W zakładzie budżetowym w 2017 r. została utworzona rezerwa inwestycyjna w kwocie 100 000 zł - § 608, Wn 740/Ma 840. W 2018 r. dokonano finalizacji zakupu, przy czym udało się wynegocjować niższą, niż pierwotnie zakładano, cenę zakupu środka trwałego - 90 000 zł. W naszej ocenie kwota rezerwy z 2017 r. powinna być pokazana w planie na 2018 r. w § 608, a pozostała jej część wydatkowana na cele inwestycyjne ewentualnie po dokonaniu odpowiednich przesunięć między paragrafami na inne cele.
Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".
Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?