REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uzasadnienie odrzucenia oferty

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Uzasadnienie odrzucenia oferty/ Fot. Fotolia
Uzasadnienie odrzucenia oferty/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób zamawiający powinien uzasadnić odrzucenie oferty? Czy konieczne jest popieranie decyzji orzeczeniami KIO czy stanowiskiem doktryny?

W przypadkach opisanych w ustawie Prawo zamówień publicznych zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy. Jednakże w praktyce wielokrotnie zdarza się, że wykonawcy kwestionują ten fakt, z tego powodu, iż uzasadnienie tego odrzucenia jest zbyt lakoniczne oraz nie zostało poparte orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej czy też stanowiskiem doktryny. W konsekwencji tego zarzucają oni, iż zamawiający w sposób błędy sporządził odrzucenie oferty, w wyniku czego nie zasługuje ono na uwzględnienie. Jednakże powstaje wątpliwość, czy takie zarzuty wykonawcy zasługują na uwzględnienie, skoro stanowiska doktryny czy też orzecznictwa nie są obowiązkowymi elementami uzasadnienia odrzucenia oferty, a jedynie mają na celu potwierdzenie decyzji zamawiającego w tym zakresie.

REKLAMA

Polecamy produkt: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 4 maja 2016 r., sygn. akt: KIO 588/16 (LEX nr 2048452) stwierdził, iż: „nie jest niezbędne popieranie decyzji zamawiającego orzeczeniami Krajowej Izby Odwoławczej, czy stanowiskiem doktryny. Decyzja zamawiającego jest jego decyzją niezależną, opartą na analizie całej dokumentacji postępowania oraz wytycznych przepisów prawa.”

Wynika z powyższego, iż zarzuty wykonawcy co do braku stanowiska orzecznictwa czy też doktryny, uzasadniającego odrzucenie oferty są chybione. Jest to słusznym rozwiązaniem w tym przypadku, gdyż przeciwne stanowisko w tym zakresie mogłoby prowadzić do takiej skrajnej sytuacji, w której zamawiający nie mógłby odrzucić oferty wykonawcy, gdyż brak byłoby stosownego orzeczenia czy też poglądu doktryny, który potwierdzałby tą możliwość. Prowadziłoby to w pewnych przypadkach do nierównego traktowania wykonawców oraz zaprzeczałoby podstawowym zasadom zamówień publicznych. Niedopuszczalna przecież jest sytuacja, aby uzależniać decyzję zamawiającego od istnienia określonego orzeczenia ją potwierdzającego. Zamawiający jest niezależny w podejmowaniu decyzji o odrzuceniu oferty wykonawcy i winien kierować się jedynie analizą dokumentacji postępowania przetargowego oraz przepisami prawa. Zatem ocena zasadności odrzucenia oferty winna zostać uzależniona od tego, czy zamawiający rozważył w sposób prawidłowy cały materiał dowodowy lub zastosował prawidłowy przepis. Nie jest natomiast konieczne, aby jej uzasadnienie było bardzo obszerne czy też zawierało poglądy doktryny lub orzecznictwa.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

REKLAMA

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie

Bon senioralny 2026 r. Zadania gmin, sprawozdania, finansowanie. Zadania gmin związane zrealizowaniem bonu senioralnego. Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu dotyczącym realizowania bonu senioralnego? Jak będą finansowane zadania z zakresu bonu senioralnego?

REKLAMA

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta

Zrównanie praw kół gospodyń wiejskich. Ustawa z podpisem prezydenta Andrzeja Dudy. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października

MRPiPS: "Premia społeczna" - granty dla samorządów na usługi społeczne. Wnioski można składać do końca października. JST mogą uzyskać do 350 tys. zł. 1 października Fundacja Fundusz Współpracy uruchomiła kolejną pulę środków dla samorządów na zakup usług społecznych.

REKLAMA