Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Rola głównego księgowego jednostki we wstępnej kontroli dowodów księgowych

Sprawdzenie, czy wszystkie dokumenty księgowe dotyczące roku obrotowego zostały przekazane do działu finansowego i ujęte w księgach rachunkowych, jest bardzo ważnym aspektem przy pracach związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Sprawdzenie poprawności ujęcia w księgach rachunkowych dowodów księgowych

Ponowne sprawdzenie dowodów księgowych oraz zapisów na kontach syntetycznych i analitycznych w księgach rachunkowych jednostki przed ich zamknięciem pozwala na wykrycie ewentualnych błędów i dokonania właściwych korekt przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Po zakończeniu uzgodnień z kontrahentami i ustaleniu przyczyn powstania ewentualnych różnic należy sporządzić protokół z przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji metodą uzgodnienia sald. Obowiązkowa treść protokołu powinna być określona w przepisach wewnętrznych jednostki.

Korygowanie sprawozdań finansowych

Artykuł 12 ust. 4 i 5 uor wyraźnie wskazuje, że nie ma możliwości korygowania sprawozdań finansowych po ich sporządzeniu i zatwierdzeniu.

Bilans

Bilans jako zestawienie aktywów i pasywów charakteryzuje sytuację majątkową i finansową jednostki na określony dzień bilansowy, to jest na 31 grudnia.

Sprawozdanie Rb-50

Samorządowe jednostki oświatowe sporządzają sprawozdanie Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego według instrukcji zamieszczonej w rozdziale 9 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 29 do tego rozporządzenia.

Przygotowanie do weryfikacji sald

Podobnie jak w przypadku spisu z natury i uzgodnienia sald z kontrahentami przeprowadzenie inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wymaga specjalnych przygotowań.

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Podsumowanie zmian dotyczących sprawozdawczości budżetowej w 2014 r.

Po długim okresie oczekiwania, z dniem 24 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to wprowadziło szereg zmian zarówno w zakresie sposobu, terminu, jak i zasad sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rezerwa na wydatki inwestycyjne w sprawozdaniu Rb-30S

Rezerwę na wydatki inwestycyjne, które mają być poniesione w przyszłym roku budżetowym można utworzyć jedynie w odniesieniu do środków własnych. Wskazana w sprawozdaniu Rb-30S kwota zawsze musi mieć pokrycie w planie finansowym zakładu.

INFORRB poleca: Weryfikacja sald kont niewykazujących obrotów

Obowiązkowej inwentaryzacji okresowej podlegają wszystkie aktywa i pasywa wykazane w księgach rachunkowych jednostki, stąd też przeprowadzając weryfikację sald wykazanych w ewidencji księgowej na koniec danego roku obrotowego, nie można pomijać wartości tych składników majątkowych (np. należności, zobowiązań, inwestycji rozpoczętych), w odniesieniu do których w danym roku nie zarejestrowano żadnych operacji wpływających na zmianę ich wartości.

INFORRB poleca: Nieprawidłowości w wypełnianiu arkuszy spisu z natury

Arkusze spisowe powinny być wypełniane w sposób czytelny i trwały. Jeśli na arkuszu spisowym przeznaczonym do ujęcia wyników spisu z natury w danym polu spisowym pozostały niewypełnione pola – należy je wykreślić w taki sposób, aby nie było możliwe późniejsze dopisanie jakiejkolwiek treści.

Weryfikacja salda

Metoda ta stosowana jest do tych rodzajów majątku, których nie inwentaryzuje się poprzez spis z natury i potwierdzenie salda. Celem inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald jest ustalenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione.

Sporządzenie sprawozdań

Likwidowana szkoła, przy okazji zamknięcia ksiąg, ma obowiązek sporządzić sprawozdania, przede wszystkim sprawozdanie finansowe, ale również sprawozdania budżetowe oraz inne, których obligatoryjność wynika z odrębnych przepisów (np. sprawozdania GUS).

Jak prawidłowo należy udokumentować inwentaryzację środków trwałych, która nie wykazała różnic?

Przeprowadzona w naszej jednostce inwentaryzacja środków trwałych nie wykazała różnic (co stwierdzono po porównaniu danych z arkuszy spisowych z ewidencją analityczną). Główna księgowa uznała, że w tej sytuacji nie trzeba sporządzać żadnych innych dokumentów z rozliczenia inwentaryzacji. Postępowanie to zostało jednak ocenione przez kontrolujących za błędne. Czy słusznie?

Kary porządkowe w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28

Czy kary porządkowe nakładane na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu wykroczeń powinny być wykazywane w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28?

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Zmiana w zakresie wykazywania należności w sprawozdaniu Rb-27S

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej wprowadziło szereg zmian w zakresie sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym także sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Instrukcja sporządzania tego sprawozdania zawarta jest w rozdziale 1 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Otrzymanie z Urzędu Skarbowego podatku VAT a sprawozdanie Rb-28NWS

Czy należy po otrzymaniu z Urzędu Skarbowego podatku VAT naliczonego w miesiącu sierpniu umniejszyć wykonanie wydatków niewygasających, które w 2013 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego i złożyć sprawozdanie Rb-28NWS za III kwartał?

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

Przekroczenie ustawowego terminu płatności podatku od nieruchomości

Czym skutkuje niezapłacenie podatku od nieruchomości w terminie określonym przez ustawę? Wyjaśnienia udzieliła RIO w Katowicach.

Umowa faktoringu w sprawozdaniu Rb-Z

Zobowiązania wynikające z umowy factoringu powinny zostać ujęte w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji pod pozycją „kredyty i pożyczki”.

Sprawozdania budżetowe 2014 - zmiany

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 24 stycznia 2014 r. Najistotniejszą zmianą, jaką przewidziano jest rezygnacja z formy pisemnej przy przekazywaniu zdecydowanej większości sprawozdań.

Sprawozdawczość budżetowa w 2014 roku

Podstawą prawną sporządzania sprawozdań budżetowych w 2014 roku jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki, a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Od generalnej zasady wynikowego rozliczania różnic kursowych ustawodawca wprowadził odstępstwo co do bilansowego rozliczania różnic kursowych zarówno w ujęciu bieżącym, jak i okresowym. Podstawową reperkusją takiego stanu rzeczy jest zmiana wartości aktywów, co do których różnice kursowe się odnoszą.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Procedura wyceny należności

W bilansie prezentujemy należności łącznie z należnymi odsetkami, karami umownymi, kosztami sądowymi, w przeciwieństwie do należności wykazywanych w sprawozdaniach z operacji finansowych, gdzie należności ujmuje się w wartości nominalnej, a więc bez należności ubocznych.

Operacje wyrażone w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym

Każda pozycja aktywów i pasywów bądź przychodów i kosztów wyrażona w walucie obcej musi zostać ujęta w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej. Ten ustawowy wymóg oznacza konieczność przeliczania każdej operacji gospodarczej wyrażonej w walucie obcej na jej równowartość w walucie polskiej przy zastosowaniu kursu waluty.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Należności przedawnione

Ujęcie w bilansie za 2013 rok należności przedawnionych jest niezwykle istotne. Instytucja przedawnienia należności skutkuje wyłączeniem przedawnionych należności z aktywów jednostki.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - problemy

W przypadku, gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania z zakresu operacji finansowej jest dniem wolnym od pracy terminem złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej jest pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Jeśli termin przekazania sprawozdania przypada na sobotę, niedzielę, święto (o ile dni te są wolne od pracy, a w sektorze publicznym w większości przypadków są), to składając sprawozdanie odpowiednio w poniedziałek i dzień roboczy następny po święcie, dochowujemy terminów.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N

Jak wygląda układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N? Jakie środki w nim wykazujemy?

Należności jednostek niewykazywane w Rb-N

Sprawozdanie Rb-N- kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zawiera informacje o stanie należności jednostki na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów, jak również wobec kategorii dłużników. Jakich zatem kategorii należności i aktywów finansowych nie wykazujemy w Rb-N?

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

Obowiązek składania sprawozdań "zerowych" na przykładzie Rb-Z

Jednym z rodzajów sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447) jest RB-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji. Przepisy rozporządzenia precyzują formę, terminy sporządzenia, przekazania, okresy sprawozdawcze, instruktarz wykonania oraz odbiorców sprawozdania. Ponadto personalizują odpowiedzialność za sporządzanie i przekazanie sprawozdania w jednostce sprawozdającej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - obowiązki jednostek

Jedną z podstawowych funkcji sprawozdań sporządzanych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym tych z zakresu operacji finansowych, jest funkcja informacyjna. W zasadzie jest ona prejudycjalna dla pozostałych funkcji, np.: kontrolno- zarządczej, regulacyjnej, redystrybucyjnej czy akumulacyjnej. Ponadto sprawozdawczość jako układ informacyjny ma bezpośrednie i następcze konotacje z fazą planowania i fazą analizowania podejmowanych przez jednostkę działań odnośnie realizacji zadań publicznych.

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - standard dokumentu

Wykonując dyspozycję zawartą w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów poprzez Rozporządzenie z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej ustalił standard dokumentu, obowiązujący w sektorze finansów publicznych. Warto zaakcentować subiektywny wymiar składanych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.