REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co samorząd może zyskać na konsolidacji ubezpieczeń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny polis nieustannie się zmieniają. W ostatnich trzech latach wysokość składki ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o ok. 75%, a polis majątkowych o prawie 20%. Samorządy mogą jednak uniknąć negatywnego wpływu podwyżek dzięki konsolidacji ubezpieczeń dla wielu jednostek podległych. Jedna polisa dla wszystkich instytucji podległych pozwala na obniżenie składki nawet o 50%.

Największy wzrost cen w ostatnich trzech latach można było zauważyć w ubezpieczeniach komunikacyjnych – aż o 77%. Zmienia uległa również wysokość składki za polisy majątkowe. Za takie samo ubezpieczenie jak wcześniej, trzeba obecnie zapłacić niemal 20% więcej. Jedną z grup, która szczególnie odczuwa zmiany cen, są jednostki budżetowe, m.in. samorządy. Wynika to z tego, że wszelkie wydatki muszą one zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, w związku z czym nie zawsze są w stanie skutecznie zareagować na zmiany na rynku finansowym. Istnieje jednak rozwiązanie pozwalające na znalezienie korzystnej oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku wszystkich produktów finansowych, również w przypadku ubezpieczeń łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki. Cena za taką polisę jest przynajmniej o 20% niższa w porównaniu z sumą składek płaconych przez poszczególne instytucje samodzielnie. Jeśli kontraktujemy ubezpieczenia w cyklach trzyletnich, uzyskana w wyniku rozsądnej, świadomej konsolidacji zniżka odpowiada wartości rynkowego wzrostu cen. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy dobrze przeprowadzona konsolidacja pozwala na uzyskanie nawet o połowę lepszej ceny.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Więcej ofert dzięki konsolidacji

Konsolidacja ubezpieczeń umożliwia jednak nie tylko zmniejszenie ceny. Rozwiązanie to niesie ze sobą jeszcze inne korzyści. Przede wszystkim czyni zapytanie przetargowe atrakcyjniejszym dla ubezpieczycieli. Należy pamiętać, że mała liczba ofert składanych w odpowiedzi na nie jest jedną z głównych bolączek JST. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku samorządu terytorialnego ubezpieczyciele nie zastanawiają się „czy wystąpi szkoda?”, ale „kiedy nastąpi pierwsza z nich?”. W związku z tym nie każde towarzystwo jest zainteresowane udzieleniem ochrony. Trzeba mieć na uwadze, że wypłata odszkodowania to nie jedyny koszt, jaki ponosi ubezpieczyciel. Musi on także zapewnić ubezpieczonym odpowiednią obsługę, a ta wiąże się, chociażby z zapewnieniem wynagrodzeń dla odpowiednio licznego personelu. W związku z tym łączenie ochrony dla wielu jednostek w jedną umowę ubezpieczenia podnosi atrakcyjność kontraktu i przyczynia się do większej liczby ofert składanych w postępowaniu przetargowym. Stwarza też większe pole do negocjacji z ubezpieczycielem, co ma przełożenie również na cenę polisy.

REKLAMA

Jednolity standard ochrony

Drugim istotnym atutem konsolidacji ubezpieczeń jest zapewnienie jednolitego standardu ochrony dla wszystkich objętych nim instytucji. Analizując ubezpieczenia posiadane przez samorządy i ich jednostki podległe często można zauważyć, że tylko część instytucji posiada polisy. Co więcej, zazwyczaj uwzględniają one różny zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela czy sumy gwarancyjne. Łączenie ubezpieczeń w jedną umową pozwala zapewnić wszystkim instytucjom jednolity poziom ochrony, zdecydowanie wyższy od posiadanego wcześniej. Ponadto, konsolidacja umożliwia także zapisanie w umowie wyższych sum gwarancyjnych, nieosiągalnych dla poszczególnych jednostek przy zawieraniu samodzielnych polis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie ubezpieczenia można łączyć w jedną umowę?

Podstawą skutecznie przeprowadzonego przetargu na zakup polisy dla samorządu powinna być dokładna analiza ryzyk oraz potrzeb ubezpieczeniowych nie tylko jednostki macierzystej, ale również wszystkich jednostek podległych. Samorządy, przed rozpisaniem przetargu na ubezpieczenie muszą też dokładnie przeanalizować czy niektórych polis, do tej pory funkcjonujących odrębnie, nie można połączyć w jedną umowę (wspólne ubezpieczenie majątkowe dla wybranych jednostek podległych). Instytucje prowadzące taką samą działalność, np. oświatowe, bądź jednostki kultury, narażone są na podobny katalog szkód, więc zawierane przez nie polisy winny mieć tożsamy zakres ochrony.

W przeprowadzenie analizy warto zaangażować profesjonalnego pośrednika ubezpieczeniowego, brokera. Dzięki doświadczeniu jest on w stanie wskazać najkorzystniejsze rozwiązania oraz możliwości konsolidacji polis. Wyznacznikiem może być szkodowość jednostek. Uwzględnienie w jednej umowie instytucji o odmiennych przebiegach szkodowych nie zawsze przyczyni się do uzyskania oszczędności. Łączyć należy ryzyka podobne, a zdecydowanie dzielić skrajnie różne. Dlatego niewskazane może być scalanie ubezpieczeń miejskiej przychodni zdrowia i zakładu oczyszczania miasta, bo ich działalność narażona jest na zupełnie inne ryzyka.

Biorąc pod uwagę, że samorządy kupują zazwyczaj ubezpieczenia wieloletnie, to przy każdym odnowieniu polisy trzeba szczególną uwagę zwracać także na nowe zagrożenia, które w międzyczasie zyskały na znaczeniu. Przykładem tego jest rosnąca cyberprzestępczość. Ataki hakerskie, zwłaszcza te mające na celu pozyskanie danych osobowych, są przeprowadzane coraz częściej. Rynek ubezpieczeniowy oferuje już rozwiązania pozwalające zabezpieczyć się przed zagrożeniami cybernetycznymi.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe i osobowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA