REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienie, Prawo zamówień publicznych

Powoływanie się wykonawcy na potencjał podmiotu trzeciego - zapadł wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14)

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14). Co zmieni się w zamówieniach publicznych?

Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?

2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.

Upływ terminu realizacji zamówienia nie stanowi nieusuwalnej wady postępowania

W przypadku określenia w SIWZ dokładnego terminu realizacji zamówienia może się w praktyce okazać, że na skutek przedłużającej się procedury postępowania termin ten upłynie (np. z powodu wniesienia odwołania do KIO). W takiej sytuacji zamawiający – analizując, czy postępowanie powinno być kontynuowane – podejmują decyzję o jego unieważnieniu na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych. Stosując ten przepis, należy jednak zachować daleko idącą ostrożność przy ocenie wskazanych w nim okoliczności.

Kiedy podmiot reprezentujący Skarb Państwa musi uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP?

Zmieniły się przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej RP. Dla podmiotów, które reprezentują Skarb Państwa oznacza to, że będą musiały uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP o projektach umów, ugód jak również jednostronnych czynności prawnych dokonywanych przez Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 100 000 000 zł.

REKLAMA

Kwota wartości umów koncesji a obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej

Kwota wartości umów koncesji, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej to 21 813 853 złotych. Rozporządzenie określające kwotę, o której mowa w zdaniu poprzednim weszło w życie w dniu 31 maja 2017 r.

Dozwolone formy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest instrumentem zależnym od woli zamawiającego. Czy wykonawca może zdecydować o formie? W jakiej formie można wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Zmiany w umowie koncesji

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?

Pomocnicze działania zakupowe

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

REKLAMA

Po ponad 3 latach przerwy działalność rozpoczyna Rada Zamówień Publicznych

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że działalność rozpoczęła Rada Zamówień Publicznych. Rada jest organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej członków powołał Wicepremier Mateusz Morawiecki.

Zmiany w zamówieniach publicznych od października 2016 r.

Od października 2016 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające ustawę Prawo zamówień publicznych. Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br.

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - jak stosować?

Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.

Zamówienia publiczne - jakie przepisy stosować od 18 kwietnia 2016 r.?

Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?

Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Większa jawność zamówień publicznych

Znowelizowana przez Sejm ustawa - Prawo zamówień publicznych ogranicza możliwość powoływania się przez przedsiębiorcę na tajemnicę przedsiębiorstwa. Ustalenie ceny jako jedynego kryterium wyboru wykonawcy będzie wymagało uzasadnienia.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych

Zamawiający są zobowiązani sporządzać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Poniżej omawiamy zakres sprawozdania oraz wskazujemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane przy jego sporządzaniu.

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA