Kategorie

Bilans

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatni moment na sporządzenie sprawozdania finansowego. Sprawdź czy sporządziłeś go poprawnie. W poradzie można znaleźć informacje jak sprawdzić prawidłowość bilansu, rachunku zysków i strat, jak również zestawienia zmian w funduszu.
30 czerwca 2015 r. to termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2014 rok. Skonsolidowane bilanse mogą być przekazane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego tylko wtedy, gdy autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
Łączny bilans jednostki jest sumą bilansów jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym, po uwzględnieniu wyłączeń wzajemnych rozliczeń między tymi jednostkami. Przy sporządzaniu łącznego bilansu do wyłączeń kwalifikują się głównie rozrachunki (należności i zobowiązania), a wyłączenia te pozostają bez wpływu na wynik finansowy i nie są uwzględniane w łącznym rachunku zysków i strat, jak też bez wpływu na fundusz jednostki i nie są uwzględniane w zestawieniu zmian funduszu jednostki.
Likwidowana szkoła, przy okazji zamknięcia ksiąg, ma obowiązek sporządzić sprawozdania, przede wszystkim sprawozdanie finansowe, ale również sprawozdania budżetowe oraz inne, których obligatoryjność wynika z odrębnych przepisów (np. sprawozdania GUS).
Czy należy w ewidencji bilansowej ujmować prawo wieczystego użytkowania gruntów oddanych innym podmiotom czy też należy je wykazywać jedynie na koncie bilansowym? Czy należy amortyzować prawo wieczystego użytkowania gruntów przejętych od Skarbu Państwa?
Do 30 czerwca 2014 roku zarządy jednostek samorządu terytorialnego mają czas na przekazanie do właściwych regionalnych izb obrachunkowych skonsolidowanych bilansów. Termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 r. wynika z rozporządzenia Ministra Finansów.
Podstawową implikacją właściwie i rzetelnie przygotowanej dokumentacji konsolidacyjnej jest wiarygodność sprawozdania, dokonanego w oparciu o nią. Przedstawiamy przykład takiej dokumentacji, zawierający wyłączenia konsolidacyjne.
Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.
Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.
Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.