reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Centralizacja Vat > Centralizacja VAT w gminach od 1 stycznia 2017 r.

Centralizacja VAT w gminach od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. gmina oraz jej jednostki organizacyjne jest zobowiązana wdrożyć scentralizowany sposób rozliczeń VAT, jeśli nie zrobiła tego wcześniej. Z jakimi obowiązkami musi się zmierzyć gmina planująca takie rozliczenie? Do 31 stycznia 2017 r. przedłużono termin przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego.

– Proces centralizacji dobrze jest rozpocząć od identyfikacji i analizy dochodów budżetowych uzyskiwanych przez poszczególne jednostki organizacyjne – zaczął doradca. – Pozyskanie informacji na temat dochodów jednostek (ukierunkowanych na rozliczenie VAT) warto zorganizować na piśmie i w sposób ujednolicony dla tych jednostek. Dobrze jest sporządzić stosowny arkusz informacyjny określający dane, których przygotowanie poleca się poszczególnym jednostkom (metoda ankietyzacji). Jednocześnie, z uwagi na regulację ustawy centralizacyjnej definiującej pojęcie jednostki organizacyjnej podlegającej wraz z gminą centralizacji, zasadne jest objęcie arkuszem wszelkich danych pochodzących jedynie z jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę o statusie jednostki budżetowej (a także obejmujących czynności rozliczane w urzędzie gminy w imieniu gminy jako osoby prawnej) – zakończył doradca.

– Ankiety już przygotowujemy, ale co trzeba robić dalej – dopytywał się wójt.

– Kolejnym krokiem dla potrzeb centralizacji VAT będzie dokonanie kwalifikacji dochodów uzyskiwanych przez poszczególne jednostki organizacyjne oraz samą gminę na gruncie VAT. W stosunku do każdej z jednostek organizacyjnych gmina powinna ustalić, które z dochodów będą podlegały opodatkowaniu VAT (oraz jaka stawka będzie miała zastosowanie albo czy dochód będzie zwolniony przedmiotowo z opodatkowania VAT), a które będą poza systemem VAT, tj. nie będą podlegały opodatkowaniu – wyjaśniał doradca. Na marginesie warto zasygnalizować istotną różnicę – w sensie prawnopodatkowym – wynikającą z kwalifikacji danej czynności jako opodatkowanej VAT według zwolnienia przedmiotowego z VAT od czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, a zatem pozostającej poza systemem rozliczenia scentralizowanego VAT – kontynuował doradca.

– W praktyce najwięcej trudności sprawi w tym przypadku ujednolicenie reguł kwalifikacji czynności dla potrzeb VAT będące skutkiem rozbieżności pomiędzy orzecznictwem sądowym oraz wydawanymi przez ministra finansów interpretacjami podatkowymi – zauważyła księgowa. – Prawda, panie Arturze? – zapytała.

– Są takie problemy – potwierdził doradca. – Dla przykładu warto zasygnalizować tego typu rozbieżności pojawiające się przy kwalifikacji czynności pomocy społecznej, opieki nad osobami niepełnosprawnymi, opieki nad dziećmi i młodzieżą, które najczęściej w opinii organów podatkowych ujmowane są jako opodatkowane VAT według zwolnienia przedmiotowego z VAT, natomiast w orzecznictwie – z uwagi na charakterystykę nawiązania relacji opartą bezpośrednio bądź pośrednio na regulacjach administracyjnoprawnych, traktowaną jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT.

CO NA TO PRAWO? RADA 1

– Uwagę należy również poświęcić dochodom uzyskiwanym z odpłatnego udostępnienia hali sportowej. O ile w tym przypadku fakt jego opodatkowania VAT nie budzi zastrzeżeń, o tyle gmina może napotkać trudności związane z prawidłowym określeniem stawki VAT – stwierdził pan Artur.

CO NA TO PRAWO? RADA 2

– Musimy podjąć dokładne ustalenia w tych kwestiach, panie Arturze. Umówmy się w tej sprawie na jutro, bo czas nagli – powiedział wójt. – Ale chciałbym wiedzieć, na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę – dodał.

● ETAP 2 Obowiązki dotyczące kas rejestrujących

– Gmina powinna się zająć także kwestią kas rejestrujących – stwierdził doradca. – I identyfikacją obowiązków w tym zakresie. Przechodząc do tych spraw, w pierwszej kolejności wskazać należy na pewne udogodnienia, jakie przewidział ustawodawca dla centralizujących się JST – przypomniał doradca.

– Przede wszystkim dzięki uregulowaniom z art. 8 ustawy centralizacyjnej gmina do końca 2018 r. będzie mogła korzystać z kas rejestrujących, które były używane dotychczas przez jej jednostki organizacyjne – weszła mu w słowo pani skarbnik. – Oznacza to w praktyce możliwość stosowania kas dotychczas ufiskalnionych, czyli posiadających w pamięci dane jednostki organizacyjnej wraz z NIP tej jednostki.

– Ale warto zasygnalizować – kontynuował doradca – że taka sytuacja może spowodować różnicę w danych figurujących na paragonach, wobec danych w treści faktur wystawionych na żądanie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej bądź rolnikom ryczałtowym po zaewidencjonowaniu transakcji z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Taka sytuacja została dopuszczona przez prawodawcę i jest przez niego w pełni aprobowana – zauważył pan Artur.

– A co, jeśli chodzi o czynności dokonywane przez jednostki organizacyjne, które przed centralizacją korzystały ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego? – dopytywał wójt.

– Również gmina będzie mogła korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku do końca 2016 r. – pospieszył z odpowiedzią doradca. – Co więcej, opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewiduje dalsze przedłużenie zwolnień przedmiotowych z obowiązku ewidencjonowania enumeratywnie wskazanych czynności. Ma tak być do końca 2017 r. Oczywiście, o ile spełnione zostaną warunki rozporządzenia – dodał.

Zobacz serwis: Sektor publiczny

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Polska Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama