REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Znamy już maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2027 roku. Z nowego obwieszczenia wynika, iż większość z nich wzrośnie o około 2,7 proc. Ile wyniosą?
Tablice reklamowe zostały wprost wskazane w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jako budowle. Ich sytuacja jednak na gruncie podatku od nieruchomości jest skomplikowana. Z tego powodu nie zawsze można łatwo stwierdzić, kto jest z ich tytułu podatnikiem.
W zależności od okoliczności konkretnej sprawy, pomiędzy powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości a momentem, w którym zobowiązanie podatkowe osoby fizycznej ulegnie przedawnieniu, może minąć od 5 do nawet 10 lat. Dlaczego tak się dzieje?
Po roku od nowelizacji przepisów o podatku od nieruchomości sytuacja ogrodzeń nadal budzi wątpliwości, choć obecnie są inne niż na początku 2025 roku. W sprawie wypowiedział się już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Do jakich doszedł wniosków?
REKLAMA
Wraz z debatą o bezpieczeństwie powraca pomysł zwolnień podatkowych w zamian za budowę schronów w budynkach i budowlach. W obecnym stanie prawnym jest to jednak rozwiązanie ryzykowne, niejednoznaczne i w praktyce mało użyteczne. Dlaczego?
Jakie konsekwencje podatkowe może wywołać darowizna? Każdorazowo jest to uzależnione od tego, z jakimi podmiotami mamy do czynienia. W grę mogą wchodzić co najmniej aspekty opodatkowania podatkiem od darowizn, dochodowym i VAT.
Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?
Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.
REKLAMA
Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.
W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.
Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.
Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.
Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.
Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.
Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025 r. na wysłanie PIT-11. Co dalej? Co zrobić w przypadku spóźnienia? PIT-11 jest podstawową informacją o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025. r na złożenie tego dokumentu.
Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.
Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.
Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.
Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.
Sprawdź ile z tytułu tzw. opłaty małpkowej otrzymały gminy w Polsce! Na konta samorządów trafiły miliony.
Definicja budowli jest niekonstytucyjna - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Przepis z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych utraci moc po upływie półtora roku od ogłoszenia orzeczenia TK w Dzienniku Ustaw, aby zapewnić zachowanie ciągłości opodatkowania budowli.
Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości.
Klient prowadzi jednoosobową działalność jako fizjoterapeuta. Fizjoterapeuta jest zwolniony z VAT-u przedmiotowo, jak i podmiotowo, ponieważ wynajmuje lokale innym lekarzom. Od 01.02.2023 planuje sprzedawać następujące artykuły: piłki do ćwiczeń, taśmy rehabilitacyjne, wałki do masażu, maść kolagenową na stawy. Czy sprzedaż takich artykułów również może być zwolniona podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
Ulga na złe długi a zatory w płatnościach. Podatnicy, podmioty publiczne, wobec których mają zastosowanie regulacje o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, muszą uwzględnić ich wpływ na obciążenia podatkowe. Chociaż przepisy te nie zawierają unormowań podatkowych, to jednak mogą mieć wpływ na rozliczenia z fiskusem. Muszą uwzględniać to zarówno wierzyciele, jak i dłużnicy.
Depozyty środków pieniężnych dla mieszkańców DPS bywają dla jednostek samorządu terytorialnego kłopotliwe. Dotyczy to nie tylko sytuacji, gdy pensjonariusz umrze, a postępowania z pozostawionymi przez niego pieniędzmi generują koszty przewyższające zdeponowaną kwotę, ale także konieczności rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu opodatkowania odsetek od depozytów mieszkańców.
REKLAMA