Do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego ma prawo przedsiębiorca, który miał wypadek w trakcie wykonywania obowiązków wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej. Niejednokrotnie przedsiębiorcy, którzy opłacają składkę na ubezpieczenie wypadkowe nie wiedzą, jakie świadczenia przysługują im z tego tytułu; a są one bardzo podobne do tych, jakie mają pracownicy. Jednak, aby otrzymać świadczenia, należy spełnić określone warunki.
Nabycie prawa do odprawy jest uzależnione od jednoczesnego spełnienia dwóch warunków, a mianowicie ustania stosunku pracy oraz nabycia uprawnień emerytalnych. Stanowisko to potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 października 2004 r., w którym stwierdził, że "pracownikowi samorządowemu nie przysługuje odprawa emerytalna, jeżeli wiek emerytalny osiągnął po rozwiązaniu stosunku pracy, choćby w czasie pobierania zasiłku chorobowego".
Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw wprowadza elektroniczną formę zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy, eliminując anachronizm posługiwania się zaświadczeniami w formie papierowej. Celem ustawy jest usprawnienie wszystkich działań związanych z procesem poświadczania czasowej niezdolności do pracy, od wystawiania zaświadczeń lekarskich, przekazywania ich do ZUS-u, doręczania płatnikowi, po dokumentowanie prawa do zasiłków czy w ogóle postępowanie w sprawach ustalania prawa do zasiłków oraz dostępu do danych o pacjencie niezbędnych do wystawienia zaświadczenia.