REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa o pracę, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pracodawcy nadużywają umów cywilnoprawnych

Na umowach cywilnoprawnych pracuje 2 mln osób. 15 procent z nich powinno mieć etat.

Umowy terminowe na okres nie dłuższy niż 33 miesiące

Nowelizacja Kodeksu pracy przewiduje, że łączny okres zatrudnienia na umowy terminowe między tymi samymi stronami nie może być dłuższy niż 33 miesiące. Niezależnie od okresu, liczba tych umów nie będzie mogła przekraczać trzech - czwarta z mocy ustawy stanie się umową na czas nieokreślony. Wcześniej będzie można zawrzeć umowę na okres próbny, nie dłuższy niż 3 miesiące.

Umowa o pracę jako kluczowe kryterium w zamówieniach publicznych

Wprowadzenia umowy o pracę jako kluczowego kryterium w zamówieniach publicznych postuluje m.in. organizacja Pracodawcy RP. Mogłoby to ograniczyć liczbę umów cywilnoprawnych. Według Komisji Europejskiej w Polsce jest największy odsetek umów elastycznych (ok. jednej czwartej umów o zatrudnienie). Jak przekonuje minister pracy, w sytuacji gdy bezrobocie spada (jest najniższe od siedmiu lat), można się skoncentrować na poprawie jakości zatrudnienia.

NIK: Kryterium najkorzystniejszej oferty rzadko stosowane

Skontrolowane jednostki tylko w niewielkiej mierze wykorzystywały przewidziane w przepisach możliwości uzyskania najkorzystniejszej oferty. W większości postępowań stosowano najniższą cenę jako jedyne kryterium oceny ofert. Tylko w przypadku 60 zamówień (ok. 2% udzielonych) ustalono dodatkowe kryteria oceny ofert poza najniższą ceną.

REKLAMA

Partnerstwo innowacyjne - zmiany w zamówieniach publicznych

Nowe przepisy prawa zamówień publicznych będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wadium jest warunkiem uczestnictwa w przetargu, stwarza barierę finansową zapewniającą uczestnictwo w przetargu wyłącznie podmiotów zdolnych finansowo. Na jaki okres wykonawca zobowiązany jest złożyć wadium?

Ułatwienia w waloryzacji umów o zamówienie publiczne

Umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowanie waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń - przewiduje znowelizowana przez Sejm ustawa o zamówieniach publicznych i ubezpieczeniach.

Umowy o pracę tylko do 33 miesięcy

Sejm ograniczył możliwość przedłużania umów terminowe do 33 miesięcy. Nowela przewiduje, że łączny okres zatrudnienia na umowy terminowe między tymi samymi stronami nie może być dłuższy niż 33 miesiące. Niezależnie od okresu, liczba tych umów nie będzie mogła przekraczać trzech - czwarta z mocy ustawy stanie się umową na czas nieokreślony.

REKLAMA

Ozusowanie umów cywilnoprawnych od 2016 r. wpłynie na zamówienia publiczne

Od 1 stycznia 2016 r. od umów cywilnoprawnych będą odprowadzane składki ZUS co najmniej do poziomu minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ oznacza to m.in. wzrost kosztów dla przedsiębiorców realizujących kontrakty udzielone w trybie Prawa zamówień publicznych, wnioskodawcy proponują zmianę zasad ich renegocjowania.

Branża budowlana proponuje zmiany w zamówieniach publicznych

W nowym Prawie zamówień publicznych powinny znaleźć się przepisy definiujące koszty życia obiektów budowlanych. Dzięki nim zamawiający nie tylko będą kierować się ceną wybudowania np. drogi, lecz także będą musieli uwzględnić koszty utrzymania i napraw przez wiele lat. Nad nowelizacją ustawy pracuje już rząd.

Termin wyboru najkorzystniejszej oferty

Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany swoją ofertą.

Klauzule społeczne istotne w zamówieniach publicznych

Klauzula społeczna przy zamówieniach publicznych umożliwia umieszczenie w specyfikacji określonych wymagań społecznych stawianych wykonawcy. Zapisy mogą dotyczyć między innymi wymogu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej lub bezrobotnej. Klauzula to rozwiązanie obecne zarówno w prawie unijnym, jak i polskim Prawie zamówień publicznych.

Wymóg zatrudniania na umowę o pracę w Pzp

Według ekspertów wymóg zatrudniania na umowę o pracę zapisany w noweli ustawy prawo zamówień publicznych jest jednoznaczny. Bardzo często jednak dzieje się tak, że zamawiający próbują zapisać to jako kryterium przedmiotowe.

Niższe koszty procesu udzielania zamówień publicznych

Celem projektu jest uczynienie procesu udzielania zamówień publicznych prostszym i bardziej elastycznym, co ma być szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Stworzenie platformy wyborczej wymaga odpowiedniej specyfikacji

Stworzenie platformy wyborczej, która sprawnie obsługiwałaby kolejne wybory, wymaga przede wszystkim przygotowania strategii informatyzacji i architektury systemu wyborczego i odpowiedniej Eksperci szacują, że na jego przygotowanie potrzebny jest co najmniej rok intensywnej pracy.

Obowiązek podatkowy w zamówieniach publicznych - zmiany 2015

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?

Wzorcowe praktyki w zamówieniach w jednym katalogu

Katalog ma ułatwić zamawiającym pełną i zgodną z intencją ustawodawcy realizację nowych przepisów po ostatnich nowelizacjach Prawa zamówień publicznych.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach do 1 marca 2015 r.

Zgodnie z art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w roku 2014 należy przekazać w terminie do dnia 1 marca 2015 r.

Prawo opcji według KIO

Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.

Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie

Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.

Przetargi śmieciowe na nowych zasadach

Przetargi śmieciowe w gminach mają odbywać się albo na odbiór, albo na odbiór i zagospodarowanie śmieci. Jednocześnie w umowie byłaby wskazana instalacja, do jakiej odbierający odpady będzie je woził.

Czy konieczne są badania lekarskie i szkolenie bhp przy ponownym zatrudnieniu?

Po dwumiesięcznej przerwie zamierzamy ponownie zatrudniać pracownika. Będzie on wykonywał tę samą pracę co wcześniej. Czy musimy kierować go na badania lekarskie i szkolenie bhp, jeżeli w czasie tych dwóch miesięcy świadczył pracę tego samego rodzaju u innego pracodawcy?

Grupa kapitałowa

Pojęcie "grupa kapitałowa" nie zostało zdefiniowane wprost w ustawie Prawo zamówień publicznych. Grupa kapitałowa – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – to wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Umowa o pracę na czas określony tylko na 33 miesiące

Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech. To nowy przepis projektu nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiany są obecnie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

Dokumenty przedmiotowe w zamówieniach publicznych

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zamknięty katalog oświadczeń i dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawców. Przykładem takich dokumentów są m.in.: próbki produktów czy zaświadczenia niezależnego podmiotu o ich jakości.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.

Nowe przepisy Prawa zamówień publicznych w październiku 2014

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie 19 października 2014 r. Celem nowelizacji jest podniesienie standardów jakości realizowanych zamówień publicznych.

Kryterium ceny należy uzasadnić

Prezydent podpisał nowelę Prawa zamówień publicznych. Zgodnie z nowymi przepisami zamawiający, który ogłasza przetarg i ustali cenę jako wyłączne kryterium, będzie musiał uzasadnić taką decyzję.

Kryterium oceny ofert – zmiany prawa zamówień publicznych

Uchwalono kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Najważniejszym elementem zmian jest ograniczenie stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Zamawiający ma także prawo domagać się, aby wykonawca realizował zamówienie, zawierając umowy o pracę (a nie np. umowy zlecenia).

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Zamówienia publiczne - kryterium ceny do zmiany

Senat zajmie się zmianami w zamówieniach publicznych. Kryterium najniższej ceny nie będzie już jedynym.

Większa jawność zamówień publicznych

Znowelizowana przez Sejm ustawa - Prawo zamówień publicznych ogranicza możliwość powoływania się przez przedsiębiorcę na tajemnicę przedsiębiorstwa. Ustalenie ceny jako jedynego kryterium wyboru wykonawcy będzie wymagało uzasadnienia.

Jak rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem na zwolnieniu lekarskim

Pracownik zatrudniony na umowę o pracę od 13.08.2013 r. Od 30.01.2014 do 30.03.2014 przebywał na zasiłku opiekuńczym na dziecko a od 31.01.2014 do 29.04.2014 przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy w przypadku przedłużenia zwolnienia można rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę z dniem 30.04.2014 r. (art. 53 k.p.)

Klasyfikacja zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy

Przepisy wprost nie przewidują paragrafu, który dotyczyłby zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w ramach odpowiedzialności solidarnej gminy. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku stoi na stanowisku, iż do jednoznacznego określenia prawidłowej klasyfikacji dla przedmiotowego wydatku konieczne jest ustalenie czy jednostka rozliczyła się ostatecznie z wykonawcą robót za wykonane dotychczas prace.

Główni księgowi w nadleśnictwie zatrudniani na czas nieokreślony

Projekt ustawy o lasach zakłada zniesienie obowiązującego obecnie tryby nawiązania stosunku pracy z głównym księgowym na podstawie powołania i zastąpienie go umową o pracę na czas nieokreśony. Projektem 2 i 3 lipca zajmie się Senat.

Podział zamówienia publicznego - kiedy jest możliwy?

Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, a jedynie taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy. Jak zatem rozstrzygnąć czy w konkretnym przypadku zamówienia planowanego w perspektywie roku budżetowego istnieje jedno czy też kilka zamówień?

Żądanie zapłaty od GDDKiA

Sejm przyjął nowelizację ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych. Na jej mocy również duzi wykonawcy będą mogli żądać zapłaty od GDDKiA - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA zyskała nowe uprawnienia

Nowe uprawnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to efekt nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych. W czasie prowadzonych przetargów GDDKiA będzie mogła weryfikować nie tylko potencjalnych wykonawców, ale także podwykonawców.

Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Dziś weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423). Wprowadzono nową wysokość progu zastosowania tejże ustawy - został on zwiększony do 30 000 euro.

Wynagrodzenie dla podwykonawcy - zmiany w prawie zamówień publicznych

Aby wzmocnić ochronę pozycji podwykonawców w zakresie wynagrodzenia, z dniem 24 grudnia 2013 roku weszły w życie zmiany dotyczące ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047). Wprowadzone poprawki mają uregulować kwestie relacji wykonawca-podwykonawca, dotyczące wypłacanego podwykonawcy wynagrodzenia za udział w realizacji zamówienia publicznego.

Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych

Umowa o podwykonawstwo została uregulowana w nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 24 grudnia 2013 roku. Wprowadzone modyfikacje dotyczą szczególnie podwykonawców i zamawiających oraz ,co za tym idzie, zawieranych umów.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

Przedłużenie ważności wadium albo wniesienie nowego w postępowaniu odwoławczym

Zgodnie z treścią art. 182 ust. 6 ustawy pzp skorzystanie ze środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie po upływie terminu składania ofert skutkuje zawieszeniem biegu terminu związania ofertą do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez KIO. Zawieszenie to odbywa się więc z mocy prawa jako następstwo skorzystania z odwołania.

Pojęcie „interesu w uzyskaniu zamówienia”

Regulacja ustawowa Prawa zamówień publicznych posiada mechanizm, który stara się zrównać pozycję zamawiające i wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. Formalnie taka równość obowiązuje na mocy postanowień ustawy, jednak faktyczne uprawnienia stawiają w pozycji dominującej i bardziej uprzywilejowanej zamawiającego.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

REKLAMA