Kategorie

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego /Fot. Fotolia
Fotolia
Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) musi przekazać te informacje w terminie 7 dni od przedłożenia organowi stanowiącemu (radzie gminy, radzie powiatu, sejmikowi wojewódzkiemu) projektu uchwały budżetowej. Z art. 248 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) wynika jednak, że opracowanie planu finansowego przez daną jednostkę musi nastąpić w terminie 30 dni od otrzymania ww. informacji. A termin 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy jest terminem ostatecznym, kiedy taki plan musi być sporządzony. Co ważne, nie może być on skracany przez uchwałę organu stanowiącego wydaną na podstawie art. 234 u.f.p. (por. uchwałę RIO w Warszawie z 4 grudnia 2012 r., sygn. akt 25.315.2012).

Sporządzenie

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w procedurze sporządzenia projektu uchwały budżetowej w pierwszej kolejności kierownicy samorządowych jednostek budżetowych (np. gminnego ośrodka pomocy społecznej, szkół, przedszkoli), zakładu budżetowego (np. zakładu wodociągów i usług komunalnych) oraz kierownik instytucji kultury (np. gminnej biblioteki publicznej) opracowują plany rzeczowe zadań planowanych do wykonania w danym roku, tworząc w ten sposób projekty planów finansowych. Dokumenty te są składane do skarbnika danej JST w terminie wyznaczonym przez organ stanowiący. Są to jednak plany o charakterze wstępnym.

Kierownicy jednostek organizacyjnych nie mogą przewidzieć, czy w końcowym etapie przygotowywania projektu uchwały budżetowej zarząd JST nie przyjmie nowych priorytetów i co za tym idzie, nie wprowadzi zmian w zakresie pułapu i struktury wydatków budżetowych. Nawet po złożeniu przez zarząd JST projektu uchwały budżetowej w organie stanowiącym kierownicy jednostek organizacyjnych nie mają pewności, jaką pulą środków publicznych będą one mogły dysponować w nadchodzącym roku budżetowym. Nie znają też ostatecznych kwot dochodów oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu.

Dokonanie weryfikacji

Reklama

Organ wykonawczy JST weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej. A w przypadku stwierdzenia rozbieżności wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki organizacyjnej w terminie 7 dni od otrzymania dokumentu, nie później jednak niż do 27 grudnia. Tak wynika z par. 6 ust. 2 i par. 36 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: r.p.g.f.). Zweryfikowany w ten sposób projekt planu finansowego jednostki podległej stanowi podstawę prowadzenia jej gospodarki finansowej od 1 stycznia roku budżetowego do dnia uchwalenia uchwały budżetowej (por. par. 7 oraz par. 36 ust. 4 r.p.g.f.).

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 3 u.f.p., podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, tj. plan finansowy jednostki budżetowej. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 u.f.p. podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem JST.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Zarząd JST przekazuje informację kierownikowi jednostki budżetowej o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej odpowiednio w art. 235 lub art. 236 u.f.p. Natomiast kierownika samorządowego zakładu budżetowego organ wykonawczy informuje o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości określonej przez organ stanowiący JST w uchwale przyjętej na podstawie art. 234 u.f.p.

Projekty planów finansowych są sporządzane w podziale na dział, rozdział i paragraf.


Informacje o ostatecznych kwotach

Reklama

W terminie 21 dni od momentu podjęcia uchwały budżetowej zarząd JST przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu (art. 249 ust. 1 pkt 1 u.f.p.). Jednostki te na podstawie uzyskanych informacji dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej (art. 249 u.f.p.). Kierownik samorządowego zakładu budżetowego ma na to 10 dni od momentu otrzymania informacji, a kierownik jednostki budżetowej odpowiednio 14 dni. Jednak ani art. 249 u.f.p., ani par. ust. 5 r.p.g.f. nie nakładają na kierownika samorządowej jednostki budżetowej obowiązku przekazywania zatwierdzonych planów finansowych.

W toku wykonywania budżetu zarząd JST zawiadamia samorządowe jednostki budżetowe o dokonanych zmianach planów dochodów i wydatków. Zawiadomienia te są podstawą dokonania zmian w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych. Kierownicy tych podmiotów mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd JST. Muszą o tym zawiadomić organ wykonawczy w terminie 7 dni od momentu dokonania zmiany w planie finansowym (par. 12 r.p.g.f.).

Nieprawidłowości w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących udzielania kredytów i pożyczek

Zmian w planie finansowym w ciągu roku budżetowego może dokonywać kierownik samorządowego zakładu budżetowego. Może to nastąpić w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów i pod warunkiem, że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu JST ani zwiększenia dotacji z budżetu JST (art. 15 ust. 8 u.f.p.).

Inne zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian w uchwale budżetowej JST. W przypadku realizowania przez samorządowy zakład budżetowy niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych kosztów następuje bez konieczności dokonywania zmian planu. Nie wymaga też dokonywania zmian planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego realizacja planu kosztów polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem (par. 41 r.p.g.f.).

Zobacz także: Finanse publiczne

WAŻNE

Plan finansowy w odniesieniu do dochodów ma charakter prognozy, natomiast w stosunku do wydatków stanowi limit dozwolonych wydatków, których nie można przekroczyć.

Tabela Sposób postępowania

Kroki

Czynność

Termin

1

Organ wykonawczy JST przedkłada organowi stanowiącemu projekt uchwały budżetowej

Do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy

2

Organ wykonawczy przekazuje jednostce budżetowej informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych (samorządowy zakład budżetowy o kwotach przychodów i kosztów) przyjętych w projekcie uchwały budżetowej, niezbędne do przygotowania projektu planu finansowego na następny rok

7 dni od przedłożenia projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu

3

Przygotowanie projektu planu finansowego, który zapewnia zgodność kwot dochodów i wydatków (a w przypadku samorządowego zakładu budżetowego – kwot przychodów i kosztów) z projektem uchwały budżetowej. Projekt musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki budżetowej (samorządowego zakładu budżetowego) i przekazywany organowi wykonawczemu JST

30 dni od otrzymania informacji niezbędnych do sporządzenia projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 22 grudnia

4

Organ wykonawczy weryfikuje otrzymany projekt planu finansowego pod względem jego zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego

7 dni od otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy

5

Organ stanowiący JST przyjmuje uchwałę budżetową

Do 31 stycznia roku budżetowego

6

Organ wykonawczy przekazuje jednostce budżetowej informacje o kwotach dochodów i wydatków (samorządowemu zakładowi budżetowemu o kwotach przychodów i kosztów) w celu sporządzenia ostatecznego planu finansowego

21 dni od podjęcia uchwały budżetowej

7

Kierownik samorządowego zakładu budżetowego sporządza plan finansowy przez dostosowanie projektu planu finansowego do kwot przychodów i kosztów przyjętych w uchwale budżetowej

10 dni od otrzymania informacji

Kierownik jednostki budżetowej sporządza plan finansowy przez dostosowanie projektów planów finansowych do kwot dochodów i wydatków budżetowych oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu przyjętych w uchwale budżetowej

14 dni od otrzymania informacji

Leszek Jaworski

Podstawa prawna:

- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870).

- Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542).

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?