Kategorie

Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadwyżka jest wysoka. Należy jednak pamiętać, że jest to efekt umorzenia części pożyczek udzielonych FUS w latach 2009-2014.
PROBLEM: Samorządowy zakład budżetowy po centralizacji VAT składa deklaracje cząstkowe do gminy. W deklaracjach tych nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wykazuje jako do zwrotu (zgodnie z zarządzeniem burmistrza). W zeszłym roku została wprowadzona zmiana w statucie zakładu, mówiąca o tym, że może on otrzymywać z gminy środki wynikające z rozliczenia podatku VAT. Obecnie gmina nie chce przekazywać zakładowi kwot nadwyżek wynikających ze składanych deklaracji cząstkowych. Jak "zmobilizować" gminę, żeby oddała nam nasze pieniądze? Są to kwoty znaczące, których brak negatywnie wpływa na naszą sytuację finansową.
PROBLEM: Powiat realizuje projekt z udziałem środków UE. Projekt dotyczy termomodernizacji liceum ogólnokształcącego. Przyjęto następującą klasyfikację budżetową w zakresie dochodów projektu: 80120 § 6207. Firma, która wygrała przetarg na realizowane zadanie, nie złożyła wymaganych dokumentów, w związku z czym nie nastąpiło podpisanie umowy. W związku z tą sytuacją powiat otrzymał dodatkowe, nieprzewidziane dochody w postaci wpłaty gwarancji zapłaty wadium. Według wytycznych w zakresie projektu, taki dochód stanowi dochód projektu i o kwotę uzyskanego dochodu zostanie pomniejszone dofinansowanie. Jak należałoby prawidłowo zaklasyfikować takie dochody? Czy właściwa byłaby klasyfikacja 80120 § 6209 lub 6200 czy raczej 80120 § 0979 lub 0970?
Wieloletnia prognoza finansowa to funkcjonalność w systemie BeSTi@ umożliwiająca analizę wpływu prognozowanych przedsięwzięć na sytuację finansową jednostki samorządu terytorialnego.
Już 1 stycznia 2018 r. zaczynają obowiązywać nowe rozdziały w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 – Oświata i wychowanie. Zmienią się także dotychczasowe działy.
W Polsce działa tylko 14 SSE. Ministerstwo Rozwoju planuje powiększenie SSE. Jakie są plany? Co się zmieni? Dlaczego samorządy obawiają się specjalnej strefy ekonomicznej?
Ministerstwo Finansów opublikowało szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - sierpień 2017 r.
Porozumienie nad projektem budżetu UE na 2018 rok osiągnięte. Polska poparła przedłożony kompromis.
W połowie czerwca poznamy propozycje średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2018 r.
Powszechny samorząd gospodarczy to pomysł Ministerstwa Rozwoju. Ma on być finansowany z budżetu państwa i gromadzić wszystkich przedsiębiorców w Polsce.
Rozkładanie należności budżetowych lub ich umarzanie stało się faktem. Ustawa o finansach publicznych podpisana przez Prezydenta.
Najwyższa Izba Kontroli o zaletach mechanizmu zapewnień finansowania lub dofinansowania.
Ujęcie księgowe faktur na przełomie roku budżetowego jest bardzo istotną kwestią. W artykule szczegółowo omówiono ewidencję kosztów dotyczących poprzedniego okresu sprawozdawczego.
Źródłem dochodów budżetowych jest przede wszystkim podatek VAT. W 2016 r. dochody z budżetu państwa z podatku od towarów i usług wyniosły aż 126,6 mld. zł. Z kolei największym obciążeniem dla budżetu państwa jest program Rodzina 500 plus.
Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?
Zasiłek dla bezrobotnych ma zostać podniesiony do 1000 zł, czyli do połowy minimalnego wynagrodzenia. Wyższy zasiłek bezrobotni mają otrzymać najpóźniej w 2018 r.
Na premie dla oszczędzających w Narodowym Programie Mieszkaniowym budżet państwa przeznaczy 200 mln zł w 2019 r., 400 mln zł w 2020 r., 600 mln zł w 2021 r., 800 mln zł w 2022 r., 1 mld zł począwszy od 2023 r.
Aby łatwiej stosować w praktyce klasyfikację budżetową należy przede wszystkim zapoznać się z zasadami powiązań między sposobem funkcjonowania jednostki oraz zależności przepisów merytorycznych i finansowych, które mają wpływ na sposób księgowania.
Przestępczość skarbowa w Polsce powoduje wysokie straty dla budżetu państwa. Jest to jeden z powodów dla których mają zmienić się przepisy Kodeksu karnego skarbowego. Planowana nowelizacja przewiduje m.in. wydłużenie terminów przedawnienia oraz ograniczenie możliwości korzystania z czynnego żalu.
W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.
Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Kwota wolna od podatku dla najmniej zarabiających wyniesie 6,6 tys. zł - poinformował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Z kolei najlepiej zarabiający mogliby nie mieć wcale kwoty wolnej.
W dniu 31 października br. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy (PiS) zachowujący dotychczasowe zasady obliczania kwoty wolnej od podatku w 2017 r. Podwyższenie kwoty wolnej od podatku zapowiadane jest od 1 stycznia 2018 r.; obecnie wynosi ona 3091 zł.
Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.
Wprowadzono zmiany w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej. Zmiany mają zastosowanie od 1 stycznia 2016 r. ale należy je stosować już przy opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.
W 2016 r. świadczenia na rzecz osób fizycznych mają zostać zmniejszone w porównaniu do bieżącego roku o 2,4 mln złotych, co związane jest ze zmianą kadencji Sejmu. Wzrosną natomiast o 5 proc. wynagrodzenia pracowników Kancelarii Sejmu i uposażenia poselskie.
Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?
W 2016 roku wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce nadal ma wynosić zero procent, co oznacza, że ewentualne podwyżki płac wynikające ze zwiększenia funduszu płac o ok. 2 mld zł nie będą równe dla wszystkich, a o zwiększeniu płac decydować będą szefowie poszczególnych jednostek budżetowych.
W odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).
W związku z wprowadzeniem do klasyfikacji budżetowej dwóch nowych rozdziałów 80149 oraz 80150 jednostki budżetowe powinny w ciągu 3 miesięcy dostosować uchwały budżetowe do nowych przepisów.
Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.
Trzydniowe szkolenie Audyt procesu budżetowania w układzie zadaniowym łączy teorię dot. budżetu zadaniowego z praktyką w zakresie audytowania tego obszaru.
Państwa UE porozumiały się ws. budżetu na 2015 rok. Stanowisko w sprawie budżetu na rok 2015, ustalone we wtorek przez ambasadorów państw członkowskich, musi być jeszcze formalnie przyjęte przez unijne stolice.
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.
Według prognoz resortu finansów w 2015 roku wzrost PKB wyniesie 3,8 proc., a inflacja – 2,3 proc. Ograniczenie deficytu pozostaje wyzwaniem, choć dzięki szybszemu niż w ubiegłym roku wzrostowi PKB zwiększą się dochody państwa z podatków.
Czy zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego plan finansowy narusza dyscyplinę finansów publicznych? Jakie jest stanowisko organów kontrolujących?
Komisja Europejska zatwierdziła plan wydatkowania funduszy unijnych dla Polski na lata 2014-2020. W tym czasie Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności.
Rusza pierwszy obywatelski projekt w Warszawie. Mieszkańcy sami zdecydują na co przeznaczyć 25 milionów złotych.
Podwyżki dla nauczycieli akademickich zostały przewidziane w ustawie budżetowej na 2014 rok. Wydatki na szkolnictwo wyższe wzrosną o 1,5 mld zł w porównaniu z rokiem 2013.
Lasy Państwowe w ciągu najbliższych dwóch lat przekażą 1,6 mld zł do budżetu państwa. Z tej kwoty 1,3 mln zostanie przekazana na rozwój infrastruktury drogowej. Takie założenia przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach.
Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwalnia w 2014 r. województwa z obowiązku wpłaty części tzw. janosikowego do budżetu państwa. Sejm zajmuje się obecnie poprawkami Senatu do ustawy.
Budżet na 2014 rok jest przedmiotem prac w Sejmie. Planowany na przyszły rok deficyt ma nie przekraczać 47,7 miliarda złotych.
4 grudnia 2013 roku Senat zajmie się nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reguluje ona między innymi problem janosikowego.
Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.
Zaległość podatkowa powstaje wówczas, gdy należny podatek nie został zapłacony w należnym terminie. Przyczyna takiego opóźnienia nie ma przy tym żadnego znaczenia. Jak
Zbliża się termin przedstawienia projektów uchwał budżetowych na 2014 rok. Będzie to pierwszy samorządowy budżet uwzględniający nowy wskaźnik zadłużenia.
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.
Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.
Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.
Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.