REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa, Samorząd terytorialny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RB: Ewidencja księgowa faktur za gaz wystawionych dla szkoły

W jaki sposób w jednostce systemu oświaty (szkole) należy zaksięgować faktury wstępne i rozliczeniowe za gaz?

RIO: Samorządy muszą złożyć 13 sprawozdań w lipcu 2023 r.

Do końca lipca samorządy muszą przygotować trzynaście finansowych sprawozdań. RIO w Opolu przygotowało ich zestawienie i wskazało terminy.

Luty 2023 r: terminy przekazywania sprawozdań do RIO

W lutym samorządy powinny pamiętać o siedmiu terminach na złożenie w sumie siedemnastu sprawozdań do regionalnych izb obrachunkowych. Przypominamy daty i rodzaje dokumentów.

Rejestr umów w samorządzie od 1 stycznia 2024 r.

Centralny rejestr umów w zakresie obowiązującym jednostki samorządu terytorialnego ostatecznie zacznie funkcjonować od 1 stycznia 2024 r. A to dlatego, że nowelą z 9 czerwca 2022 r. znacznie wydłużono termin na uruchomienie rejestru. Regulacje dotyczące tej ewidencji zostały zawarte w art. 34a i art. 34b ustawy o finansach publicznych. Wprowadziły je przepisy ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja).

REKLAMA

Jak zaksięgować sprzedaż złomu w szkole?

Jakie dokumenty od strony księgowej należy przygotować, sprzedając złom w szkole? Złom pochodzi z likwidacji składnika majątku. Czy powinno się wystawić tylko fakturę sprzedaży i następnie prawidłowo ją zaksięgować? Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu (15 000 zł)? Jaką stawkę VAT zastosować, jaki paragraf klasyfikacji budżetowej i konto przychodów, czy musimy zastosować mechanizm podzielonej płatności?

Skutki odmowy podpisania umowy z powodu inflacji

Jednostka samorządu terytorialnego jako zamawiający ma problem z wykonawcą, który uchylił się od zawarcia umowy. Powodem jest wzrost cen spowodowanych inflacją, co - zdaniem wykonawcy - uniemożliwia wykonanie remontu drogi gminnej (przy zamówieniu stosowany był podstawowy tryb udzielenia zamówienia). Jednocześnie wykonawca skierował prośbę do wójta gminy o zwrot wadium z powodu trudnej sytuacji firm i złej kalkulacji oferty. Czy w takiej sytuacji wójt może spełnić prośbę wykonawcy?

Dodatkowe 13,7 mld zł samorządy mogą dostać w ratach

Dodatkowe dochody w wysokości blisko 13,7 mld zł zostaną przekazane samorządom do końca 2022 r., przy czym możliwe jest przekazanie ich w ratach – podano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

Klasyfikacja budżetowa 2022 - zmiany i bieżące problemy SZKOLENIE ONLINE [Infor]

REKLAMA

Szkolenia online: Akademia budżetowa

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Grupa VAT w samorządzie terytorialnym - korzyści i zagrożenia

Przepisy unijne umożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie pewnych fakultatywnych regulacji prawnych, odnoszących się do definiowania podatników. W Polsce do tej pory w zasadzie ustawodawca z tego nie korzystał. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zezwala państwom członkowskim na wprowadzenie (pod warunkiem konsultacji z Komitetem ds. Podatku od Wartości Dodanej) w poszczególnych państwach członkowskich tzw. grup podatkowych.

Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli

Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?

Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji

Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?

Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?

Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny

Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?

Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych a VAT

Gminy i powiaty, w celu przeciwdziałania skutkom społeczno-gospodarczym pandemii, mogły i dalej mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (dalej: RFIL). Ze środków RFIL mogą zostać dofinansowane w szczególności inwestycje dotyczące budowy lub przebudowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dróg, chodników, obiektów sportowych, świetlic, bibliotek itp.

Usuwanie azbestu przez gminę - skutki w VAT

Gmina otrzymała za usunięcie wyrobów zawierających azbest fakturę na kwotę 15 000 zł, z czego 10 000 zł jest pokrywane z dotacji, a pozostałe 5000 zł ze środków własnych. Czy w takiej sytuacji można odliczyć 100% VAT od faktury? Czy należy opodatkować dotację?

W 2022 r. samorządy składają elektroniczne sprawozdania

W 2022 r. zmieniono rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

Do końca stycznia 2022 r. gminy zgłaszają zapotrzebowanie w programie Opieka 75+

Rusza kolejna edycja Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka 75+”. Do końca stycznia 2022 r. gminy mają czas na zgłaszanie zapotrzebowania na środki finansowe na rok 2022. Dotacja celowa z budżetu państwa w tej edycji wzrosła do 60 proc. kosztów realizacji zadania.

Faktura pro forma a faktura zaliczkowa

Jednostka otrzymała dokument zatytułowany "faktura pro forma". Mamy na jego podstawie uregulować zaliczkę. Dodatkowo dokumentuje ona transakcję, która spełnia warunki zobowiązujące do dokonania płatności w systemie podzielonej płatności. Czy na podstawie tego dokumentu należy dokonać płatności w ramach split payment? Czy kontrahent powinien wystawić dla nas fakturę zaliczkową?

Jaka jest klasyfikacja budżetowa dla wydatków związanych z budową małego centrum nauki

Jaki będzie rozdział klasyfikacji budżetowej planowanego przez gminę zadania/przedsięwzięcia: budowa lub adaptacja budynku na tzw. Małe Centrum Nauki Kopernik, tj. kontynuacja projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą SOWA, czyli Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności?

Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

Wpływy z PIT dla samorządów w 2020 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2020 r. wpływy z PIT dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) powinny wynieść 55,7 mld zł a w 2021 r. prawie 57,8 mld zł. Prognozy Ministerstwa wskazują na dalszy wzrost w najbliższych latach.

Koronawirus - terminy zapłaty podatków 2020

Ministerstwo Finansów przypomina na jakie ułatwienia mogą liczyć podatnicy PIT, CIT, VAT i akcyzy oraz do kiedy gminy mogą przesunąć zapłatę rat podatku od nieruchomości. Sprawdź terminy.

Sprawozdania finansowe 2020 - przesunięte terminy ze względu na COVID-19

Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

Sprawozdania finansowe jednostek sfery budżetowej w czasie epidemii koronawirusa - wyjaśnienia MF

Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.

Nieprawidłowa ewidencja należności długoterminowych

Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych. Należności krótkoterminowe ujmuje się na koncie 221 (pkt 30 i 35 załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont).

Jak naliczać odpisy aktualizujące należności?

Co najmniej na koniec roku obrotowego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności.

Inwentaryzacja dróg i ulic

W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzację dróg i ulic będących na stanie gminy? W tym roku w naszej jednostce przypada termin spisu z natury wszystkich środków trwałych. Na szkoleniu dowiedzieliśmy się, że drogi i ulice też trzeba zinwentaryzować w drodze spisu z natury (obiekt inwentarzowy - dostęp do nich nie jest utrudniony). W jaki sposób to zrobić?

Montaż klimatyzatora - czy jest wydatkiem inwestycyjnym?

Pytanie: Przed zmianą przepisów dotyczących środków trwałych zamontowanie klimatyzatora traktowałam jako wydatki inwestycyjne, ponieważ koszt przekraczał zawsze 3500 zł. Obecnie ze środkami trwałymi mamy do czynienia dopiero od 10 000 zł. Zastanawiam się, do jakiego paragrafu powinien zostać zakwalifikowany zakup i montaż klimatyzatora ściennego. Pierwsza moja myśl to paragraf 430 „Zakup usług pozostałych”. Dalsze wydatki dotyczące konserwacji klimatyzatorów ujmuję zawsze w paragrafie 427 „Zakup usług remontowych”, stąd moje wątpliwości. Jakie jest zdanie Państwa eksperta na ten temat?

Samorządy spłacą swoje zadłużenia

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy pozwalający na łatwiejszą spłatę zadłużenia przez jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki projektowi zmniejszy się zadłużenie sektora finansów publicznych.

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium

PROBLEM: Powiat realizuje projekt z udziałem środków UE. Projekt dotyczy termomodernizacji liceum ogólnokształcącego. Przyjęto następującą klasyfikację budżetową w zakresie dochodów projektu: 80120 § 6207. Firma, która wygrała przetarg na realizowane zadanie, nie złożyła wymaganych dokumentów, w związku z czym nie nastąpiło podpisanie umowy. W związku z tą sytuacją powiat otrzymał dodatkowe, nieprzewidziane dochody w postaci wpłaty gwarancji zapłaty wadium. Według wytycznych w zakresie projektu, taki dochód stanowi dochód projektu i o kwotę uzyskanego dochodu zostanie pomniejszone dofinansowanie. Jak należałoby prawidłowo zaklasyfikować takie dochody? Czy właściwa byłaby klasyfikacja 80120 § 6209 lub 6200 czy raczej 80120 § 0979 lub 0970?

Program antywirusowy - przedłużenie licencji

W którym paragrafie przedłużenie licencji na program antywirusowy?

Likwidacja liceum ogólnokształcącego

W gminie zlikwidowano liceum ogólnokształcące prowadzone przez powiat. Jednak ze względu na prośby mieszkańców, których dzieci miałyby dojeżdżać do najbliższego liceum ok. 50 km, władze gminy postanowiły sfinansować działalność liceum ogólnokształcącego prowadzonego przez jakikolwiek inny podmiot. W związku z tym podjęto uchwałę w sprawie finansowania zarówno powstania, jak i bieżącej działalności takiej placówki oświatowej w formie dotacji celowej. Czy takie działanie jest prawidłowe?

Stawki za korzystanie z przystanków oraz dworców

Naczelny Sąd Administracyjny unieważnił uchwały dotyczący opłat za zatrzymywanie się na przystankach. W związku z tym przewoźnicy domagają się nienależnie zapłaconych świadczeń. Co czeka samorządy?

Samorządy dopłacą ponad 10 mld zł

Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?

Klasyfikacja budżetowa w praktyce

Aby łatwiej stosować w praktyce klasyfikację budżetową należy przede wszystkim zapoznać się z zasadami powiązań między sposobem funkcjonowania jednostki oraz zależności przepisów merytorycznych i finansowych, które mają wpływ na sposób księgowania.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Korekta dochodów w sprawozdaniu Rb-NDS związana z różnicami kursowymi

Czy jednostka, która ewidencjonuje w swoich księgach rachunkowych różnice kursowe pochodzące z wpływów związanych z projektami unijnymi, powinna skorygować dochody wykazane w sprawozdaniu Rb-NDS?

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

Rachunkowość budżetowa 2017 - nowe rozporządzenie

Na początku 2017 roku (ale nie od 1 stycznia) ma zostać wydane nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów regulujące zasady rachunkowości oraz planów kont dla sektora finansów publicznych. Aktualnie trwają konsultacje projektu tego rozporządzenia.

W jakim paragrafie ująć wydatek na tłumacza przysięgłego

Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła z tłumaczem przysięgłym umowę o dzieło na tłumaczenie tekstu wykorzystywanego w bieżącej działalności jednostki. Jak ująć w księgach rachunkowych jednostki operacje wynikające z wystawionego rachunku przez tłumacza? Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować ten wydatek?

Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego

Nasza gmina uzyskała nieruchomość za długi podatkowe firmy. Na nieruchomości była hipoteka na rzecz ZUS. Zapłacono kwotę wpisu hipotecznego i odsetki. W jaki sposób zwiększyć wartość takiego środka trwałego? Czy o odsetki liczone do momentu nabycia tej nieruchomości (31 lipca br.), czy może o odsetki liczone do momentu zapłaty długu z hipoteki na rzecz ZUS (30 września br.)?

Wydatki na wymianę akumulatora w samochodzie - klasyfikacja budżetowa

W warsztacie samochodowym wymieniono wyeksploatowany akumulator w samochodzie jednostki. Jednostka otrzymała z warsztatu fakturę, w której jako opis przedmiotu zamówienia wpisano wymianę akumulatora. Czy wydatek wynikający z uregulowania otrzymanej faktury należy zakwalifikować jako usługę, czy jako zakup materiału?

Klasyfikacja wydatków związanych z umowami cywilnoprawnymi

Urząd ma zawrzeć umowę zlecenia z osobą fizyczną na wykonanie badań archeologicznych w związku z rozbudową cmentarza. Czy taki wydatek powinien być ujęty w § 417 „Wynagrodzenia bezosobowe”, czy w § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”?

Klasyfikacja budżetowa - zmiany od 2017 r.

1 stycznia 2017 r. wejdą w życie zmiany w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Pojawi się m.in. nowy dział "855 - Rodzina".

Konto 550 „Koszty zarządu”

Konto 550 służy do ewidencji wyodrębnionych kosztów związanych z zarządzaniem jednostką jako całością, kosztów ogólnoadministracyjnych oraz kosztów ogólnych dotyczących danej jednostki jako całości.

REKLAMA