REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2020, Prawo zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Analiza raportu UZP dotyczącego kar umownych

Na materię zamówień publicznych składają się zarówno kwestie dotyczące udzielania zamówień jak i ich realizacji. Z obszarem wskazanym jako drugi, związane są zagadnienia dotyczące kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Poświęcony został im raport opracowany przez UZP.

Przesłanki wykluczenia z postępowania przetargowego

Zamawiający  powinien  zmierzać  do  ustalenia  czy  wykonawca  faktycznie  posiada  wymagane  doświadczenie,  ale  omyłkowo  nie  powołał go w ofercie czy może takiego doświadczenia w ogóle nie ma lub nie spełnia ono wymagań zamawiającego, a wykonawca pozostał  w błędnym przekonaniu, że jego doświadczenie  odpowiada warunkom postawionym w postępowaniu. 

Nowe podejście do badania konfliktu interesów

Na gruncie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp, zasada bezstronności i obiektywizmu wyrażona dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy Pzp realizowana jest w dwojaki sposób. Tak jak dotychczas, konflikt interesów badany jest po stronie zamawiającego, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, tj. w odniesieniu do osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przy czym zakres podmiotowy tej weryfikacji został rozszerzony o pracowników zamawiającego lub inne osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilno - prawnej.  Jednocześnie przepisy ustawy Pzp wprowadziły w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy Pzp dodatkową, fakultatywną przesłankę wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wystąpienie konfliktu interesów.

Dokumenty na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła rozumienie pojęcia: „aktualność” dokumentu oraz wprowadziła zasadę pozyskiwania środków dowodowych tylko od wykonawcy, który złożył ofertę najwyżej ocenioną.

REKLAMA

JEDZ w postępowaniach wszczętych od dnia 18 kwietnia 2018 r.

Na stronach UZP opublikowano informację na temat sposobu składania JEDZ w postępowaniach wszczętych od dnia 18 kwietnia 2018 r.

Zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych wchodzi w życie już 14 listopada 2017 r.

Zmiana w art. 131w wchodzi w życie już 14 listopada 2017 r. Związane jest to ze zmianami w ustawie z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Zmiany w zamówieniach publicznych już w 2018 r.

Od 18 października 2018 r. skorzystamy z narzędzia e-zamówienia. Co się zmieni w zamówieniach publicznych?

Publiczne otwarcie ofert w praktyce

W niniejszym artykule omówiono praktyczne aspekty publicznego otwarcia ofert. Omówiono m.in. obowiązki zamawiającego wiążące się z otwarciem ofert.

REKLAMA

Nowe Prawo zamówień publicznych już w 2018 r.

W pierwszym półroczu 2018 r. poznamy projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ministerstwo Rozwoju oraz Urząd Zamówień Publicznych już nad nim pracują. Co się zmieni?

Powoływanie się wykonawcy na potencjał podmiotu trzeciego - zapadł wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14)

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14). Co zmieni się w zamówieniach publicznych?

Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?

2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.

Kiedy podmiot reprezentujący Skarb Państwa musi uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP?

Zmieniły się przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej RP. Dla podmiotów, które reprezentują Skarb Państwa oznacza to, że będą musiały uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP o projektach umów, ugód jak również jednostronnych czynności prawnych dokonywanych przez Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 100 000 000 zł.

Dozwolone formy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest instrumentem zależnym od woli zamawiającego. Czy wykonawca może zdecydować o formie? W jakiej formie można wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Zmiany w umowie koncesji

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?

Po ponad 3 latach przerwy działalność rozpoczyna Rada Zamówień Publicznych

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że działalność rozpoczęła Rada Zamówień Publicznych. Rada jest organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej członków powołał Wicepremier Mateusz Morawiecki.

Zmiany w zamówieniach publicznych od października 2016 r.

Od października 2016 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające ustawę Prawo zamówień publicznych. Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br.

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - jak stosować?

Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.

Zamówienia publiczne - jakie przepisy stosować od 18 kwietnia 2016 r.?

Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?

Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Większa jawność zamówień publicznych

Znowelizowana przez Sejm ustawa - Prawo zamówień publicznych ogranicza możliwość powoływania się przez przedsiębiorcę na tajemnicę przedsiębiorstwa. Ustalenie ceny jako jedynego kryterium wyboru wykonawcy będzie wymagało uzasadnienia.

REKLAMA