REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż używanych mebli przez gminę - stawka VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż mebli przez gminę - stawka VAT
Sprzedaż mebli przez gminę - stawka VAT

REKLAMA

REKLAMA

Gmina planuje sprzedać meble kupione w 2012 r. bez prawa do odliczenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?

W części, w jakiej meble były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gminy, sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Natomiast w pozostałej części sprzedaż tych mebli będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 23%.

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), z podatku zwolnione były dostawy towarów używanych – pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na użytek tego zwolnienia, przez towary używane rozumiano ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.).

Z dniem 1 stycznia 2014 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzymał całkowicie nowe brzmienie. Obecnie zwalnia on z podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zakres zwolnienia został więc ograniczony, ponieważ do końca 2013 r. sposób wykorzystywania towarów używanych nie miał znaczenia z punktu widzenia stosowania przepisów o zwolnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT mowa jest o „działalności zwolnionej od podatku”, a więc działalności polegającej na wykonywaniu czynności zwolnionych z VAT (czyli czynności podlegających wprawdzie opodatkowaniu, lecz zwolnionych z niego). Od takiej działalności trzeba odróżnić „działalność niepodlegającą opodatkowaniu” – czyli działalność polegającą na wykonywaniu czynności, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT.

O ile zatem dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT mogą być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, o tyle dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie (a tym bardziej nie wyłącznie) na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu nie korzystają z omawianego zwolnienia – co potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 marca 2014 r., sygn. ITPP2/443-1466/13/AJ).

Przyjmuje się, że w związku ze sprzedażą niektórych składników majątku gminy nie działają w charakterze podatników VAT. W konsekwencji, sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dotyczy to sprzedaży składników majątku, które były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gmin (np. sprzedaży fotoradarów – zob. np. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 września 2015 r., sygn. ITPP2/443-639/15/AD).

Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że w części, w jakiej meble, o których mowa w pytaniu, były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gminy, sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT. Natomiast w pozostałej części sprzedaż przez gminę tych mebli powinna zostać opodatkowana według stawki 23% VAT.

Tomasz Krywan, prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

• art. 15 ust. 6, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1052)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

REKLAMA

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

Jak gmina kwalifikuje wpłaty przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej?

Odpowiedzi na to pytanie udzieliło Ministerstwo Finansów. Jest to reakcja na interpelację nr 11804 Pani Poseł Mirosławy Stachowiak-Różeckiej w sprawie zasad kwalifikowania wpłat wnoszonych przez rodziny osób przebywających w domach pomocy społecznej.

MRPiPS: Powołanie Rzecznika Praw Pracownika wzmocni pozycję osób zatrudnionych

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce powołania Rzecznika Praw Pracownika. Rzecznik ma być niezależną instytucją, która wesprze pracowników m.in. poprzez pomoc prawną.

Pracownik w samorządzie bez dofinansowania z PFRON

Jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymują dofinansowania wynagrodzenia pracownika z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z informacji przekazanych przez resort rodziny wynika, iż przepisy te się nie zmienią ze względu zakaz podwójnego finansowania.

REKLAMA

Jakie dane na fakturze po centralizacji rozliczeń VAT?

Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?

Od 30.09 do 1.10. VI Kongres Biur Rachunkowych MKBR

Dnia 30 września 2025 r. redaktor naczelna czasopisma „Rachunkowość Budżetowa” weźmie udział w panelu dyskusyjnym organizowanym podczas VI Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Tematem panelu dyskusyjnego będzie: Czy media branżowe mają wpływ na decyzje ustawodawcze?

REKLAMA