Kategorie

Sprawozdawczość

18 kwi 2021
15 maja 2021
Zakres dat:

Samorządy dopłacą ponad 10 mld zł

Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Wpłata gotówki z kasy na rachunek bankowy w sprawozdaniu Rb-27

Jak prawidłowo ująć w sprawozdaniu Rb-27S wpłatę gotówki z kasy na rachunek bankowy (dochody)? Gotówka została przyjęta do kasy jeszcze w starym roku (31 grudnia), natomiast do banku została odprowadzona w nowym roku. W sprawozdaniu Rb-27S za IV kwartały dochody wykonane będą większe niż dochody otrzymane.

Prywatność podmiotów zewnętrznych a dostęp do informacji publicznej

Prywatność w postępowaniu o udostępnienie informacji publicznej odgrywa podwójną rolę. Z jednej strony może służyć do oceny, czy wnioskowana informacja jest informacją publiczną, z drugiej zaś – ochrona prywatności stanowi przesłankę odmowy udostępnienia takiej informacji publicznej, jaka zawiera również informacje odnoszące się do sfery prywatności.

Plan w sprawozdaniu Rb-NWS

W zmienionej instrukcji co do kolumny „Plan” sprawozdania Rb-28NWS użyto sformułowania, że plan finansowy „powinien być zgodny” z danymi wykazanymi w kolumnie „Wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego” sprawozdania Rb-28S na koniec roku budżetowego, w którym plan finansowy został przyjęty przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności pochodzące od podmiotu wykreślonego z ewidencji działalności gospodarczej

W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?

Należności rozłożone na raty w sprawozdaniach Rb-N i Rb-ZN

W jaki sposób w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować należności z tytułu opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, jeżeli płatność została rozłożona na oprocentowane raty? W której kategorii w sprawozdaniu Rb-ZN powinno się ujmować należności rozłożone na raty dotyczące transakcji, stanowiących dochody Skarbu Państwa?

Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych w sferze budżetowej

Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych jednostki i placówki kontynuującej działalność powinno nastąpić do 30 kwietnia roku następnego, a w jednostkach, których sprawozdanie finansowe podlega zatwierdzeniu, w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy.

Sprawozdania budżetowe po zmianach w 2016 r.

Sprawozdania budżetowe po zmianach po raz pierwszy mają zastosowanie do sprawozdań miesięcznych za marzec 2016 i kwartalnych za I kwartał 2016 r. Najważniejsza zmiana związana jest z możliwością korzystania przez samorządy ze wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i administracyjnej.

Sprawozdanie Rb-27S - nowe zasady

Sprawozdanie Rb-27S według nowych zasad należy sporządzić już za marzec 2016 r. Jak ujmować dochody budżetowe w sprawozdaniu Rb-27S?

Świadczenie wychowawcze: sprawozdania rzeczowo-finansowe

Sprawozdania rzeczowo-finansowe z realizacji zadań z zakresu świadczenia wychowawczego w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 30 września 2017 r. będą przedkładane wojewodzie w okresach miesięcznych. Od 1 października 2017 r. będzie obowiązywał kwartalny cykl przedkładania sprawozdań.

Sprawozdanie finansowe za 2015 rok - jakie wzory obowiązują?

Jednostki budżetowe powinny sporządzić sprawozdanie finansowe za rok 2015 do końca marca 2016 r. Czy wzór bilansu uległ zmianie?

Ujmowanie zaangażowania wydatków w sprawozdaniu Rb-28S

Zaangażowanie wydatków wykazuje się w kwotach narastająco od początku do końca roku. Kwota zaangażowania wydatków roku bieżącego nie powinna być niższa aniżeli kwota wykonanych wydatków oraz zaciągniętych zobowiązań, których termin płatności nie przekracza roku budżetowego, za które sporządzane jest sprawozdanie Rb-28S.

Wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S w kolumnie „Zaangażowanie” naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Dodatkowe wynagrodzenie roczne stanowi tytuł wydatku następnego roku, wobec czego zaangażowanie w danym roku budżetowym ujmować będzie kwotę dodatkowego wynagrodzenia rocznego, wypłaconego w danym roku budżetowym.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Podstawą do sporządzenia sprawozdania finansowego jest inwentaryzacja. Oczywiście prawidłowo przeprowadzona. Warto więc wiedzieć, co należy inwentaryzować drogą spisu z natury, drogą potwierdzenia sald, a co należy weryfikować na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych i w jakich terminach. Jednak właśnie teraz, w drugiej połowie stycznia, niezbędna jest wiedza przede wszystkim o tym, co zrobić z ujawnionymi różnicami między stanem rzeczywistym a wykazanym w księgach?

Zaniechanie przeprowadzenia oraz zaniechanie udokumentowania faktu przeprowadzenia inwentaryzacji

Inwentaryzację środków pieniężnych przechowywanych w kasach jednostek należy przeprowadzać corocznie, według stanu na ostatni dzień roku obrotowego metodą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 uor). Rozliczenie jej wyników trzeba ująć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, za który była przeprowadzana (art. 27 uor). Udokumentowanie faktu przeprowadzenia i rozliczenia wyników inwentaryzacji powinno odbywać się na zasadach określonych w dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości, w jej części nieobowiązkowej – instrukcji inwentaryzacyjnej.

Nieprawidłowe przeprowadzanie inwentaryzacji środków pieniężnych

Nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych przechowywanych w kasach kontrole stwierdzają w jednostkach organizacyjnych, w których na koniec roku obrotowego może znajdować się gotówka i inne walory (np. w samorządowych zakładach budżetowych, u osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów – takich jak np.: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, instytucje kultury itp.).

Dochody budżetowe pobierane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki

Dane w Rb-27S mogą się nie bilansować po wykazaniu przez gminę dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe.

Wspólna obsługa księgowa od 2016 r. nie musi oznaczać redukcji zatrudnienia

"Trudno obecnie przesądzać, którą z dopuszczalnych metod zapewnienia wspólnej obsługi dla swoich jednostek organizacyjnych przyjmą organy samorządu terytorialnego, a tym bardziej rozstrzygać, w jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego." - mówi w wywiadzie dla Infor.pl Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji. Minister przekonuje, iż zmiany wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. wywołały duże zainteresowanie jednostek samorządowych.

Czy ośrodek sportu i rekreacji może wykazać budowę studni głębinowej w sprawozdaniu Rb-WSa

Ośrodek sportu i rekreacji, będący gminnym zakładem budżetowym, dokonał wydatku polegającego na budowie studni głębinowej. Czy ośrodek może ujmować tego typu wydatki w kodzie 45 klasyfikacji i wykazać w sprawozdaniu Rb-WSa?

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Zgodnie z wewnętrznymi regulacjami funkcjonującymi w urzędzie, dokumentowanie poniesienia wydatku strukturalnego odbywa się za pomocą opracowanego wzoru pieczęci, którą stempluje się faktury. Czy na pieczęciach tych powinna być wpisywana data wpływu faktury do urzędu czy też data opłacenia faktury?

Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Polityka rachunkowości powinna określać termin sporządzania sprawozdań zbiorczych Rb-27S i Rb-28S za miesiące niekończące kwartału. W jakim terminie?

Dwa jednostkowe sprawozdania Rb-27S – z organu i z jednostki

Czy prawidłowym jest sporządzanie dwóch jednostkowych sprawozdań Rb-27S jednego z organu i jednego z jednostki?

Opłaty za duplikat karty dużej rodziny w sprawozdaniu Rb-27ZZ

Karta jest przyznawana bezpłatnie, natomiast wydanie duplikatu karty podlega opłacie w wysokości 9,21 zł. Wpływy z opłaty za wydanie duplikatu karty stanowią dochód budżetu państwa.

Sprawozdania Rb-WSa za 2015 rok w formie elektronicznej

Zmiany w zakresie sprawozdań o wydatkach strukturalnych zostały wprowadzone w załączniku nr 40 do rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, stanowiącym „Instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych”. Najważniejszą z nich jest rezygnacja z przekazywania sprawozdań w formie pisemnej. Sprawozdania za 2015 rok powinny być przesyłane w 2016 roku wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą.

Sprawozdania budżetowe za kwiecień i I kwartał 2015 r.

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Kaucja najmu w sprawozdaniu Rb-N

Kaucje otrzymywane przez jednostkę od najemców, jako zabezpieczenie roszczeń, nie podlegają wykazaniu ani w sprawozdaniu RB-N, ani w sprawozdaniu RB-Z, natomiast kaucje wpłacane przez jednostkę podlegają wykazaniu w sprawozdaniu RB-N.

Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r. i kwartalnych za I kwartał 2015 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-33, Rb-35 i Rb-40 oraz Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015.

Łączny bilans jednostki

Łączny bilans jednostki jest sumą bilansów jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym, po uwzględnieniu wyłączeń wzajemnych rozliczeń między tymi jednostkami. Przy sporządzaniu łącznego bilansu do wyłączeń kwalifikują się głównie rozrachunki (należności i zobowiązania), a wyłączenia te pozostają bez wpływu na wynik finansowy i nie są uwzględniane w łącznym rachunku zysków i strat, jak też bez wpływu na fundusz jednostki i nie są uwzględniane w zestawieniu zmian funduszu jednostki.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego (wariant porównawczy)

Rachunek zysków i strat to – obok bilansu – jeden z ważniejszych elementów sprawozdania finansowego. Przedstawia efekty wykorzystania majątku wykazanego w bilansie. Rachunek zysków i strat jest zestawieniem osiągniętych w danym okresie sprawozdawczym przychodów i wszystkich poniesionych w tym samym okresie kosztów. Celem tego zestawienia jest ustalenie wyniku finansowego oraz zaprezentowanie tego, co na ten wynik wpływa.

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Rola głównego księgowego jednostki we wstępnej kontroli dowodów księgowych

Sprawdzenie, czy wszystkie dokumenty księgowe dotyczące roku obrotowego zostały przekazane do działu finansowego i ujęte w księgach rachunkowych, jest bardzo ważnym aspektem przy pracach związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Sprawdzenie poprawności ujęcia w księgach rachunkowych dowodów księgowych

Ponowne sprawdzenie dowodów księgowych oraz zapisów na kontach syntetycznych i analitycznych w księgach rachunkowych jednostki przed ich zamknięciem pozwala na wykrycie ewentualnych błędów i dokonania właściwych korekt przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Po zakończeniu uzgodnień z kontrahentami i ustaleniu przyczyn powstania ewentualnych różnic należy sporządzić protokół z przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji metodą uzgodnienia sald. Obowiązkowa treść protokołu powinna być określona w przepisach wewnętrznych jednostki.

Korygowanie sprawozdań finansowych

Artykuł 12 ust. 4 i 5 uor wyraźnie wskazuje, że nie ma możliwości korygowania sprawozdań finansowych po ich sporządzeniu i zatwierdzeniu.

Bilans

Bilans jako zestawienie aktywów i pasywów charakteryzuje sytuację majątkową i finansową jednostki na określony dzień bilansowy, to jest na 31 grudnia.

Sprawozdanie Rb-50

Samorządowe jednostki oświatowe sporządzają sprawozdanie Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego według instrukcji zamieszczonej w rozdziale 9 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 29 do tego rozporządzenia.

Przygotowanie do weryfikacji sald

Podobnie jak w przypadku spisu z natury i uzgodnienia sald z kontrahentami przeprowadzenie inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wymaga specjalnych przygotowań.

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Podsumowanie zmian dotyczących sprawozdawczości budżetowej w 2014 r.

Po długim okresie oczekiwania, z dniem 24 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to wprowadziło szereg zmian zarówno w zakresie sposobu, terminu, jak i zasad sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rezerwa na wydatki inwestycyjne w sprawozdaniu Rb-30S

Rezerwę na wydatki inwestycyjne, które mają być poniesione w przyszłym roku budżetowym można utworzyć jedynie w odniesieniu do środków własnych. Wskazana w sprawozdaniu Rb-30S kwota zawsze musi mieć pokrycie w planie finansowym zakładu.

INFORRB poleca: Weryfikacja sald kont niewykazujących obrotów

Obowiązkowej inwentaryzacji okresowej podlegają wszystkie aktywa i pasywa wykazane w księgach rachunkowych jednostki, stąd też przeprowadzając weryfikację sald wykazanych w ewidencji księgowej na koniec danego roku obrotowego, nie można pomijać wartości tych składników majątkowych (np. należności, zobowiązań, inwestycji rozpoczętych), w odniesieniu do których w danym roku nie zarejestrowano żadnych operacji wpływających na zmianę ich wartości.

INFORRB poleca: Nieprawidłowości w wypełnianiu arkuszy spisu z natury

Arkusze spisowe powinny być wypełniane w sposób czytelny i trwały. Jeśli na arkuszu spisowym przeznaczonym do ujęcia wyników spisu z natury w danym polu spisowym pozostały niewypełnione pola – należy je wykreślić w taki sposób, aby nie było możliwe późniejsze dopisanie jakiejkolwiek treści.

Weryfikacja salda

Metoda ta stosowana jest do tych rodzajów majątku, których nie inwentaryzuje się poprzez spis z natury i potwierdzenie salda. Celem inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald jest ustalenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione.

Sporządzenie sprawozdań

Likwidowana szkoła, przy okazji zamknięcia ksiąg, ma obowiązek sporządzić sprawozdania, przede wszystkim sprawozdanie finansowe, ale również sprawozdania budżetowe oraz inne, których obligatoryjność wynika z odrębnych przepisów (np. sprawozdania GUS).

Jak prawidłowo należy udokumentować inwentaryzację środków trwałych, która nie wykazała różnic?

Przeprowadzona w naszej jednostce inwentaryzacja środków trwałych nie wykazała różnic (co stwierdzono po porównaniu danych z arkuszy spisowych z ewidencją analityczną). Główna księgowa uznała, że w tej sytuacji nie trzeba sporządzać żadnych innych dokumentów z rozliczenia inwentaryzacji. Postępowanie to zostało jednak ocenione przez kontrolujących za błędne. Czy słusznie?

Kary porządkowe w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28

Czy kary porządkowe nakładane na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu wykroczeń powinny być wykazywane w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28?

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.