REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ośrodek sportu i rekreacji może wykazać budowę studni głębinowej w sprawozdaniu Rb-WSa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Jurewicz
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek sportu i rekreacji, będący gminnym zakładem budżetowym, dokonał wydatku polegającego na budowie studni głębinowej. Czy ośrodek może ujmować tego typu wydatki w kodzie 45 klasyfikacji i wykazać w sprawozdaniu Rb-WSa?

Tak, ośrodek sportu i rekreacji (dalej: OSiR) może ewidencjonować wydatki strukturalne w ramach kodu 45 klasyfikacji wydatków strukturalnych, o ile wydatek dokonany będzie w celu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną. W pozostałych przypadkach należy zastosować kod 79 wskazanej klasyfikacji.

REKLAMA

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!

Wydatkiem strukturalnym jest każdy wydatek związany z wykonywaniem celów (projektów, działań, zadań), poniesiony ze środków publicznych krajowych, który można zaklasyfikować do obszarów i kodów kategorii interwencji funduszy strukturalnych określonych w rozporządzeniu. O zastosowaniu konkretnego kodu decyduje cel, dla realizacji którego wydatek został poniesiony.

Zobacz również: Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

REKLAMA

Kod 45. Gospodarka i zaopatrzenie w wodę pitną służy, zgodnie z opisem, do ewidencjonowania wydatków związanych z realizacją operacji mających na celu rozwój racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną, obejmujących roboty oraz wyposażenie w środki i zasoby z zakresu: systemów, infrastruktury i urządzeń zaopatrzenia w wodę i poboru wody (w tym: sieci wodociągowe, gromadzenie, przechowywanie i uzdatnianie wody, regulacja ciśnienia wody, pozyskiwanie wody, ochrona ujęć i źródeł wody itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie konkretnego kodu klasyfikacji wydatków strukturalnych zależy zawsze od celu, dla realizacji którego wydatek jest dokonywany. Brak jest natomiast ograniczeń wynikających z norm prawa co do możliwości zastosowania konkretnych kodów klasyfikacji przez różnego rodzaju podmioty. Można jedynie wskazać na ograniczenie natury logicznej (merytorycznej), wynikające z faktu, że nie wszystkie jednostki sektora finansów publicznych mogą realizować wszystkie zadania ujęte w klasyfikacji (np. przedszkole nie może budować lotniska). Jednostki sektora finansów publicznych mogą realizować jedynie takie zadania, do jakich zostały utworzone. Mając to na uwadze, stwierdzić należy, że OSiR mógłby wykazać w sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych wydatki w kodzie 45, niemniej mogłoby to mieć miejsce jedynie, gdyby realizował operacje mające na celu rozwój racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną. OSiR tworzone są dla realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego w konkretnym zakresie, który sprecyzowany jest w statucie danego ośrodka. Mało prawdopodobne wydaje się powierzenie OSiR zadań z zakresu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę. Oczywiście ośrodki mogą realizować zadania polegające na budowie studni, niemniej wydaje się, że realizacja tego zadania służyła będzie realizacji innego celu – a mianowicie rozwojowi infrastruktury sportu i rekreacji. W związku z powyższym wydatek ten powinien zostać zaewidencjonowany w ramach kodu 79. Pozostała infrastruktura społeczna, który służy do ewidencjonowania wydatków mających na celu rozwój infrastruktury społecznej niewymienionej w pozostałych kodach rozporządzenia o wydatkach strukturalnych. Mając powyższe na uwadze, co do zasady, wydatek opisany w pytaniu, w części pochodzącej ze środków krajowych, należy zaewidencjonować w kodzie 79 klasyfikacji.

Gdyby jednak z jakiegoś względu ośrodek budował studnię głębinową w celu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną, to nie ma żadnych przeszkód natury prawnej, by można było wydatki te zaewidencjonować w kodzie 45 klasyfikacji.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Polecamy w INFORRB

Czy odsetki od należności cywilnoprawnych należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S

Jakie dane wykazać w jednostkowym sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Jak w sprawozdaniu Rb-27S wykazywać decyzje w sprawie umorzenia lub odroczenia podatku

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

REKLAMA

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA