REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego /Fot. Fotolia
Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) musi przekazać te informacje w terminie 7 dni od przedłożenia organowi stanowiącemu (radzie gminy, radzie powiatu, sejmikowi wojewódzkiemu) projektu uchwały budżetowej. Z art. 248 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) wynika jednak, że opracowanie planu finansowego przez daną jednostkę musi nastąpić w terminie 30 dni od otrzymania ww. informacji. A termin 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy jest terminem ostatecznym, kiedy taki plan musi być sporządzony. Co ważne, nie może być on skracany przez uchwałę organu stanowiącego wydaną na podstawie art. 234 u.f.p. (por. uchwałę RIO w Warszawie z 4 grudnia 2012 r., sygn. akt 25.315.2012).

REKLAMA

Sporządzenie

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w procedurze sporządzenia projektu uchwały budżetowej w pierwszej kolejności kierownicy samorządowych jednostek budżetowych (np. gminnego ośrodka pomocy społecznej, szkół, przedszkoli), zakładu budżetowego (np. zakładu wodociągów i usług komunalnych) oraz kierownik instytucji kultury (np. gminnej biblioteki publicznej) opracowują plany rzeczowe zadań planowanych do wykonania w danym roku, tworząc w ten sposób projekty planów finansowych. Dokumenty te są składane do skarbnika danej JST w terminie wyznaczonym przez organ stanowiący. Są to jednak plany o charakterze wstępnym.

Kierownicy jednostek organizacyjnych nie mogą przewidzieć, czy w końcowym etapie przygotowywania projektu uchwały budżetowej zarząd JST nie przyjmie nowych priorytetów i co za tym idzie, nie wprowadzi zmian w zakresie pułapu i struktury wydatków budżetowych. Nawet po złożeniu przez zarząd JST projektu uchwały budżetowej w organie stanowiącym kierownicy jednostek organizacyjnych nie mają pewności, jaką pulą środków publicznych będą one mogły dysponować w nadchodzącym roku budżetowym. Nie znają też ostatecznych kwot dochodów oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu.

Dokonanie weryfikacji

REKLAMA

Organ wykonawczy JST weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej. A w przypadku stwierdzenia rozbieżności wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki organizacyjnej w terminie 7 dni od otrzymania dokumentu, nie później jednak niż do 27 grudnia. Tak wynika z par. 6 ust. 2 i par. 36 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: r.p.g.f.). Zweryfikowany w ten sposób projekt planu finansowego jednostki podległej stanowi podstawę prowadzenia jej gospodarki finansowej od 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej (por. par. 7 oraz par. 36 ust. 4 r.p.g.f.).

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 3 u.f.p., podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, tj. plan finansowy jednostki budżetowej. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 u.f.p. podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem JST.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Zarząd JST przekazuje informację kierownikowi jednostki budżetowej o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej odpowiednio w art. 235 lub art. 236 u.f.p. Natomiast kierownika samorządowego zakładu budżetowego organ wykonawczy informuje o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej przez organ stanowiący JST w uchwale przyjętej na podstawie art. 234 u.f.p.

Projekty planów finansowych są sporządzane w podziale na dział, rozdział i paragraf.


Informacje o ostatecznych kwotach

W terminie 21 dni od momentu podjęcia uchwały budżetowej zarząd JST przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu (art. 249 ust. 1 pkt 1 u.f.p.). Jednostki te na podstawie uzyskanych informacji dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej (art. 249 u.f.p.). Kierownik samorządowego zakładu budżetowego ma na to 10 dni od momentu otrzymania informacji, a kierownik jednostki budżetowej odpowiednio 14 dni. Jednak ani art. 249 u.f.p., ani par. ust. 5 r.p.g.f. nie nakładają na kierownika samorządowej jednostki budżetowej obowiązku przekazywania zatwierdzonych planów finansowych.

W toku wykonywania budżetu zarząd JST zawiadamia samorządowe jednostki budżetowe o dokonanych zmianach planów dochodów i wydatków. Zawiadomienia te są podstawą dokonania zmian w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych. Kierownicy tych podmiotów mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd JST. Muszą o tym zawiadomić organ wykonawczy w terminie 7 dni od momentu dokonania zmiany w planie finansowym (par. 12 r.p.g.f.).

Nieprawidłowości w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących udzielania kredytów i pożyczek

Zmian w planie finansowym w ciągu roku budżetowego może dokonywać kierownik samorządowego zakładu budżetowego. Może to nastąpić w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów i pod warunkiem, że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu JST ani zwiększenia dotacji z budżetu JST (art. 15 ust. 8 u.f.p.).

Inne zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian w uchwale budżetowej JST. W przypadku realizowania przez samorządowy zakład budżetowy niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych kosztów następuje bez konieczności dokonywania zmian planu. Nie wymaga też dokonywania zmian planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego realizacja planu kosztów polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem (par. 41 r.p.g.f.).

Zobacz także: Finanse publiczne

WAŻNE

Plan finansowy w odniesieniu do dochodów ma charakter prognozy, natomiast w stosunku do wydatków stanowi limit dozwolonych wydatków, których nie można przekroczyć.

Tabela Sposób postępowania

Kroki

Czynność

Termin

1

Organ wykonawczy JST przedkłada organowi stanowiącemu projekt uchwały budżetowej

Do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy

2

Organ wykonawczy przekazuje jednostce budżetowej informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych (samorządowy zakład budżetowy o kwotach przychodów i kosztów) przyjętych w projekcie uchwały budżetowej, niezbędne do przygotowania projektu planu finansowego na następny rok

7 dni od przedłożenia projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu

3

Przygotowanie projektu planu finansowego, który zapewnia zgodność kwot dochodów i wydatków (a w przypadku samorządowego zakładu budżetowego – kwot przychodów i kosztów) z projektem uchwały budżetowej. Projekt musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki budżetowej (samorządowego zakładu budżetowego) i przekazywany organowi wykonawczemu JST

30 dni od otrzymania informacji niezbędnych do sporządzenia projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 22 grudnia

4

Organ wykonawczy weryfikuje otrzymany projekt planu finansowego pod względem jego zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego

7 dni od otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy

5

Organ stanowiący JST przyjmuje uchwałę budżetową

Do 31 stycznia roku budżetowego

6

Organ wykonawczy przekazuje jednostce budżetowej informacje o kwotach dochodów i wydatków (samorządowemu zakładowi budżetowemu o kwotach przychodów i kosztów) w celu sporządzenia ostatecznego planu finansowego

21 dni od podjęcia uchwały budżetowej

7

Kierownik samorządowego zakładu budżetowego sporządza plan finansowy przez dostosowanie projektu planu finansowego do kwot przychodów i kosztów przyjętych w uchwale budżetowej

10 dni od otrzymania informacji

Kierownik jednostki budżetowej sporządza plan finansowy przez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot dochodów i wydatków budżetowych oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu przyjętych w uchwale budżetowej

14 dni od otrzymania informacji

Leszek Jaworski

Podstawa prawna:

- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870).

- Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542).

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA