REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Granice warunków udziału w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych

Granice warunków udziału w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych./ fot. Fotolia
Granice warunków udziału w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z instrumentów służących weryfikacji podmiotowej wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego są warunki udziału w postępowaniu.

Ustanowione przez zamawiającego kryteria kwalifikacji mogą dotyczyć:

REKLAMA

REKLAMA

1. kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów;

2. sytuacji ekonomicznej lub finansowej;

3. zdolności technicznej lub zawodowej.

REKLAMA

Warunki udziału w postępowaniu, powinny zostać przez Zamawiającego wykreowane w sposób, który z jednej strony umożliwi realne zweryfikowanie potencjału wykonawców, a z drugiej nie ograniczy w nieuzasadnionym stopniu dostępności do zamówienia potencjalnym wykonawcom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wideoakademia księgowych i biur rachunkowych

W przedmiocie granic swobody kreowania kryteriów kwalifikacji, przysługującej zamawiającym udzielającym zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych wypowiedziała się Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: Główna Komisja Orzekająca, GKO) w orzeczeniu z dnia 21 maja 2018 r., BDF1.4800.23.2018.

Stan faktyczny sprawy

Zamawiający uzależnił możliwość udziału w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego, którego przedmiotem był odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, od wykonania albo wykonywania, co najmniej jednej usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów:

1. w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie,

2. przez okres następujących po sobie 12 miesięcy,

3. o wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 złotych brutto.

Zamawiający wymagał nie tylko ażeby wskazane elementy zaistniały łącznie ale również zastrzegł, że warunek uzna za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże wykonanie/wykonywane ww. usługi łącznie w jednej usłudze.

Stanowisko Rzecznika

W ww. zakresie Rzecznik uznał, że zamawiający ograniczając możliwość spełnienia warunku wyłącznie do sytuacji w których wykonanie/wykonywanie usług nastąpiło łącznie w jednej usłudze (w jednym zamówieniu) uniemożliwił wzięcie udziału w postępowaniu podmiotom posiadającym doświadczenie na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, lecz na podstawie odrębnych zamówień. W ocenie Rzecznika, przyjętym opisem warunku udziału w postępowaniu uniemożliwił ubieganie się o zamówienie wykonawcom, którzy posiadali doświadczenie w realizacji usług zgodnych z przedmiotem zamówienia, lecz w ramach odrębnych usług - osobno w zakresie odbioru odpadów i ich zagospodarowania z terenów zamieszkałych oraz terenów niezamieszkałych, na których powstają odpady.

Ze względu na powyższe, tak opisany warunek udziału w postępowaniu uniemożliwiał ubieganie się o to zamówienie także wykonawcom funkcjonującym w formie konsorcjum, w skład których wchodziłyby podmioty mające odrębne doświadczenie w odbieraniu odpadów z każdej z ww. rodzajów nieruchomości.

Stanowisko GKO

Główna Komisja Orzekająca zakwalifikowała usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych do kategorii usług kompleksowych. Odwołując się do treści ustawy z dnia 13 września 1996 r. ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm.) podniosła, że ustawodawca w odmienny sposób odnosi się do usługi obejmującej jedynie odbieranie odpadów komunalnych oraz usługi kompleksowej – która ze względu na swoją specyfikę oraz wymagania ustawowe nie może być traktowana jedynie jako sumaryczne połączenie dwóch odrębnych usług.

Świadczenie jednej kompleksowej usługi obejmującej wszystkie trzy istotne i podstawowe elementy tej usługi różni się pod względem jej charakteru, organizacji wymagań w zakresie sprawozdawczości od odrębnie realizowanych, nawet przez tego samego wykonawcę, usług odbioru, transportu, czy zagospodarowania. Inny jest bowiem w takim wypadku proces logistyczny związany z przechowywaniem odpadów, ich przekazywaniem, rozplanowaniem tras przejazdu pojazdów, jeżeli kontynuacja usługi jest realizowana przez inny podmiot (w przypadku realizacji odbioru i transportu odpadów), jak również inna jest jej organizacja, jeżeli wykonawca ma za zadanie jedynie poddać odpady składowaniu lub zagospodarowaniu, a pierwszy etap jest realizowany przez inny podmiot. Tym samym, w ocenie GKO, podmioty zamawiające w przypadku tego typu usług powinny w sposób szczególny podejść do wyboru doświadczonego i rzetelnego wykonawcy. Odnosząc się do badanego stany faktycznego GKO, uznała, że Zamawiający miał prawo wymagać, aby wykonawca wykazał się doświadczeniem przy/w realizacji kompleksowej czynności w ramach jednej usługi, co koresponduje z opisem przedmiotu zamówienia, zaś samo połączenie obu usług w jedną w ramach tego opisu jest uzasadnione obiektywnymi potrzebami podmiotu zamawiającego.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA