REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Trzy projekty zmian w ustawie o finansach publicznych /Fot. Fotolia
Trzy projekty zmian w ustawie o finansach publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.

Pierwsze czytanie tych projektów miało miejsce w środę (30 listopada) podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Komisja ta zdecydowała, że dalsze prace nad nimi powinny być kontynuowane w specjalnie w tym celu powołanej podkomisji.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt Nowoczesnej przewiduje wprowadzenie nowego mechanizmu dyscyplinującego finanse publiczne. Obecną stabilizującą regułę wydatkową miałoby zastąpić tzw. saldo strukturalne sektora finansów publicznych (saldo skorygowane o cykl koniunkturalny oraz operacje o charakterze jednorazowym, według definicji stosowanej przez Komisję Europejską) w wysokości co najmniej 0 proc. PKB.

Zgodnie z projektem, jeśli w danym roku sektor finansów publicznych miałby deficyt strukturalny, to w kolejnym roku musiałby on zostać zmniejszony o co najmniej 0,5 proc. PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Hennig-Kloska (N) tłumaczyła, że projekt istotnie zmienia zasady zarządzania finansami publicznymi. Wyjaśniła, że nowych reguł można by nie stosować w wyjątkowych sytuacjach - np. klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego itp. Wskazała, że podobne rozwiązania mają Niemcy i Wielka Brytania.

"Na pewno musimy się zastanowić nad reformą finansów publicznych. W zasadzie przez ostatnie lata reforma finansów publicznych nie znalazła się na agendzie żadnej ekipy rządzącej. To jest ostatni moment (...) bo wiemy, że dziś, gdyby powtórzyła się sytuacja spowolnienia gospodarczego, z jakim mieliśmy do czynienia w 2008 r., to nie jesteśmy w stanie obronić słynnej polskiej zielonej wyspy w Europie, bo nie mamy przestrzeni do dalszego zwiększania zadłużenia naszego kraju, które zbliża się do konstytucyjnej granicy 60 proc. PKB" - powiedziała posłanka.

Janusz Cichoń z PO przyznał, że obecna reguła wydatkowa wymaga pewnej korekty, ale - jego zdaniem - proponowana przez Nowoczesną zmiana jest radykalna. Zaproponował dokonanie przeglądu obecnej reguły i wpisanie jej do Konstytucji. "W praktyce najlepsza reguła na skutek doraźnych potrzeb i oczekiwań może być zmieniania i gubi swój sens" - powiedział. Według niego należy dokonać takiej korekty, która dawałyby szanse na ustabilizowanie finansów publicznych w dłuższym okresie.

Zastrzeżenia wobec projektu wyraził Jan Szewczak z PiS. "To formuła pobożnych życzeń i truizmów bardzo dyskusyjnych dziś na świecie" - ocenił. Wskazał, że nie tylko Polska ma większe wydatki od dochodów, a jedyny zrównoważony budżet mają Niemcy.

"A to, że Niemcy mają taki dobry budżet powoduje, że Portugalczycy, Hiszpanie i inni mają trochę gorszy budżet" - powiedział. "Jakoś Komisja Europejska nie karze tych państw, bo ma świadomość, że dalsze zaciskanie pasa tych państw w zakresie wydatków może prowadzić tylko do odchudzania anorektyka i skutków z tego wynikających" - mówił.

Dodał, że przewidziane w projekcie zaciskanie pasa uniemożliwiałoby transfery socjalne, choć wcale nie byłoby gwarantem pobudzenia inwestycji. "Sam projekt troszkę się rozmija z dzisiejszą rzeczywistością na świecie i UE" - zaznaczył.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Reprezentujący resort finansów wiceminister Leszek Skiba poinformował, że rząd ma negatywne stanowisko wobec propozycji Nowoczesnej. Wskazał m.in, że bazuje ona na deficycie strukturalnym, który odzwierciedla relację deficytu budżetowego do potencjalnego PKB. Tymczasem potencjalny PKB jest miarą techniczną, hipotetyczną, którą można badać za pomocą wielu technik ekonometrycznych.

"Lepiej trzymać się obecnej reguły wydatkowej, niż bazować na deficycie strukturalnym" - mówił. Wyjaśnił ponadto, że gdyby dziś rząd bazował na regułach zawartych w projekcie, musiałby podwyższyć podatki, albo obniżyć wydatki o ok. 56 mld zł.

Zobacz także: Budżet


Dyskusji nie wzbudziły pozostałe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych - rządowy i senacki.

Dokument przygotowany przez senatorów ma na celu dostosowanie ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z ubiegłego roku. Uznał on, że przewidziane w ustawie wyłączenie z zakresu informacji publicznej wszystkich dokumentów wytwarzanych przez audytora, innych niż plan audytu oraz sprawozdanie z wykonania planu audytu, jest niedopuszczalnym ograniczeniem prawa dostępu do informacji publicznej.

Natomiast projekt rządowy ma m.in. ułatwić uzyskanie umorzenia np. zobowiązań wobec budżetu. Przewiduje zrównanie sytuacji prawnej przedsiębiorców i innych podmiotów w zakresie udzielania preferencji w spłacie należności i reguluje zasady ulg w należnościach cywilnoprawnych udzielanych z urzędu i na wniosek dłużnika. Zgodnie z projektem należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości lub w części.

Projekt ujednolica również, jak wynika z uzasadnienia, przesłanki udzielenia preferencji w spłacie należności, gdy stanowią one "ważny interes dłużnika" lub "interes publiczny". Wprowadza też możliwość niedochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego, gdy kwota wraz z odsetkami nie przekracza l00 zł.

W dokumencie uzupełniono definicję środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym o przychody państwowych funduszy celowych. Wyliczono też rodzaje ulg, które mogą zostać udzielone przez właściwy organ na wniosek zobowiązanego oraz określa kryteria udzielania określonych ulg. Jak wskazano w uzasadnieniu, konieczność zmiany wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz), wydanych wobec Polski. (PAP)

mmu/ pad/ itm/

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA