REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Inwentaryzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?

Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami według Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami

Wydane w 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała nr 9/2019 r. z 9 lipca 2019 r. - Dz.Urz. MF z 2019 r. poz. 83) reguluje m.in. kwestie dotyczące inwentaryzowania należności i zobowiązań.

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku

W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.

Inwentaryzacja środków transportu

Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?

REKLAMA

Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080

Ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Rozliczenie nadwyżki inwentaryzacyjnej

Inwentaryzację środków trwałych znajdującą się na terenie strzeżonym przeprowadzono na 30 kwietnia 2018 r. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji według harmonogramu to 1 maja 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. Komisja inwentaryzacyjna 5 czerwca 2018 r. spisała zakupiony środek trwały, który został przyjęty do ewidencji księgowej 15 czerwca 2018 r. Jak należy prawidłowo postąpić z powstałą różnicą inwentaryzacyjną?

Inwentaryzacja dróg i ulic

W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzację dróg i ulic będących na stanie gminy? W tym roku w naszej jednostce przypada termin spisu z natury wszystkich środków trwałych. Na szkoleniu dowiedzieliśmy się, że drogi i ulice też trzeba zinwentaryzować w drodze spisu z natury (obiekt inwentarzowy - dostęp do nich nie jest utrudniony). W jaki sposób to zrobić?

Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r.

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.

REKLAMA

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją?

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją? Wyjaśniamy w 5 krokach.

Inwentaryzacja środków trwałych

W niniejszym artykule wyjaśniamy krok po kroku jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych.

Inwentaryzacja środków trwałych użytkowanych przez szkoły

Jak przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych użytkowanych przez szkoły? Publikujemy instruktaż krok po kroku.

Jak prawidłowo przygotować oraz przeprowadzić spis z natury zapasów magazynowych techniką elektroniczną?

W niniejszym artykule znajdują się praktyczne porady dotyczące przeprowadzania spisu z natury zapasów magazynowych, ewidencjonowanych ilościowo-wartościowo techniką elektroniczną.

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Podstawą do sporządzenia sprawozdania finansowego jest inwentaryzacja. Oczywiście prawidłowo przeprowadzona. Warto więc wiedzieć, co należy inwentaryzować drogą spisu z natury, drogą potwierdzenia sald, a co należy weryfikować na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych i w jakich terminach. Jednak właśnie teraz, w drugiej połowie stycznia, niezbędna jest wiedza przede wszystkim o tym, co zrobić z ujawnionymi różnicami między stanem rzeczywistym a wykazanym w księgach?

Zaniechanie przeprowadzenia oraz zaniechanie udokumentowania faktu przeprowadzenia inwentaryzacji

Inwentaryzację środków pieniężnych przechowywanych w kasach jednostek należy przeprowadzać corocznie, według stanu na ostatni dzień roku obrotowego metodą spisu z natury (art. 26 ust. 1 pkt 1 uor). Rozliczenie jej wyników trzeba ująć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, za który była przeprowadzana (art. 27 uor). Udokumentowanie faktu przeprowadzenia i rozliczenia wyników inwentaryzacji powinno odbywać się na zasadach określonych w dokumentacji opisującej przyjęte w jednostce zasady (politykę) rachunkowości, w jej części nieobowiązkowej – instrukcji inwentaryzacyjnej.

Nieprawidłowe przeprowadzanie inwentaryzacji środków pieniężnych

Nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych przechowywanych w kasach kontrole stwierdzają w jednostkach organizacyjnych, w których na koniec roku obrotowego może znajdować się gotówka i inne walory (np. w samorządowych zakładach budżetowych, u osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów – takich jak np.: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, instytucje kultury itp.).

Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Po zakończeniu uzgodnień z kontrahentami i ustaleniu przyczyn powstania ewentualnych różnic należy sporządzić protokół z przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji metodą uzgodnienia sald. Obowiązkowa treść protokołu powinna być określona w przepisach wewnętrznych jednostki.

Przygotowanie do weryfikacji sald

Podobnie jak w przypadku spisu z natury i uzgodnienia sald z kontrahentami przeprowadzenie inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wymaga specjalnych przygotowań.

INFORRB poleca: Weryfikacja sald kont niewykazujących obrotów

Obowiązkowej inwentaryzacji okresowej podlegają wszystkie aktywa i pasywa wykazane w księgach rachunkowych jednostki, stąd też przeprowadzając weryfikację sald wykazanych w ewidencji księgowej na koniec danego roku obrotowego, nie można pomijać wartości tych składników majątkowych (np. należności, zobowiązań, inwestycji rozpoczętych), w odniesieniu do których w danym roku nie zarejestrowano żadnych operacji wpływających na zmianę ich wartości.

INFORRB poleca: Nieprawidłowości w wypełnianiu arkuszy spisu z natury

Arkusze spisowe powinny być wypełniane w sposób czytelny i trwały. Jeśli na arkuszu spisowym przeznaczonym do ujęcia wyników spisu z natury w danym polu spisowym pozostały niewypełnione pola – należy je wykreślić w taki sposób, aby nie było możliwe późniejsze dopisanie jakiejkolwiek treści.

Weryfikacja salda

Metoda ta stosowana jest do tych rodzajów majątku, których nie inwentaryzuje się poprzez spis z natury i potwierdzenie salda. Celem inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald jest ustalenie, czy rzeczywiście posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione.

Jak prawidłowo należy udokumentować inwentaryzację środków trwałych, która nie wykazała różnic?

Przeprowadzona w naszej jednostce inwentaryzacja środków trwałych nie wykazała różnic (co stwierdzono po porównaniu danych z arkuszy spisowych z ewidencją analityczną). Główna księgowa uznała, że w tej sytuacji nie trzeba sporządzać żadnych innych dokumentów z rozliczenia inwentaryzacji. Postępowanie to zostało jednak ocenione przez kontrolujących za błędne. Czy słusznie?

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w sektorze publicznym

Wraz z początkiem trzeciego kwartału nadszedł czas, by jednostki sektora finansów publicznych rozpoczęły prace związane z przeprowadzaniem inwentaryzacji aktywów i pasywów. W artykule m.in. wskazano przypadki, w których można odstąpić od ich przeprowadzenia, oraz na praktycznych przykładach wyjaśniono pojęcia „strzeżone składowisko” i „teren strzeżony”.

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

REKLAMA