REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnik publiczny może ujawnić ważne informacje prasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Antoni Nowicki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonariusze publiczni korzystają z prawa do wolności wypowiedzi. Przekazywane informacje muszą być jednak dokładne i wiarygodne. Zwolnienie funkcjonariusza publicznego za to, że przekazał prasie ukrywane, ale ważne dla społeczeństwa informacje, jest niedopuszczalne.

Prezydent Mołdawii wygłosił przemówienie, w którym podkreślił potrzebę walki z korupcją i wezwał funkcjonariuszy organów ścigania, aby nie poddawali się presji urzędników. Przemówienie było relacjonowane w mediach. Kilka dni później szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego przekazał gazecie codziennej dwa pisma skierowane do tego urzędu. Pierwsze pismo było notą zastępcy przewodniczącego parlamentu adresowaną do prokuratora generalnego z załączonym listem czterech oficerów policji, którzy domagali się ochrony przed ściganiem po tym, jak zostali oskarżeni o nielegalne pozbawienie wolności i znęcanie się nad aresztowanymi. Drugie pismo wystosował wiceminister do zastępcy prokuratora generalnego wskazując, iż jeden z policjantów był wcześniej skazany za bicie więźniów, ale później został amnestionowany. Żadne z nich nie było oznaczone jako poufne. Po otrzymaniu tych pism gazeta opublikowała artykuł opisujący wysiłki prezydenta w walce przeciw korupcji i wskazujący na powszechny charakter nadużyć władzy w Mołdawii.

REKLAMA

Skarga do Trybunału

Szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego, który przekazał pisma prasie, został zwolniony z pracy z powodu braku konsultacji z kolegami i ujawnienia rzekomo tajnych dokumentów. Z uwagi na fakt, iż starania o przywrócenie do pracy nie przyniosły rezultatu, postanowił skierować skargę do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. W swojej skardze twierdził, iż jego zwolnienie za przekazanie gazecie obu pism doprowadziło do naruszenia prawa do wolności wypowiedzi oraz prawa do przekazywania informacji i idei i naruszało art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

Wolność wypowiedzi

Rozpoznając skargę Trybunał stwierdził, że art. 10 ma zastosowanie również do miejsca pracy, a funkcjonariusze publiczni korzystają z prawa do wolności wypowiedzi. Wolność wypowiedzi niesie jednak ze sobą obowiązki i odpowiedzialność, a każda osoba decydująca się na ujawnienie informacji musi starannie sprawdzić, w miarę możliwości, iż są one dokładne i wiarygodne. Artykuł 10 ust. 2 Konwencji pozostawia niewiele miejsca na ograniczenia debaty o kwestiach interesu publicznego. W systemie demokratycznym działania lub zaniechania rządu muszą być poddane ścisłej kontroli nie tylko władzy ustawodawczej i sądowniczej, ale również mediów i opinii publicznej. Interes społeczeństwa w uzyskaniu konkretnej informacji jest czasami tak poważny, iż przeważa nad prawnym obowiązkiem zachowania tajemnicy.

Interes społeczny

REKLAMA

Trybunał uznał, iż interes publiczny w uzyskaniu informacji o niedopuszczalnej presji i wykroczeniach w Urzędzie Prokuratora Generalnego był tak ważny, iż przeważał nad interesem zachowania publicznego zaufania do tego urzędu. Otwarta dyskusja o sprawach związanych z interesem publicznym jest istotna dla demokracji i należy starać się, aby nie zniechęcać członków społeczeństwa do wyrażania swoich opinii w takich sprawach. Nie było powodu do uznania, iż szef departamentu prasy w Urzędzie Prokuratora Generalnego nie działał w dobrej wierze. Ujawnione pisma wskazywały na niewłaściwe zachowanie wysokiej rangi polityka oraz postawę rządu wobec brutalności policji. Nie było wątpliwości, iż były to ważne kwestie, w związku z którymi społeczeństwo ma uprawniony interes w tym, aby być poinformowanym. W interesie publicznym leży zaufanie do niezależności i politycznej neutralności organów ścigania.

Trybunał zwrócił ponadto uwagę, iż została wymierzona najwyższa możliwa kara - zwolnienie z pracy. Miała ona nie tylko negatywne skutki dla kariery zwolnionego pracownika, ale mogła również w poważnym stopniu zniechęcić innych pracowników do informowania o wykroczeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sędziów Trybunału działania rządu Mołdawii naruszyły art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

Sygn. akt Guja przeciwko Mołdawii, orzeczenie z 12 lutego 2008 r., Wielka Izba, Skarga nr 14277/04



MAREK ANTONI NOWICKI

adwokat, były członek Europejskiej Komisji Praw Człowieka w Strasburgu, prezes ONZ-owskiej Izby Doradczej Praw Człowieka w Kosowie

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA