REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość budżetowa, Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Indywidualne Konta Mieszkaniowe 2018 r.

Na premie dla oszczędzających w Narodowym Programie Mieszkaniowym budżet państwa przeznaczy 200 mln zł w 2019 r., 400 mln zł w 2020 r., 600 mln zł w 2021 r., 800 mln zł w 2022 r., 1 mld zł począwszy od 2023 r.

Klasyfikacja budżetowa w praktyce

Aby łatwiej stosować w praktyce klasyfikację budżetową należy przede wszystkim zapoznać się z zasadami powiązań między sposobem funkcjonowania jednostki oraz zależności przepisów merytorycznych i finansowych, które mają wpływ na sposób księgowania.

Zmiany w przeciwdziałaniu i zwalczaniu przestępczości skarbowej

Przestępczość skarbowa w Polsce powoduje wysokie straty dla budżetu państwa. Jest to jeden z powodów dla których mają zmienić się przepisy Kodeksu karnego skarbowego. Planowana nowelizacja przewiduje m.in. wydłużenie terminów przedawnienia oraz ograniczenie możliwości korzystania z czynnego żalu.

Nowe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych

W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.

REKLAMA

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Kwota wolna od podatku dla najbiedniejszych - 6,6 tys. zł

Kwota wolna od podatku dla najmniej zarabiających wyniesie 6,6 tys. zł - poinformował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Z kolei najlepiej zarabiający mogliby nie mieć wcale kwoty wolnej.

Kwota wolna od podatku w 2017 r.

W dniu 31 października br. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy (PiS) zachowujący dotychczasowe zasady obliczania kwoty wolnej od podatku w 2017 r. Podwyższenie kwoty wolnej od podatku zapowiadane jest od 1 stycznia 2018 r.; obecnie wynosi ona 3091 zł.

Odpis na ZFŚS w 2016 r. zamrożony

Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.

REKLAMA

Projekty budżetów i planów finansowych na rok 2016 powinny uwzględniać nowe podziałki klasyfikacji

Wprowadzono zmiany w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej. Zmiany mają zastosowanie od 1 stycznia 2016 r. ale należy je stosować już przy opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.

Budżet Kancelarii Sejmu: w 2016 r.

W 2016 r. świadczenia na rzecz osób fizycznych mają zostać zmniejszone w porównaniu do bieżącego roku o 2,4 mln złotych, co związane jest ze zmianą kadencji Sejmu. Wzrosną natomiast o 5 proc. wynagrodzenia pracowników Kancelarii Sejmu i uposażenia poselskie.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Wynagrodzenia w budżetówce w 2016 roku nadal zamrożone

W 2016 roku wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce nadal ma wynosić zero procent, co oznacza, że ewentualne podwyżki płac wynikające ze zwiększenia funduszu płac o ok. 2 mld zł nie będą równe dla wszystkich, a o zwiększeniu płac decydować będą szefowie poszczególnych jednostek budżetowych.

Mniej formularzy przy pracach nad budżetem na 2016 rok

W odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).

Nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej

W związku z wprowadzeniem do klasyfikacji budżetowej dwóch nowych rozdziałów 80149 oraz 80150 jednostki budżetowe powinny w ciągu 3 miesięcy dostosować uchwały budżetowe do nowych przepisów.

Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.

Audyt procesu budżetowania w układzie zadaniowym - bezpłatne szkolenia

Trzydniowe szkolenie Audyt procesu budżetowania w układzie zadaniowym łączy teorię dot. budżetu zadaniowego z praktyką w zakresie audytowania tego obszaru.

Budżet unijny na 2015 rok

Państwa UE porozumiały się ws. budżetu na 2015 rok. Stanowisko w sprawie budżetu na rok 2015, ustalone we wtorek przez ambasadorów państw członkowskich, musi być jeszcze formalnie przyjęte przez unijne stolice.

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

Budżet 2015 - prognozowany wzrost PKB o 3,8%

Według prognoz resortu finansów w 2015 roku wzrost PKB wyniesie 3,8 proc., a inflacja – 2,3 proc. Ograniczenie deficytu pozostaje wyzwaniem, choć dzięki szybszemu niż w ubiegłym roku wzrostowi PKB zwiększą się dochody państwa z podatków.

Zobowiązania przekraczające plan finansowy

Czy zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego plan finansowy narusza dyscyplinę finansów publicznych? Jakie jest stanowisko organów kontrolujących?

Fundusze unijne dla Polski na lata 2014-2020

Komisja Europejska zatwierdziła plan wydatkowania funduszy unijnych dla Polski na lata 2014-2020. W tym czasie Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności.

Obywatelski budżet w Warszawie

Rusza pierwszy obywatelski projekt w Warszawie. Mieszkańcy sami zdecydują na co przeznaczyć 25 milionów złotych.

W 2014 roku podwyżki dla nauczycieli akademickich

Podwyżki dla nauczycieli akademickich zostały przewidziane w ustawie budżetowej na 2014 rok. Wydatki na szkolnictwo wyższe wzrosną o 1,5 mld zł w porównaniu z rokiem 2013.

Budowę lokalnych dróg wspomogą Lasy Państwowe

Lasy Państwowe w ciągu najbliższych dwóch lat przekażą 1,6 mld zł do budżetu państwa. Z tej kwoty 1,3 mln zostanie przekazana na rozwój infrastruktury drogowej. Takie założenia przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach.

W 2014 r. województwa nie zapłacą części janosikowego

Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwalnia w 2014 r. województwa z obowiązku wpłaty części tzw. janosikowego do budżetu państwa. Sejm zajmuje się obecnie poprawkami Senatu do ustawy.

Budżet na 2014 rok w Sejmie

Budżet na 2014 rok jest przedmiotem prac w Sejmie. Planowany na przyszły rok deficyt ma nie przekraczać 47,7 miliarda złotych.

Nowelizacja ustawy o janosikowym

4 grudnia 2013 roku Senat zajmie się nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reguluje ona między innymi problem janosikowego.

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.

Ewidencja odsetek od zaległości podatkowych

Zaległość podatkowa powstaje wówczas, gdy należny podatek nie został zapłacony w należnym terminie. Przyczyna takiego opóźnienia nie ma przy tym żadnego znaczenia. Jak

Przygotowanie projektu budżetu JST na 2014 rok

Zbliża się termin przedstawienia projektów uchwał budżetowych na 2014 rok. Będzie to pierwszy samorządowy budżet uwzględniający nowy wskaźnik zadłużenia.

Konsekwencje nieuchwalenia budżetu JST

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.

Praktyczne wskazówki do tworzenia budżetów obywatelskich

Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

Sprawozdanie Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych JST

Sprawozdanie Rb-28S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych JST przedstawia pełną szczegółowość poniesionych wydatków przez JST, z uwzględnieniem upływu czasu, za jaki jest sporządzane.

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

Klasyfikacja budżetowa - systematyzacja środków publicznych zgodna z ustawą

Klasyfikacja budżetowa stanowi systematyzację środków publicznych oraz wydatków i rozchodów publicznych. Klasyfikacja budżetowa ma powszechne zastosowanie we wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych, w tym w budżecie państwa oraz budżetach jednostek samorządu terytorialnego na każdym etapie gospodarowania.

Sprawozdawczość finansowa za 2011 r.

Do 31 marca kierownicy jednostek mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego za 2011 r. odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego, ci zaś na tej podstawie, dokonując stosownych wyłączeń, sporządzą sprawozdania łączne. W artykule wskazano różnice w sposobie wypełniania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego w stosunku do roku ubiegłego.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Planowanie dochodów i wydatków w samorządach należy poprawić

Samorządy zaczęły już prace nad przygotowaniem projektów budżetów na 2011 rok. Opracowując je, warto skorzystać z analizy regionalnych izb obrachunkowych na temat jakości ubiegłorocznych budżetów. Dzięki temu samorządy będą mogły uniknąć błędów.

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach

Odpowiadamy na pytania czytelników dotyczące klasyfikacji budżetowej: jak prawidłówo klasyfikować, w jakim paragrafie księgować ulgi, szkolenia, wydatki dotyczące remontu.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

REKLAMA