać? Kiedy należy złożyć wniosek?

Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o JST

Kompleksowa reforma finansów samorządów. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o jednostkach samorządu terytorialnego. Zdaniem ministra finansów to największa reforma dochodów jednostek samorządu terytorialnego od ponad 20 lat.

REKLAMA

ZUS ogłosił konkurs na świadczenie usług rehabilitacyjnych. Oferty można składać do 27 września

W poniedziałek, 2 września Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił konkurs ofert na świadczenie usług rehabilitacyjnych dla ośrodków rehabilitacyjnych. Chodzi o prowadzenie rehabilitacji konkretnych schorzeń w latach 2025-2027.

Dofinansowanie do 300 tys. zł dla gmin. Wnioski można składać do 30 sierpnia 2024 r.

Do 30 sierpnia nabór wniosków w programie "Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024". Jest to program działający w ramach resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny Maluch.

REKLAMA