Kategorie

Uchwała

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada gminy M. zwraca się z pytaniem, czy podejmując uchwałę w sprawie podatków i opłat lokalnych na 2021 rok (podatek od środków transportowych, od nieruchomości etc.), może skrócić podstawowy, 14-dniowy termin vacatio legis dla wejścia jej w życie?
Czy rada gminy może podjąć uchwałę stwierdzającą, że w 2021 roku fundusz sołecki nie będzie wyodrębniany w budżecie gminy? Czy podjęcie takiej uchwały jest ograniczone terminem, tzn. czy rada gminy może ją podjąć jedynie do 31 marca roku budżetowego poprzedzającego rok, którego uchwała dotyczy, czy też może taką uchwałę podjąć po tej dacie?
Ustawodawca określił dwie przesłanki, którymi powinna kierować się rada powiatu, podejmując uchwałę w sprawie wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi. Przesłankami tymi są konieczność zapewnienia sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z dróg i ich przechowywania na parkingach strzeżonych oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu.
Gmina może posiadać swoje własne zasady dotyczące sposobu ustalania, poboru jak również terminów płatności opłat lokalnych. Wyjątek stanowią wysokości stawek opłat lokalnych. Od 1 lipca 2019 r. rada gminy będzie miała obowiązek umożliwić składanie deklaracji na opłatę reklamową za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wprowadzanie ulg w postaci obniżek stawek podatkowych oraz poszerzanie katalogu zwolnień podatkowych w trakcie roku podatkowego jest jak najbardziej dopuszczalne. Są to bowiem zmiany korzystne dla podatników. Dla gminnego organu podatkowego mogą one być jednak źródłem komplikacji. Powodują bowiem konieczność zmiany wydanych np. osobom fizycznym decyzji ustalających wymiar ich podatku. Takie zmiany mogą być także kłopotliwe dla podatników instytucjonalnych. W przypadku np. osób prawnych zmiana uchwały  będzie się wiązać z koniecznością złożenia korekty deklaracji.