REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Polityka rachunkowości powinna określać termin sporządzania sprawozdań zbiorczych Rb-27S i Rb-28S za miesiące niekończące kwartału. W jakim terminie?

Dwa jednostkowe sprawozdania Rb-27S – z organu i z jednostki

Czy prawidłowym jest sporządzanie dwóch jednostkowych sprawozdań Rb-27S jednego z organu i jednego z jednostki?

Opłaty za duplikat karty dużej rodziny w sprawozdaniu Rb-27ZZ

Karta jest przyznawana bezpłatnie, natomiast wydanie duplikatu karty podlega opłacie w wysokości 9,21 zł. Wpływy z opłaty za wydanie duplikatu karty stanowią dochód budżetu państwa.

Sprawozdania Rb-WSa za 2015 rok w formie elektronicznej

Zmiany w zakresie sprawozdań o wydatkach strukturalnych zostały wprowadzone w załączniku nr 40 do rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, stanowiącym „Instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych”. Najważniejszą z nich jest rezygnacja z przekazywania sprawozdań w formie pisemnej. Sprawozdania za 2015 rok powinny być przesyłane w 2016 roku wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą.

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za kwiecień i I kwartał 2015 r.

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Kaucja najmu w sprawozdaniu Rb-N

Kaucje otrzymywane przez jednostkę od najemców, jako zabezpieczenie roszczeń, nie podlegają wykazaniu ani w sprawozdaniu RB-N, ani w sprawozdaniu RB-Z, natomiast kaucje wpłacane przez jednostkę podlegają wykazaniu w sprawozdaniu RB-N.

Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r. i kwartalnych za I kwartał 2015 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-33, Rb-35 i Rb-40 oraz Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015.

Łączny bilans jednostki

Łączny bilans jednostki jest sumą bilansów jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym, po uwzględnieniu wyłączeń wzajemnych rozliczeń między tymi jednostkami. Przy sporządzaniu łącznego bilansu do wyłączeń kwalifikują się głównie rozrachunki (należności i zobowiązania), a wyłączenia te pozostają bez wpływu na wynik finansowy i nie są uwzględniane w łącznym rachunku zysków i strat, jak też bez wpływu na fundusz jednostki i nie są uwzględniane w zestawieniu zmian funduszu jednostki.

REKLAMA

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego (wariant porównawczy)

Rachunek zysków i strat to – obok bilansu – jeden z ważniejszych elementów sprawozdania finansowego. Przedstawia efekty wykorzystania majątku wykazanego w bilansie. Rachunek zysków i strat jest zestawieniem osiągniętych w danym okresie sprawozdawczym przychodów i wszystkich poniesionych w tym samym okresie kosztów. Celem tego zestawienia jest ustalenie wyniku finansowego oraz zaprezentowanie tego, co na ten wynik wpływa.

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Rola głównego księgowego jednostki we wstępnej kontroli dowodów księgowych

Sprawdzenie, czy wszystkie dokumenty księgowe dotyczące roku obrotowego zostały przekazane do działu finansowego i ujęte w księgach rachunkowych, jest bardzo ważnym aspektem przy pracach związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Sprawdzenie poprawności ujęcia w księgach rachunkowych dowodów księgowych

Ponowne sprawdzenie dowodów księgowych oraz zapisów na kontach syntetycznych i analitycznych w księgach rachunkowych jednostki przed ich zamknięciem pozwala na wykrycie ewentualnych błędów i dokonania właściwych korekt przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Po zakończeniu uzgodnień z kontrahentami i ustaleniu przyczyn powstania ewentualnych różnic należy sporządzić protokół z przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji metodą uzgodnienia sald. Obowiązkowa treść protokołu powinna być określona w przepisach wewnętrznych jednostki.

Korygowanie sprawozdań finansowych

Artykuł 12 ust. 4 i 5 uor wyraźnie wskazuje, że nie ma możliwości korygowania sprawozdań finansowych po ich sporządzeniu i zatwierdzeniu.

Bilans

Bilans jako zestawienie aktywów i pasywów charakteryzuje sytuację majątkową i finansową jednostki na określony dzień bilansowy, to jest na 31 grudnia.

Sprawozdanie Rb-50

Samorządowe jednostki oświatowe sporządzają sprawozdanie Rb-50 o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego według instrukcji zamieszczonej w rozdziale 9 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 29 do tego rozporządzenia.

Przygotowanie do weryfikacji sald

Podobnie jak w przypadku spisu z natury i uzgodnienia sald z kontrahentami przeprowadzenie inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wymaga specjalnych przygotowań.

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Podsumowanie zmian dotyczących sprawozdawczości budżetowej w 2014 r.

Po długim okresie oczekiwania, z dniem 24 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to wprowadziło szereg zmian zarówno w zakresie sposobu, terminu, jak i zasad sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rezerwa na wydatki inwestycyjne w sprawozdaniu Rb-30S

Rezerwę na wydatki inwestycyjne, które mają być poniesione w przyszłym roku budżetowym można utworzyć jedynie w odniesieniu do środków własnych. Wskazana w sprawozdaniu Rb-30S kwota zawsze musi mieć pokrycie w planie finansowym zakładu.

INFORRB poleca: Weryfikacja sald kont niewykazujących obrotów

Obowiązkowej inwentaryzacji okresowej podlegają wszystkie aktywa i pasywa wykazane w księgach rachunkowych jednostki, stąd też przeprowadzając weryfikację sald wykazanych w ewidencji księgowej na koniec danego roku obrotowego, nie można pomijać wartości tych składników majątkowych (np. należności, zobowiązań, inwestycji rozpoczętych), w odniesieniu do których w danym roku nie zarejestrowano żadnych operacji wpływających na zmianę ich wartości.

INFORRB poleca: Nieprawidłowości w wypełnianiu arkuszy spisu z natury

Arkusze spisowe powinny być wypełniane w sposób czytelny i trwały. Jeśli na arkuszu spisowym przeznaczonym do ujęcia wyników spisu z natury w danym polu spisowym pozostały niewypełnione pola – należy je wykreślić w taki sposób, aby nie było możliwe późniejsze dopisanie jakiejkolwiek treści.

Weryfikacja salda

Metoda ta stosowana jest do tych rodzajów majątku, których nie inwentaryzuje się poprzez spis z natury i potwierdzenie salda. Celem inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald jest ustalenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione.

Sporządzenie sprawozdań

Likwidowana szkoła, przy okazji zamknięcia ksiąg, ma obowiązek sporządzić sprawozdania, przede wszystkim sprawozdanie finansowe, ale również sprawozdania budżetowe oraz inne, których obligatoryjność wynika z odrębnych przepisów (np. sprawozdania GUS).

Jak prawidłowo należy udokumentować inwentaryzację środków trwałych, która nie wykazała różnic?

Przeprowadzona w naszej jednostce inwentaryzacja środków trwałych nie wykazała różnic (co stwierdzono po porównaniu danych z arkuszy spisowych z ewidencją analityczną). Główna księgowa uznała, że w tej sytuacji nie trzeba sporządzać żadnych innych dokumentów z rozliczenia inwentaryzacji. Postępowanie to zostało jednak ocenione przez kontrolujących za błędne. Czy słusznie?

Kary porządkowe w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28

Czy kary porządkowe nakładane na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu wykroczeń powinny być wykazywane w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-28?

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Zmiana w zakresie wykazywania należności w sprawozdaniu Rb-27S

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej wprowadziło szereg zmian w zakresie sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym także sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Instrukcja sporządzania tego sprawozdania zawarta jest w rozdziale 1 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Otrzymanie z Urzędu Skarbowego podatku VAT a sprawozdanie Rb-28NWS

Czy należy po otrzymaniu z Urzędu Skarbowego podatku VAT naliczonego w miesiącu sierpniu umniejszyć wykonanie wydatków niewygasających, które w 2013 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego i złożyć sprawozdanie Rb-28NWS za III kwartał?

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

Przekroczenie ustawowego terminu płatności podatku od nieruchomości

Czym skutkuje niezapłacenie podatku od nieruchomości w terminie określonym przez ustawę? Wyjaśnienia udzieliła RIO w Katowicach.

Umowa faktoringu w sprawozdaniu Rb-Z

Zobowiązania wynikające z umowy factoringu powinny zostać ujęte w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji pod pozycją „kredyty i pożyczki”.

Sprawozdania budżetowe 2014 - zmiany

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 24 stycznia 2014 r. Najistotniejszą zmianą, jaką przewidziano jest rezygnacja z formy pisemnej przy przekazywaniu zdecydowanej większości sprawozdań.

Sprawozdawczość budżetowa w 2014 roku

Podstawą prawną sporządzania sprawozdań budżetowych w 2014 roku jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki, a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Od generalnej zasady wynikowego rozliczania różnic kursowych ustawodawca wprowadził odstępstwo co do bilansowego rozliczania różnic kursowych zarówno w ujęciu bieżącym, jak i okresowym. Podstawową reperkusją takiego stanu rzeczy jest zmiana wartości aktywów, co do których różnice kursowe się odnoszą.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Procedura wyceny należności

W bilansie prezentujemy należności łącznie z należnymi odsetkami, karami umownymi, kosztami sądowymi, w przeciwieństwie do należności wykazywanych w sprawozdaniach z operacji finansowych, gdzie należności ujmuje się w wartości nominalnej, a więc bez należności ubocznych.

Operacje wyrażone w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym

Każda pozycja aktywów i pasywów bądź przychodów i kosztów wyrażona w walucie obcej musi zostać ujęta w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej. Ten ustawowy wymóg oznacza konieczność przeliczania każdej operacji gospodarczej wyrażonej w walucie obcej na jej równowartość w walucie polskiej przy zastosowaniu kursu waluty.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Należności przedawnione

Ujęcie w bilansie za 2013 rok należności przedawnionych jest niezwykle istotne. Instytucja przedawnienia należności skutkuje wyłączeniem przedawnionych należności z aktywów jednostki.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - problemy

W przypadku, gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania z zakresu operacji finansowej jest dniem wolnym od pracy terminem złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej jest pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Jeśli termin przekazania sprawozdania przypada na sobotę, niedzielę, święto (o ile dni te są wolne od pracy, a w sektorze publicznym w większości przypadków są), to składając sprawozdanie odpowiednio w poniedziałek i dzień roboczy następny po święcie, dochowujemy terminów.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N

Jak wygląda układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N? Jakie środki w nim wykazujemy?

Należności jednostek niewykazywane w Rb-N

Sprawozdanie Rb-N- kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zawiera informacje o stanie należności jednostki na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów, jak również wobec kategorii dłużników. Jakich zatem kategorii należności i aktywów finansowych nie wykazujemy w Rb-N?

REKLAMA