REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy standard obsługi zaświadczeń A1

Iwona Kowalska-Matis
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS Województwa Dolnośląskiego
ZUS
ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS wprowadza ułatwienia w obsłudze zaświadczeń A1, dotyczących m.in. delegowania pracowników. Elektroniczny rejestr zaświadczeń wprowadzony przez ZUS w październiku w miejsce rejestrów oddziałowych powinien usprawnić proces wydawania dokumentów przez ZUS i wyeliminować możliwe błędy.

Delegujesz? Dla Ciebie te zmiany!

Szczegółowe poradniki i specjalni doradcy, a dodatkowo elektroniczny rejestr dla całego kraju – Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadza ułatwienia w obsłudze zaświadczeń A1, dotyczących m.in. delegowania pracowników. To niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, że w tym roku ich liczba może przekroczyć pół miliona.

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie A1 potwierdza fakt obowiązywania polskiego ustawodawstwa w odniesieniu do osoby, która jest delegowana do pracy za granicę, przenosi za granicę pracę wykonywaną w ramach prowadzonej w Polsce działalności gospodarczej lub wykonuje pracę w więcej niż jednym państwie. Jest to dokument wydawany w oparciu o prawo Unii Europejskiej i dotyczy poruszających się w granicach UE. Zaświadczenie wydawane jest przez ZUS na wniosek pracodawcy, pracownika lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą na własny rachunek. W ostatnich latach liczba wydawanych zaświadczeń dynamicznie rośnie. Od 2012 r. do 2015 r. wzrosła o ponad 120 tys. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku przekroczy już 500 tys.

Elektroniczny, ogólnopolski rejestr zaświadczeń, który ZUS wprowadził w październiku w miejsce rejestrów oddziałowych usprawni proces wydawania dokumentów przez ZUS i jednocześnie wyeliminuje możliwe błędy, które we wnioskach o zaświadczenia A1 się pojawiają. Na stałe eliminuje on sytuacje, w której to przedsiębiorcy sami wypełniali papierowy druk zaświadczenia, żeby przyspieszyć proces jego wydania. Teraz zaświadczenia wydawane są ze specjalnej aplikacji.

Zapytaj doradcę…

Dodatkowo Zakład wprowadza doradców, którzy na salach obsługi klienta, mają służyć pomocą osobom występującym o zaświadczenie A1, pomagając im wypełnić wniosek i przygotować niezbędne dokumenty a także udzielić wyczerpującej informacji w zakresie właściwego ustawodawstwa. Na początek doradcy pojawią się pilotażowo w oddziałach, do których wpływa najwięcej wniosków o A1. Obok doradców ZUS wprowadza specjalne poradniki dla wszystkich chętnych do skorzystania z zaświadczeń A1, które to przeprowadzą krok po kroku przez proces wnioskowania. Co ważne – poradniki są na etapie  konsultacji z samymi przedsiębiorcami.

REKLAMA

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Delegowanie pracowników za granicę

Co do zasady pracownik, czy osoba prowadząca działalność gospodarczą podlega ustawodawstwu państwa, w którym jest zatrudniona lub wykonuje działalność. Wyjątek stanowi sytuacja oddelegowania pracownika zatrudnionego na terytorium jednego państwa członkowskiego przez przedsiębiorstwo, w którym jest zwykle zatrudniony - do wykonywania pracy na terytorium innego państwa członkowskiego - na okres nieprzekraczający 24  miesięcy (2 lata).  Wówczas pracownik podlega nadal ustawodawstwu pierwszego państwa członkowskiego.

Analogicznie jest w przypadku prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa członkowskiego i wykonującego pracę na terytorium innego państwa członkowskiego. Możliwe jest wówczas  zastosowanie polskich przepisów w zakresie zabezpieczenia społecznego. Aby to było możliwe zarówno pracownik, jak  i pracodawca muszą spełnić warunki wysłania. Pracownik musi udać się, na polecenie pracodawcy, przejściowo na terytorium drugiego państwa, w celu wykonywania tam czynności na rzecz tego pracodawcy, zaś umowa o pracę musi być zawarta w państwie wysyłającym. Pracodawca natomiast musi prowadzić w zwykłym trybie działalność na terenie Polski.

- Przy wyznaczeniu kraju, w którym pracownik podlega ubezpieczeniu bierze się pod uwagę całokształt działalności, w tym: miejsce siedziby, liczbę pracowników, którzy nie są delegowani za granicę, miejsce, w którym jest zawierana większość umów firmy z klientami oraz prawo, któremu podlegają te umowy a także obrót osiągnięty w wysyłającym państwie – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy na Dolnym Śląsku.

Wartość około 25% obrotów firmy stanowi  z reguły wystarczający wskaźnik. Osoba prowadząca działalność na własny rachunek może pozostać w polskim ustawodawstwie tylko wówczas, gdy przed rozpoczęciem pracy za granicą, prowadziła działalność na terenie Polski zaś praca za granicą jest z góry określona, co do treści i czasu, w czasie przeniesienia działalności. Równolegle w Polsce zostaje zachowana wszelka infrastruktura niezbędna do kontynuacji działalności po zakończeniu pracy za granicą, a sama działalność będzie kontynuowana w Polsce po zakończeniu przejściowej pracy za granicą.

Dokumentem potwierdzającym zastosowanie polskiego ustawodawstwa jest potwierdzony przez ZUS formularz A1. Zarówno w przypadku pracowników delegowanych, jak i osób prowadzących działalność na własny rachunek. Przed poświadczeniem formularza A1 ZUS zawsze sprawdza, czy zainteresowane osoby zostały zgłoszone do ubezpieczeń społecznych, czy są za nich prawidłowo opłacane składki na te ubezpieczenia, przy czym fakt nieopłacania lub zalegania z opłacaniem składek nie stoi na przeszkodzie poświadczeniu formularza A1.

Polecamy serwis: ZUS

Nieco statystyki: pracownicy delegowani do pracy za granicą z terenu Dolnego Śląska:

Dane za I półrocze 2016 r.

Wrocław

Wałbrzych

Legnica

Oddział obejmuje obszar

Wrocław, Oleśnica, Oława, Trzebnica, Wołów, Milicz, Strzelin, Syców, Środa Śląska

Wałbrzych, Dzierżoniów, Jelenia Góra, Kamienna Góra, Kłodzko, Lubań, Świdnica

Legnica, Bolesławiec, Głogów, Góra, Jawor, Lubin, Lwówek Śląski, Polkowice, Złotoryja

Ilość poświadczonych formularzy A1

W tym:

  1. Delegowanie
  2. Praca w kilku krajach, (ale podlega polskiemu ustawodawstwu) w tym: najwięcej usługi i transport

9 055

3 901

5 154

5380

1051

4329

5 513

1 785

3 728

Najwięcej delegowań

Niemcy 2 017

Francja 804 

Austria 223

Belgia 202

Niemcy 562

Belgia 259

Francja  69

Niemcy 1 038

Belgia 258

Szwajcaria 184

Holandia  95

W podziale na sektory najwięcej pracowników delegowano

Usługi  2 773

Budownictwo 912

Przemysł 143

Budownictwo 457

Usługi 430

Przemysł 151

Usługi  860

Budownictwo  703

Przemysł  186

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA