REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna. Jakie zmiany w Kodeksie Pracy?

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
OPZZ jest reprezentatywną organizacją pracowniczą w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, konsekwentnie dążącą do realizacji w Polsce fundamentalnych zasad: wolności, równości, solidaryzmu społecznego, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości społecznej, a także – pozbawionego jakichkolwiek wykluczeń – prawa do godnego życia, godnej pracy i płacy oraz godnej emerytury.
Praca zdalna. Jakie zmiany w Kodeksie Pracy? /fot. shutterstock
Praca zdalna. Jakie zmiany w Kodeksie Pracy? /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

OPZZ otrzymało wstępny i roboczy projekt ustawy, zawierającej szereg nowych i ważnych zasad, które de facto na nowo definiują pojęcie pracy zdalnej, wprowadzonej do prawa pracy przepisami specustaw COVID-19.

Przedstawiając szczegółowe zasady wykonywania pracy zdalnej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (projektodawca) zamierza uchylić przepisy Kodeksu pracy, dotyczące zatrudniania pracowników w formie telepracy. Jest to racjonalne działanie, gdyż w propozycjach zapisów dotyczących pracy zdalnej znalazło się wiele dotychczasowych regulacji normujących telepracę. Powielanie tych samych lub podobnych zasad w dwóch formach wykonywania pracy znajdujących się w Kodeksie pracy, w rezultacie mogłoby prowadzić do chaosu prawnego i wielu wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

W projekcie znalazło się szereg nowych i ważnych zasad, które de facto na nowo definiują pojęcie pracy zdalnej, wprowadzonej do prawa pracy przepisami specustaw COVID-19.

W szczególności należy wskazać na następujące założenia projektu:

REKLAMA

1) praca zdalna może być uzgodniona pomiędzy stronami umowy o pracę przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia (a więc w formie porozumienia stron).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) praca zdalna będzie wykonywana całkowicie lub częściowo poza siedzibą pracodawcy lub innym stałym miejscem świadczenia pracy, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

3) w wyjątkowych sytuacjach praca zdalna może być wykonywana na polecenie pracodawcy, gdy:

a) wprowadzony został stan nadzwyczajny lub stan epidemii lub

b) jest to niezbędne ze względu na obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

W razie wydania polecenia przez pracodawcę, wykonywanie pracy zdalnej będzie możliwe tylko wtedy, gdy pracownik dysponuje odpowiednimi warunkami lokalowymi i technicznymi (oświadczenie o spełnieniu tych warunków pracownik składa pracodawcy przed rozpoczęciem wykonywania pracy zdalnej).

4) dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy zdalnej będzie uzależnione od złożenia przez pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej oświadczenia zawierającego potwierdzenie, że stanowisko pracy zdalnej w miejscu zamieszkania pracownika lub w innym miejscu wskazanym przez niego zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

5) zasady wykonywania pracy zdalnej będą określone w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawca a tymi organizacjami. Ważnym jest to, że w przypadku braku możliwości uzgodnienia porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pod uwagę w dalszym etapie negocjacji z pracodawcą będą brane wyłącznie reprezentatywne związki zawodowe. Pracodawca w razie nieosiągnięcia porozumienia w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu takiego porozumienia, może określić zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie. 

6) w porozumieniu o którym mowa w pkt 5, oprócz wielu kwestii związanych z warunkami i zasadami wykonywania pracy zdalnej, mają znaleźć się ogólne zasady ustalania ekwiwalentu pieniężnego w przypadku wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi stanowiących jego własność. Projektodawca zakłada, że szczegółowe zasady wykorzystywania przez pracownika materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także konkretna wysokość ekwiwalentu pieniężnego będą ustalane w porozumieniu z pracownikiem.

Jest to niezwykle istotna sprawa dla pracownika, która nie została dotychczas uregulowana i wywołuje w praktyce wiele wątpliwości. Przypomnę w tym miejscu, że na etapie prac legislacyjnych nad specustawami COVID-19 pojawiła się propozycja 100-złotowego miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego dla pracownika, która jednak ostatecznie nie znalazła się w uchwalonej ustawie.

7) pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez pracownika wykonującego pracę zdalną w miejscu i w godzinach wykonywania pracy. Jeżeli jest to kontrola w miejscu zamieszkania pracownika pracodawca musi dysponować uprzednią zgodą pracownika. Wykonywanie takiej kontroli nie może naruszać prywatności pracownika i jego rodziny, ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.

8) pracownik wykonujący pracę zdalną nie może być traktowany w zatrudnieniu mniej korzystnie niż inni pracownicy zatrudnieniu przy takiej samej lub podobnej pracy, przy uwzględnieniu odrębności związanych z warunkami wykonywania pracy zdalnej. Nie może być on dyskryminowany z powodu podjęcia pracy zdalnej, jak również odmowy podjęcia takiej pracy. Ponadto taki pracownik ma pełne prawo przebywać na terenie zakładu pracy, kontaktować się z innymi pracownikami, a także korzystać z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy oraz prowadzonej działalności socjalnej. 

Nie ulega wątpliwości, że wiele kwestii przedstawionych w projekcie wymaga precyzyjnego wyjaśnienia np. w zakresie sposobu oceny warunków lokalowych i technicznych pracownika, ustalania wysokości ekwiwalentu pieniężnego czy zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przez pracodawcę. Na poparcie zasługują natomiast regulacje wskazujące na porozumienie stron jako podstawową przesłankę umożliwiającą wprowadzenie pracy zdalnej, czy uzgadnianie warunków i zasad pracy zdalnej z organizacją związkową.

Projekt będzie szczegółowo analizowany w trakcie posiedzeń Zespołu problemowego ds. prawa pracy RDS. Pierwsze spotkanie Zespołu w tej kwestii odbędzie się w dniu 29 września br. i należy spodziewać się merytorycznej oraz pogłębionej dyskusji, w której z pewnością pojawią się nowe pomysły legislacyjne.

sporządził:

Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału prawno-interwencyjnego OPZZ

www.opzz.org.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA