REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w sektorze publicznym

Wraz z początkiem trzeciego kwartału nadszedł czas, by jednostki sektora finansów publicznych rozpoczęły prace związane z przeprowadzaniem inwentaryzacji aktywów i pasywów. W artykule m.in. wskazano przypadki, w których można odstąpić od ich przeprowadzenia, oraz na praktycznych przykładach wyjaśniono pojęcia „strzeżone składowisko” i „teren strzeżony”.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego za 2008 r.

Zbliża się czas składania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki mają ciągle wątpliwości co do metody konsolidacji, a także terminu jego sporządzania. Zamieszczamy wyjaśnienia, które ułatwią jego właściwe i terminowe sporządzenie.

Sprawozdania z udzielonej pomocy publicznej

Od 1 lipca obowiązują nowe formularze sprawozdań o udzielonej przez samorządy pomocy publicznej. Zgodnie z przepisami, wypełnione dokumenty mają trafić za pośrednictwem RIO do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Bilans skonsolidowany jednostki samorządowej

W terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji, jednostki samorządu terytorialnego sporządzają i przekazują do Regionalnej Izby Obrachunkowej bilans skonsolidowany.

REKLAMA

3. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych

  Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych muszą mieć na uwadze, że aby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić sprawozdania budżetowe za poszczególne okresy sprawozdawcze, należy:

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

REKLAMA

Odsetki i zaległości w sprawozdawczości budżetowej


Naliczane i zaewidencjonowane na koniec każdego kwartału odsetki za zwłokę od należności podatkowych powinny być wykazane w sprawozdaniu Rb-27S zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w kolumnie dotyczącej należności pozostałych do zapłaty ogółem.

Jak przygotowywać okresowe sprawozdania z pomocy publicznej

Jak należy sporządzać i przekazywać sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie?

Przychody, wydatki budżetowe i sprawozdania

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Każda jednostka samorządu terytorialnego winna przekazać do RIO komplet sprawozdań (Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ i Rb-UN) zbiorczych, a dla instytucji kultury, SP ZOZ oraz funduszy celowych lub innych osób prawnych należy sporządzić komplet sprawozdań jedynie w sytuacji, gdy danego typu jednostki nadzorowane przez jednostkę samorządu terytorialnego wykazują jakieś należności i zobowiązania.

REKLAMA