REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Trzy projekty zmian w ustawie o finansach publicznych /Fot. Fotolia
Trzy projekty zmian w ustawie o finansach publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.

Pierwsze czytanie tych projektów miało miejsce w środę (30 listopada) podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Komisja ta zdecydowała, że dalsze prace nad nimi powinny być kontynuowane w specjalnie w tym celu powołanej podkomisji.

REKLAMA

Projekt Nowoczesnej przewiduje wprowadzenie nowego mechanizmu dyscyplinującego finanse publiczne. Obecną stabilizującą regułę wydatkową miałoby zastąpić tzw. saldo strukturalne sektora finansów publicznych (saldo skorygowane o cykl koniunkturalny oraz operacje o charakterze jednorazowym, według definicji stosowanej przez Komisję Europejską) w wysokości co najmniej 0 proc. PKB.

Zgodnie z projektem, jeśli w danym roku sektor finansów publicznych miałby deficyt strukturalny, to w kolejnym roku musiałby on zostać zmniejszony o co najmniej 0,5 proc. PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Hennig-Kloska (N) tłumaczyła, że projekt istotnie zmienia zasady zarządzania finansami publicznymi. Wyjaśniła, że nowych reguł można by nie stosować w wyjątkowych sytuacjach - np. klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego itp. Wskazała, że podobne rozwiązania mają Niemcy i Wielka Brytania.

"Na pewno musimy się zastanowić nad reformą finansów publicznych. W zasadzie przez ostatnie lata reforma finansów publicznych nie znalazła się na agendzie żadnej ekipy rządzącej. To jest ostatni moment (...) bo wiemy, że dziś, gdyby powtórzyła się sytuacja spowolnienia gospodarczego, z jakim mieliśmy do czynienia w 2008 r., to nie jesteśmy w stanie obronić słynnej polskiej zielonej wyspy w Europie, bo nie mamy przestrzeni do dalszego zwiększania zadłużenia naszego kraju, które zbliża się do konstytucyjnej granicy 60 proc. PKB" - powiedziała posłanka.

Janusz Cichoń z PO przyznał, że obecna reguła wydatkowa wymaga pewnej korekty, ale - jego zdaniem - proponowana przez Nowoczesną zmiana jest radykalna. Zaproponował dokonanie przeglądu obecnej reguły i wpisanie jej do Konstytucji. "W praktyce najlepsza reguła na skutek doraźnych potrzeb i oczekiwań może być zmieniania i gubi swój sens" - powiedział. Według niego należy dokonać takiej korekty, która dawałyby szanse na ustabilizowanie finansów publicznych w dłuższym okresie.

Zastrzeżenia wobec projektu wyraził Jan Szewczak z PiS. "To formuła pobożnych życzeń i truizmów bardzo dyskusyjnych dziś na świecie" - ocenił. Wskazał, że nie tylko Polska ma większe wydatki od dochodów, a jedyny zrównoważony budżet mają Niemcy.

"A to, że Niemcy mają taki dobry budżet powoduje, że Portugalczycy, Hiszpanie i inni mają trochę gorszy budżet" - powiedział. "Jakoś Komisja Europejska nie karze tych państw, bo ma świadomość, że dalsze zaciskanie pasa tych państw w zakresie wydatków może prowadzić tylko do odchudzania anorektyka i skutków z tego wynikających" - mówił.

Dodał, że przewidziane w projekcie zaciskanie pasa uniemożliwiałoby transfery socjalne, choć wcale nie byłoby gwarantem pobudzenia inwestycji. "Sam projekt troszkę się rozmija z dzisiejszą rzeczywistością na świecie i UE" - zaznaczył.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Reprezentujący resort finansów wiceminister Leszek Skiba poinformował, że rząd ma negatywne stanowisko wobec propozycji Nowoczesnej. Wskazał m.in, że bazuje ona na deficycie strukturalnym, który odzwierciedla relację deficytu budżetowego do potencjalnego PKB. Tymczasem potencjalny PKB jest miarą techniczną, hipotetyczną, którą można badać za pomocą wielu technik ekonometrycznych.

"Lepiej trzymać się obecnej reguły wydatkowej, niż bazować na deficycie strukturalnym" - mówił. Wyjaśnił ponadto, że gdyby dziś rząd bazował na regułach zawartych w projekcie, musiałby podwyższyć podatki, albo obniżyć wydatki o ok. 56 mld zł.

Zobacz także: Budżet


Dyskusji nie wzbudziły pozostałe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych - rządowy i senacki.

Dokument przygotowany przez senatorów ma na celu dostosowanie ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z ubiegłego roku. Uznał on, że przewidziane w ustawie wyłączenie z zakresu informacji publicznej wszystkich dokumentów wytwarzanych przez audytora, innych niż plan audytu oraz sprawozdanie z wykonania planu audytu, jest niedopuszczalnym ograniczeniem prawa dostępu do informacji publicznej.

Natomiast projekt rządowy ma m.in. ułatwić uzyskanie umorzenia np. zobowiązań wobec budżetu. Przewiduje zrównanie sytuacji prawnej przedsiębiorców i innych podmiotów w zakresie udzielania preferencji w spłacie należności i reguluje zasady ulg w należnościach cywilnoprawnych udzielanych z urzędu i na wniosek dłużnika. Zgodnie z projektem należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości lub w części.

Projekt ujednolica również, jak wynika z uzasadnienia, przesłanki udzielenia preferencji w spłacie należności, gdy stanowią one "ważny interes dłużnika" lub "interes publiczny". Wprowadza też możliwość niedochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego, gdy kwota wraz z odsetkami nie przekracza l00 zł.

W dokumencie uzupełniono definicję środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym o przychody państwowych funduszy celowych. Wyliczono też rodzaje ulg, które mogą zostać udzielone przez właściwy organ na wniosek zobowiązanego oraz określa kryteria udzielania określonych ulg. Jak wskazano w uzasadnieniu, konieczność zmiany wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz), wydanych wobec Polski. (PAP)

mmu/ pad/ itm/

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA