Kategorie

Finanse publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmniejszenie obciążeń biurokratycznych w samorządach i wynikające z tego oszczędności – to główne założenia ścisłej współpracy ekspertów Ministerstwa Finansów oraz przedstawicieli samorządów. Pierwszymi efektami prac Zespołu ds. odbiurokratyzowania jednostek samorządu terytorialnego (JST) są propozycje zmian w trzech rozporządzeniach.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Co się zmieni?
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy pozwalający na łatwiejszą spłatę zadłużenia przez jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki projektowi zmniejszy się zadłużenie sektora finansów publicznych.
W marcu 2018 r. trwała sprzedaż obligacji dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+. Obligacje te kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 500+.
Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat dotyczący deficytu sektora instytucji rządowych oraz samorządowych. Deficyt w roku 2017 wyniósł 1,5 proc. PKB.
Nowa Ordynacja podatkowa, w której planowane są uproszczenia, ma trafić do parlamentu do końca 2018 r. - zapowiedziała w piątek w Szczecinie minister finansów Teresa Czerwińska. Dodała, że prawo nie musi być drobiazgowe w każdym zakresie.
Ustawa ma na celu podniesienie poziomu zaufania inwestorów, ograniczenie ryzyka zakłóceń na rynkach instrumentów finansowych oraz ograniczenie niepotrzebnych kosztów ponoszonych przez uczestników rynku.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan zmiany w systemie finansowania szkolnictwa wyższego są konieczne. Eksperci podkreślają także, że konieczna jest inwestycja w kadry.
W gminie przeprowadzana jest kontrola regionalnej izby obrachunkowej – w tym zamówień publicznych za okres 4 lat wstecz. W ostatnich 2 latach doszło w gminie do kilku błędów przy rocznych sprawozdaniach z zamówień (m.in. zaniechano sporządzenia i przekazania sprawozdania do UZP, w sprawozdaniu wpisano wartości szacunkowe zamówień zamiast kwot z umów). Czy RIO może podważyć te sprawozdania, skoro są one przesyłane do Prezesa UZP? Czy działanie takie może stanowić naruszenie dyscypliny finansów?
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wydał uchwałę w sprawie opinii wydanej na wniosek Wójta Gminy Wiśniew o możliwości spłaty pożyczki długoterminowej. W niniejszym artykule znajduje się treść uchwały wraz z uzasadnieniem.
Regionalna izba obrachunkowa ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w dwóch przypadkach – gdy np. gmina nie uchwali go w terminie oraz gdy nie może budżetu uchwalić z powodu nadmiernego zadłużenia. Taki ustalony przez RIO budżet władze lokalne mogą jednak zmienić, a czasem zastąpić własnym.
Projekt budżetu na 2018 r. zakłada, że deficyt nie przekroczy 41,5 mld zł, wzrost gospodarczy będzie na poziomie 3,8 proc., a średnioroczna inflacja wyniesie 2,3 proc.
Minister Zdrowia podsumował ile udało się przeznaczyć na zdrowie w 2017 r., obiecał także że płace w służbie zdrowia wzrosną.
Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r. Jest to związane z nowelizacją ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy wprowadzającej jej przepisy, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.
Prezydent podpisał ustawę okołobudżetową na 2018 r. Od tego roku nie będzie stosowany przepis, który stanowi, że na działania promujące rynek biopaliw przeznacza się 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Samorządy są zaskoczone cenami związanymi zwłaszcza z inwestycjami w infrastrukturę transportową. Większość samorządów nie ma wystarczających środków transportowych na rozbudowę dróg oraz wymianę taboru komunikacji miejskiej na ekologiczny.
Zwiększenie o około 95 mln zł przyszłorocznej rezerwy ogólnej to jedna z poprawek do projektu ustawy budżetowej na rok 2018.
Już niedługo opodatkowany będzie płyn do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich, które zawierają w swoim składzie tytoń do podgrzewania. Planuje się, że przepisy dotyczące opodatkowania płynu do papierosów elektronicznych wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.
Rolę zarządcy w gminie pełni wójt. Odpowiedzialny jest za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej oraz efektywnej kontroli zarządczej. Wójt jest odpowiedzialny za zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.
Czy instytucja kultury jest zobowiązana do prowadzenia planu finansowego w ujęciu zadaniowym?
Nadwyżka jest wysoka. Należy jednak pamiętać, że jest to efekt umorzenia części pożyczek udzielonych FUS w latach 2009-2014.
Wieloletnia prognoza finansowa to funkcjonalność w systemie BeSTi@ umożliwiająca analizę wpływu prognozowanych przedsięwzięć na sytuację finansową jednostki samorządu terytorialnego.
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wymusiła zmiany w ustawie o finansach publicznych. Co się zmieniło? Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek?
Ustawa o STIR, czyli o wykorzystywaniu informacji na rachunkach bankowych została przyjęta przez Radę Ministrów. Projektowane przepisy mają na celu przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego.
Ministerstwo Finansów opublikowało szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - sierpień 2017 r.
Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy finansowej, rzeczowej, osobowej, jak również organizacyjnej.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) w sprawozdaniu z działalności za 2016r. zaproponowała wprowadzenie obowiązku ujawnienia rozliczenia zrealizowanych dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zestawieniu z wydatkami poniesionymi na finansowanie systemu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygn.akt I SA/Po 1626/16 orzekł, że JST mogą zastosować inną, niż przewidziana rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, metodę obliczenia prewspółczynnika.
Obecna sytuacja gospodarcza Polski dobrze oceniona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Wzmocnienie administracji podatkowej, jak również założenia Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju ocenione bardzo dobrze.
Czym jest kontrola zarządcza?  Kto odpowiada za jej funkcjonowanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. 
Podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. - taki jest wniosek po kontrol Prezesa UZP.
Zawarcie ugody w sporach cywilnych nie jest już naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Warunkiem jest to, aby nastąpiło to zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 czerwca 2017 r.
W połowie czerwca poznamy propozycje średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2018 r.
Powszechny samorząd gospodarczy to pomysł Ministerstwa Rozwoju. Ma on być finansowany z budżetu państwa i gromadzić wszystkich przedsiębiorców w Polsce.
Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?
Ministerstwo Finansów opublikowało informację o zmianach zasad udzielania ulg w spłacie niepodatkowych należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym i publicznoprawnym, wprowadzonych ustawą z 10 lutego 2017 r. zmieniającą ustawę o finansach publicznych.
Wieloletni Plan Finansowy przyjęty przez rząd. Plan obejmuje lata 2017-2020. W Wieloletnim Planie Finansowym Państwa przewidziano m.in. ograniczenie deficytu sektora instytucji rządowych oraz samorządowych.
Rozkładanie należności budżetowych lub ich umarzanie stało się faktem. Ustawa o finansach publicznych podpisana przez Prezydenta.
Najwyższa Izba Kontroli o zaletach mechanizmu zapewnień finansowania lub dofinansowania.
Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.
Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Możliwość rezygnacji z dochodzenia roszczeń przez instytucje samorządowe, jeśli kwota zadłużenia nie przekracza 100 zł - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli ustawy o finansach publicznych, zaakceptowany przez rząd w dniu 4 listopada br.
Pracuję w dziale księgowości w urzędzie gminy. Niestety wskutek przeoczenia musieliśmy zapłacić za kilka faktur nie tylko kwoty główne, lecz także odsetki. Były to kwoty rzędu kilkudziesięciu złotych, jedna kwota odsetek wyniosła 320 zł, w sumie nie przekroczyły 500 zł za cały rok. Czy stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.
Kontrahent jednostki wystawił faktury za wykonanie robót budowlanych, doliczając kary umowne za nieterminowy odbiór prac. Jednostka nie zgadza się z ich naliczeniem, ponieważ odbiór był opóźniony nie tylko z winy jednostki, ale też kontrahenta. Kontrahent wystąpił o ustalenie wysokości swoich należności do sądu. Czy do rozstrzygnięcia sprawy przez sąd zobowiązania te powinny być ujmowane w księgach rachunkowych jednostki? Jeśli tak, to w jakiej wysokości i na jakim koncie?
Czy osoba zatrudniona w jednostce na umowę zlecenia może podpisywać swoim nazwiskiem faktury zakupowe na dowód wykonania ich kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej?
Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Utworzenie w gminie centrum usług wspólnych niesie za sobą wiele wątpliwości. Kto jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową nowej jednostki? Co z inwentaryzacją? Jaki jest zakres wspólnej obsługi?
Większość nieprawidłowości stwierdzanych przez kontrolujących w zakresie przyznawania ulg w spłacie należności, polegających na odroczeniu terminu ich płatności bądź rozłożeniu ich płatności na raty, pokrywa się z nieprawidłowościami stwierdzanymi w przypadku umarzania należności.