Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?
W dniu 24 czerwca br. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której stwierdził, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie publikacji pisemne uzasadnienie uchwały nie zostało jeszcze opublikowane, lecz z uzasadnienia ustnego uchwały wynika, że NSA uznał za prawidłowy argument o braku samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej przez te jednostki.
Z uwagi na zmiany dotyczące podatku od towarów i usług, w szczególności
zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r., powstaje pytanie czy w ramach
nieodpłatnych przekazań towarów takich np. jak nagrody w konkursach czy
też ulotki promujące określony region lub obiekt muzealny, albo w
przypadku wręczania prezentów np. członkom zarządu, po stronie podatnika
podatku VAT czyli np. gminy, powstanie obowiązek opodatkowania takich
czynności podatkiem od towarów i usług.