REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnik publiczny może ujawnić ważne informacje prasie

Marek Antoni Nowicki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonariusze publiczni korzystają z prawa do wolności wypowiedzi. Przekazywane informacje muszą być jednak dokładne i wiarygodne. Zwolnienie funkcjonariusza publicznego za to, że przekazał prasie ukrywane, ale ważne dla społeczeństwa informacje, jest niedopuszczalne.

Prezydent Mołdawii wygłosił przemówienie, w którym podkreślił potrzebę walki z korupcją i wezwał funkcjonariuszy organów ścigania, aby nie poddawali się presji urzędników. Przemówienie było relacjonowane w mediach. Kilka dni później szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego przekazał gazecie codziennej dwa pisma skierowane do tego urzędu. Pierwsze pismo było notą zastępcy przewodniczącego parlamentu adresowaną do prokuratora generalnego z załączonym listem czterech oficerów policji, którzy domagali się ochrony przed ściganiem po tym, jak zostali oskarżeni o nielegalne pozbawienie wolności i znęcanie się nad aresztowanymi. Drugie pismo wystosował wiceminister do zastępcy prokuratora generalnego wskazując, iż jeden z policjantów był wcześniej skazany za bicie więźniów, ale później został amnestionowany. Żadne z nich nie było oznaczone jako poufne. Po otrzymaniu tych pism gazeta opublikowała artykuł opisujący wysiłki prezydenta w walce przeciw korupcji i wskazujący na powszechny charakter nadużyć władzy w Mołdawii.

REKLAMA

REKLAMA

Skarga do Trybunału

Szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego, który przekazał pisma prasie, został zwolniony z pracy z powodu braku konsultacji z kolegami i ujawnienia rzekomo tajnych dokumentów. Z uwagi na fakt, iż starania o przywrócenie do pracy nie przyniosły rezultatu, postanowił skierować skargę do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. W swojej skardze twierdził, iż jego zwolnienie za przekazanie gazecie obu pism doprowadziło do naruszenia prawa do wolności wypowiedzi oraz prawa do przekazywania informacji i idei i naruszało art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

Wolność wypowiedzi

Rozpoznając skargę Trybunał stwierdził, że art. 10 ma zastosowanie również do miejsca pracy, a funkcjonariusze publiczni korzystają z prawa do wolności wypowiedzi. Wolność wypowiedzi niesie jednak ze sobą obowiązki i odpowiedzialność, a każda osoba decydująca się na ujawnienie informacji musi starannie sprawdzić, w miarę możliwości, iż są one dokładne i wiarygodne. Artykuł 10 ust. 2 Konwencji pozostawia niewiele miejsca na ograniczenia debaty o kwestiach interesu publicznego. W systemie demokratycznym działania lub zaniechania rządu muszą być poddane ścisłej kontroli nie tylko władzy ustawodawczej i sądowniczej, ale również mediów i opinii publicznej. Interes społeczeństwa w uzyskaniu konkretnej informacji jest czasami tak poważny, iż przeważa nad prawnym obowiązkiem zachowania tajemnicy.

Interes społeczny

Trybunał uznał, iż interes publiczny w uzyskaniu informacji o niedopuszczalnej presji i wykroczeniach w Urzędzie Prokuratora Generalnego był tak ważny, iż przeważał nad interesem zachowania publicznego zaufania do tego urzędu. Otwarta dyskusja o sprawach związanych z interesem publicznym jest istotna dla demokracji i należy starać się, aby nie zniechęcać członków społeczeństwa do wyrażania swoich opinii w takich sprawach. Nie było powodu do uznania, iż szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego nie działał w dobrej wierze. Ujawnione pisma wskazywały na niewłaściwe zachowanie wysokiej rangi polityka oraz postawę rządu wobec brutalności policji. Nie było wątpliwości, iż były to ważne kwestie, w związku z którymi społeczeństwo ma uprawniony interes w tym, aby być poinformowanym. W interesie publicznym leży zaufanie do niezależności i politycznej neutralności organów ścigania.

REKLAMA

Trybunał zwrócił ponadto uwagę, iż została wymierzona najwyższa możliwa kara - zwolnienie z pracy. Miała ona nie tylko negatywne skutki dla kariery zwolnionego pracownika, ale mogła również w poważnym stopniu zniechęcić innych pracowników do informowania o wykroczeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sędziów Trybunału działania rządu Mołdawii naruszyły art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

Sygn. akt Guja przeciwko Mołdawii, orzeczenie z 12 lutego 2008 r., Wielka Izba, Skarga nr 14277/04



MAREK ANTONI NOWICKI

adwokat, były członek Europejskiej Komisji Praw Człowieka w Strasburgu, prezes ONZ-owskiej Izby Doradczej Praw Człowieka w Kosowie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA