REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku./ fot. Fotolia
 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.

Inwentaryzacja stanowi podstawowe narzędzie, pozwalające na właściwe zamknięcie ksiąg rachunkowych. Przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce ma na celu zweryfikowanie danych wynikających z ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym, rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych oraz wykrycie nieprawidłowości w gospodarowaniu majątkiem jednostki. Za przeprowadzenie inwentaryzacji jest odpowiedzialny kierownik jednostki, do którego zadań należy w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

● powołanie komisji inwentaryzacyjnej i wyznaczenie jej przewodniczącego,

● wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji, określającego w szczególności przedmiot i terminy spisu (w tym datę, na jaką ma być przeprowadzona inwentaryzacja), daty rozpoczęcia i zakończenia czynności spisowych,

● nadzór nad przebiegiem spisu i rozliczeniem jego wyników.

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na zapisy art. 26 ust 1 pkt. 1 i 2 uor, zgodnie z którym, jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;

● aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.

Ustawa o rachunkowości wskazuje podstawową metodę prowadzenia inwentaryzacji z wykorzystaniem spisu z natury. Kolejnym dopuszczalnym rozwiązaniem jest uzgadnianie (potwierdzanie) sald. Metoda ta polega na wysyłaniu do kontrahentów informacji o wysokości sald wynikających z ksiąg rachunkowych jednostki. Uzgodnienie sald należności może odbywać się w formie pisemnej lub w ostateczności telefonicznej, z uwagi na fakt, że zapisy ustawy o rachunkowości nie dopuszczają tzw. milczącego potwierdzenia sald. Ostatnim możliwym sposobem inwentaryzacji jest weryfikacja (porównywanie) danych z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami polegająca na dokonaniu odpowiedniej adnotacji w księgach rachunkowych oraz sporządzeniu protokołu z weryfikacji należności.

Odstępstwa od podstawowych metod prowadzenia inwentaryzacji w postaci spisu z natury i uzgodnienia sald umożliwiające weryfikację danych księgowych z odpowiednimi dokumentami zostały określone w art. 26 ust. 1 pkt. 3 uor. Zapis wprowadza możliwość dokonania inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości następujących składników aktywów:

● środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony,

● gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości,

● należności spornych i wątpliwych, w bankach również należności zagrożonych,

● należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,

● z tytułów publicznoprawnych,

● aktywów i pasywów niewymienionych, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.

Bez względu na formę obsługi finansowej stroną przekazującą mienie będzie gimnazjum, w imieniu którego działa dyrektor gimnazjum, natomiast stroną przejmującą będzie jednostka, do której mienie gimnazjum jest przekazywane, reprezentowana przez jej dyrektora. 

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: Likwidacja jednostki budżetowej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA