Kategorie

Finanse publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Istotną kwestią, którą organ dotujący powinien brać pod uwagę jest forma techniczna przekazania środków pieniężnych. Kiedy konieczna będzie wcześniejsza uchwała?
Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują dyrektorom podległych samorządowych szkół i placówek oświatowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w celu opracowania projektów planów finansowych.
Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?
Samorządy będą stosowały nowe przepisy, wynikające z wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego z uwzględnieniem okresu przejściowego. Dotychczasowe liczne wątpliwości w tym zakresie rozwiewa najnowsza interpretacja Ministra Finansów.
Precyzyjne i trafne ujęcie celu stawianego przed kontrolą zarządczą w JST wraz ze wskazaniem jej zakresu powinno służyć uporządkowaniu jednolitego rozumienia czym jest kontrola zarządcza i późniejszego stosowania się do przyjętych regulacji.
Samorządy terytorialne, których budżet przekracza 40 mln zł, muszą prowadzić audyt wewnętrzny. Choć obowiązek ten istnieje już pięć lat, to nadal wiele jednostek ma z nim problemy.
Zmiana kwot dochodów i wydatków następuje w drodze uchwały organu stanowiącego JST lub wykonawczego JST (województwa, powiaty) oraz zarządzenia wójta/burmistrza/prezydenta miasta (organ wykonawczy gminy). Wiele zmian zachodzących w budżecie JST w trakcie roku jest efektem składanych wniosków przez kierowników jednostek budżetowych JST. Najczęściej zmiany te dotyczą przeniesienia środków finansowych w planie wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej w zakresie realizowanych przez jednostkę budżetową zadań statutowych.
Ustawa o opiece nad dziećmi do lat trzech stanowi, iż dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką w niepublicznym żłobku. Czy każde dziecko oznacza również inne dzieci spoza terenu danej gminy?
Czy jednostka budżetowa może zaciągnąć jednorazowe zobowiązanie na kolejny rok na poczet zamówienia publicznego bez zatwierdzonego planu finansowego na ten rok?
Od 1 stycznia 2016 r. przepisy ustawy o finansach publicznych będą określały, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.
Nowelizacja kładzie nacisk na projakościowe finansowanie nauki. Jednostki, które wskutek okresowej oceny otrzymały najniższą kategorię naukową: C, obejmą zmiany w przyznawaniu tzw. dotacji statutowej.
Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotował wzór planu rzeczowo-finansowego na rok 2015 wraz z objaśnieniami do wykorzystania przy opracowywaniu planu rzeczowo-finansowego na 2015 rok.
Prowadząc audyt wewnętrzny, nie wystarczy ograniczyć się do przeprowadzenia audytu zgodności działania jednostki zgodnie z przepisami. Należy także przeprowadzić audyt efektywnościowy, czyli sprawdzić efektywność działania jednostki z punktu widzenia najistotniejszych kryteriów.
Publikacja stanowi pierwszy na rynku wydawniczym komentarz do Prawa o szkolnictwie wyższym po największej od 2011 r. nowelizacji ustawy uchwalonej w dniu 11 lipca 2014 r. Jest to praktyczny komentarz, który prezentuje wykładnię wszystkich przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ze szczególnym uwzględnieniem nowych regulacji.
Finansowanie zadań zleconych samorządom przez administrację rządową było jednym z tematów poruszanych na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według części samorządowców wraz ze wzrostem liczby zadań przekazywanych samorządom nie idą odpowiednie środki na ich realizację.
Instytucje gospodarki budżetowej poszczególnych resortów będą musiały prowadzić bardziej przejrzystą niż dotąd politykę finansową - zakłada zaakceptowany jednogłośnie w czwartek przez Senat projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych.
Instytucje gospodarki finansowej mają prowadzić przejrzystą gospodarkę finansową. Projektowane zmiany zakładają również, że do zadań dyrektora każdej IGB należeć będzie przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności instytucji.
Do ustawy budżetowej na 2015 r., którą w minionym tygodniu uchwalił Sejm, wprowadzono poprawkę zgłoszoną przez posłów PO i PSL, która zakładała przekazanie 16 mln zł z budżetu kultury na utworzenie rezerwy celowej pod nazwą "Środki na realizację zadań w zakresie kultury, w tym Muzeum Jana Pawła II w Świątyni Opatrzności Bożej". Minister Finansów przekonuje, iż pieniądze na Muzeum Jana Pawła II są jak najbardziej zasadne.
Minister Piotrowska zapowiedziała, że spróbuje wywalczyć podwyżkę dla podległych jej służb mundurowych. Docelowo chce, żeby wynagrodzenia funkcjonariuszy wzrosły od 2016 roku.
Zasadą jest, że wysokość zarobków urzędników jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sprawa jednak może się nieco skomplikować gdy chodzi o tzw. Informację przetworzoną.
Od 1 stycznia 2015 r. w celu sfinansowania środków niezbędnych na pokrycie deficytu jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przyjmować w depozyt wolne środki od samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego.
Propozycje zmian dotyczących zadłużenia samorządów zostały negatywnie ocenione przez rząd. Powodem jest potencjalne zagrożenie fonansowe poszczególnych jednostek.
Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?
Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem przez beneficjenta podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Dotacje najczęściej są przekazywane beneficjentom w formie decyzji administracyjnej bądź w formie umowy i to właśnie owe dokumenty wskazują beneficjentowi jak przekazaną dotację należy wykorzystać.
Czy kobiecie po urlopie macierzyńskim przysługuje urlop wychowawczy, jeśli ta osoba została zwolniona po porodzie dziecka (jest bezrobotna)? Gdyby zatrudnić taką osobę, kiedy mogłaby przejść na urlop wychowawczy i jakie koszty poniósłby pracodawca?
Posłowie PiS i SLD chcą odrzucenia ustawy okołobudżetowej. Projekt przewiduje m.in. zamrożenie maksymalnych wynagrodzeń osób objętych tzw. ustawą kominową.
Prezydent podpisał tzw. ustawę o leczeniu transgranicznym. Przyznaje ona pacjentowi uprawnionemu do publicznych świadczeń zdrowotnych w Polsce, możliwość zwrotu z NFZ kosztów leczenia w innym państwie UE.
Wymagania odnośnie do kwalifikacji, jakie trzeba mieć, aby móc zajmować stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, nie są określone w sposób jednolity i zależą od tego, czy jest to jednostka państwowa, czy samorządowa oraz od jej typu i rodzaju.
Sejm uchwalił nowelę ustawy o finansach publicznych. Nowe przepisy spowodują, że niektóre instytucje publiczne będą miały obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez ministra finansów.
Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem polega w szczególności na zapłacie ze środków pochodzących z dotacji za inne zadania niż te, na które dotacja była udzielona.
31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.
Czy na zakup sztandaru na jubileusz miejscowej OSP Rada Gminy może przeznaczyć pieniądze z budżetu gminy i jak powinno się sklasyfikować takie wydatki?
Część nowych przepisów ustawy o finansach publicznych weszła w życie 11 lipca 2014 r. Pozostałe zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 25 lipca 2014 r.
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.
Środki finansowe od ministerstwa nie pokrywają wszystkich kosztów akcji ratowniczych. Jak wynika jednak z kontroli NIK system ratownictwa w górach działa sprawnie.
Projekt zakłada m.in. wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej. Ma to umożliwić elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce.
Rada Ministrów przyjęła 3 czerwca 2014 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Nowe zasady dotyczą m.in.: lokowania nadwyżek finansowych Jednostek Samorządu Terytorialnego.
NIK w swoim raporcie wskazał, że miliardy płynące z NFZ do służby zdrowia powinny być wydawane bardziej racjonalnie. Najwyższa Izba Kontroli zaleciła też poprawę metody wyceny usług medycznych.
Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.
Minister finansów określił nowe zasady sporządzania wieloletniej prognozy finansowej. Na dostosowanie WPF do nowych wymogów samorządy mają czas do końca marca 2013 r.
Mieszkaniec zwrócił się do skarbnika gminy z pytaniem, dlaczego nie są ujawniane źródła finansowania planowanych na dany rok budżetowy zadań z cyklu „roczne i wieloletnie”? Posłużył się przy tym załącznikiem do uchwały budżetowej na 2013 rok (do wglądu redakcji), w którym takich informacji nie podano. Czy taki zapis jest poprawny?
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.
Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.
Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?
Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?
Funkcjonowanie każdej jednostki nakłada na jej kierownika wiele obowiązków. Wynikają one nie tylko z faktu przynależności jednostki do sektora finansów publicznych ale również zatrudniania przez nią pracowników, odprowadzania składek, podatków. Oto analiza statusu kierownika jednostki z uwzględnieniem systemu kontroli finansowej.
W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.