VAT od tzw. składek zmiennych gmin - wyrok WSA
REKLAMA
REKLAMA
Chodzi przede wszystkim o podatek od składek gmin na finansowanie komunikacji publicznej. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami GZM Krajowa Administracja Skarbowa uznała, że realizacja zadań przekazanych Metropolii przez gminy to wykonywana przez nią usługa (podobne interpretacje dostało też kilka związków komunalnych) i nakazała zapłatę 8-procentowego podatku.
REKLAMA
REKLAMA
Władze Metropolii nie zgodziły się z taką interpretacją KAS i skierowały sprawę do sądu. Rozprawa przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach odbyła się we wtorek. Jak poinformował PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, WSA podzielił interpretację przepisów przedstawioną przez samorządowców.
„Jesteśmy organem władzy publicznej i w związku z tym w zakresie organizacji transportu publicznego wykonujemy zadanie, a nie usługę” - wyjaśnił Karolczak. „W tej chwili 14 dni będziemy czekać na uzasadnienie pisemne i od tego czasu KAS będzie miała 30 dni na odwołanie się do wyższej instancji” - dodał.
„Ktoś twierdzi, że jest to usługa. My twierdzimy, że jest odwrotnie - to przekazanie zadania i pokrywane są tylko jego koszty – w myśl ustawy o samorządzie można to robić. I nie jest to usługa, bo w ustawie byłoby napisane, że jest to usługa” - mówił w październiku ub. roku Karolczak.
Podatek do zapłaty wynikający z interpretacji KAS wynosi 8 proc. od kwoty, którą wpłacają gminy. Ponieważ łączna kwota składek to ok. 500 mln zł, GZM w ub. roku miała do zapłaty ok. 40 mln zł. Dotąd Metropolia płaci podatek z trafiającego do budżetu GZM udziału w podatku PIT. W razie przegranej w sporze z KAS konieczne byłoby doliczenie wartości podatku do gminnych składek lub zmniejszenie nakładów na komunikację.
Przed rozpoczęciem organizacji komunikacji miejskiej przez GZM składki zmienne, którymi gminy finansowały organizację komunikacji przez jednego z poprzedników Metropolii – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego – nie były obciążone podatkiem VAT.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZM przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pad/
Polecamy: Biuletyn VAT
REKLAMA
REKLAMA