REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Finanse publiczne/ Fotolia.com
Finanse publiczne/ Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?

Jakie rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej

Samorządowa jednostka budżetowa osiąga dochody budżetowe, które podlegają przekazaniu do jednostki nadrzędnej. Jednostka posiada jeden rachunek bankowy, na który wpływają dochody budżetowe oraz środki na wydatki budżetowe i z którego są realizowane wydatki budżetowe. Zgodnie z zasadami określonymi w polityce rachunkowości konto 130 jest podzielone analitycznie:

REKLAMA

REKLAMA

1) 130-01 dla dochodów,

2) 130-02 dla wydatków budżetowych.

Czy dla ułatwienia księgowania i uzgodnienia konta 130 jednostka może otworzyć drugi rachunek bankowy w celu rozdzielenia dochodów budżetowych od wydatków budżetowych?

REKLAMA

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy prawa, w tym przede wszystkim ustawa o finansach publicznych (dalej: u.o.f.p.), nie przewidują uregulowań dotyczących określenia rodzajów rachunków bankowych, które są zobowiązane prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Uregulowania takie dotyczą wyłącznie państwowych jednostek budżetowych, dla których w art. 196 ust. 1 pkt 2 u.o.f.p. zapisano, że są one zobowiązane do prowadzenia odrębnych rachunków w zakresie dochodów budżetowych i wydatków budżetowych.

Zasady obsługi bankowej budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w tym samorządowych jednostek budżetowych, zostały uregulowane w art. 264 u.o.f.p., który mówi, że zasady wykonywania obsługi bankowej JST określa umowa zawarta pomiędzy zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem. Umowa ta powinna określać m.in. jakie rodzaje rachunków dotyczące gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowywania będą funkcjonować w jednostkach budżetowych podległych JST. Nie ma tym nakazu, aby był to jeden wspólny rachunek dochodów i wydatków budżetowych, ani też nie ma zakazu, aby były to dwa odrębne rachunki. Dlatego też samorządowa jednostka budżetowa przy otwieraniu rachunków bankowych powinna się kierować ustaleniami wynikającymi z umowy, o której mowa powyżej.

W mojej ocenie funkcjonowanie rachunków dochodów i wydatków jako dwóch odrębnych rachunków jest lepszym rozwiązaniem, gdyż zapewnia większą przejrzystość i kontrolę w zakresie gromadzenia środków z tytułu dochodów budżetowych, jak i rozdysponowania środków publicznych przeznaczonych na wydatki budżetowe. ©?

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA