REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

Ulepszenie licencji na użytkowanie programów komputerowych

Jednostki analizując swoje potrzeby podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych i zewidencjonowanych już licencji. Może to spowodować błędną rejestrację księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

Bieżące wydatki budżetowe

Jeżeli jednostka budżetowa rejestruje bieżące wydatki budżetowe ujęte w planie finansowym przy pomocy konta 131, to popełnia błąd. Które konto jest zatem właściwe?

Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa. Wynika to z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

REKLAMA

Zakup usługi transportowej przy delegacjach pracowników

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wypadkach udokumentowanych biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem ewentualnych ulg, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga taka przysługuje. Jak powinna wyglądać prawidłowa klasyfikacja zakupu usługi transportowej przy delegacjach pracowników?

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

REKLAMA

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - standard dokumentu

Wykonując dyspozycję zawartą w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów poprzez Rozporządzenie z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej ustalił standard dokumentu, obowiązujący w sektorze finansów publicznych. Warto zaakcentować subiektywny wymiar składanych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Poprzez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadzono do porządku prawnego instytucję kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Wyłączenia transakcyjne na potrzeby sprawozdań finansowych

Informacje generowane kontem 976 są najlepszym wskaźnikiem operacji gospodarczych jednostki w przedmiocie wzajemnych wyłączeń. Zapisów na koncie pozabilansowym 976 dokonujemy równolegle do zapisów kont bilansowych i wynikowych.

Sprawozdania finansowe - jednostkowe, łączne, skonsolidowane

Sprawozdania finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe w oparciu jedynie o własne księgi rachunkowe, to jest to sprawozdanie jednostkowe.

Sprawozdanie Rb-UZ - roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych

Sprawozdanie Rb-UZ to roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych. Formularz sprawozdania Rb-UZ, którego wzór stanowi załącznik Nr 2do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Składki zdrowotne w jednostkach i zakładach budżetowych

Każdy pracodawca, także jednostka budżetowa i zakład budżetowy, ma obowiązek opłacać składki zdrowotne za każdego pracownika. Na jakich zasadach odprowadza się te składki?

Składki zdrowotne od zasiłków stałych

Zasiłek stały jest formą pieniężnego świadczenia wypłacanego przez pomoc społeczną. Art. 37 ustawy o pomocy społecznej określa osoby którym przysługuje zasiłek stały oraz zasady jego ustalania. Wypłata zasiłku stałego jest zadaniem własnym gminy.

Ewidencja księgowa składek zdrowotnych

Do obliczania, pobierania z dochodów pracownika oraz odprowadzenia składki na ubezpieczenie zdrowotne zobowiązany jest pracodawca (płatnik składek). Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa składek zdrowotnych?

Ubezpieczenia NFZ dla osób zatrudnionych na umowę zlecenia

Pracodawca zatrudniający osobę na umowę zlecenia powinien pobrać od niej oświadczenie, na podstawie którego będzie w stanie stwierdzić, jakie będą wynikać zobowiązania względem ZUS w przypadku zawierania konkretnej umowy. Kiedy ubezpieczenie zdrowotne w przypadku umowy zlecenia jest obowiązkowe?

Dokumentacja konsolidacyjna - różnica między należnościami i zobowiązaniami

Podstawową implikacją właściwie i rzetelnie przygotowanej dokumentacji konsolidacyjnej jest wiarygodność sprawozdania, dokonanego w oparciu o nią. Przedstawiamy przykład takiej dokumentacji, zawierający wyłączenia konsolidacyjne.

Procedura egzekucji opłaty za odbiór odpadów komunalnych

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.

Zmiana deklaracji odpadowej i jej wpływ na wysokość opłaty

Wprowadzona w życie tzw. rewolucja odpadowa powoduje – zarówno po stronie jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców odbierających odpady, jak też mieszkańców i właścicieli nieruchomości – wiele problemów w zakresie ich praw i obowiązków. Wielokrotnie tam, gdzie pojawia się problem, kończy się ustawa.

Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów. Czy także za odpady powstające w budynku urzędu gminy należy wnosić stosowne opłaty?

Opodatkowanie użytkowania wieczystego

Czy oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Wyłączenia konsolidacyjne w bilansie

Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego

Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.

Zasady podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu pracowników-urzędników

Pracownicy są objęci obowiązkowo ubezpieczeniem zdrowotnym. Ubezpieczenie zdrowotne zapewnia dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej. Jakie zasady podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu obowiązują pracowników - urzędników?

Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego uważa się za spełniony po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego osoby podlegającej temu obowiązkowi oraz opłaceniu składki w terminie i na ściśle określonych zasadach. Jakie sa zasady dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego?

Czy możliwe jest zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny

Osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego ma możliwość, ale także i obowiązek zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny. Członkowie rodziny uzyskują prawo do świadczeń opieki zdrowotnej od dnia zgłoszenia ich do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak wypełnić druk ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego następuje na formularzu ZUS ZZA. Osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego uzyskuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

Jak wypełnić druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny

W celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny wypełnia się formularz ZUS ZCNA. Jest on dostępny w każdej jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Promocja szkoły

Szkoła podstawowa corocznie organizuje w ramach promocji szkoły „Dni otwarte szkoły”. Zakupiono materiały biurowe (papier, markery), które posłużyły m.in. do przygotowania dyplomów. Wydatki te zakwalifikowano do kodu 60. Czy jednostka postąpiła prawidłowo?

Zakup materiałów remontowo-budowlanych

Zakupiono materiały remontowo-budowlane (gips, zaprawy, zawory, farby, tynki) w celu remontu pomieszczenia hydroforni (piwnice szkoły) i przeznaczenia tego pomieszczenia dla konserwatorów szkoły (jako stolarnię, spawalnię). Wydatki te zakwalifikowano do kodu 75. Czy zakup materiałów remontowych stanowi wydatek strukturalny?

Zakup książek na uzupełnienie księgozbioru

Do kodu 73 zakwalifikowano wydatki poniesione na zakup książek (lektury, podręczniki i inne) do biblioteki szkolnej na uzupełnienie księgozbioru (szkoła podstawowa). Czy zakup książek w tym przypadku stanowi wydatek strukturalny?

Koszty kształcenia pracownika młodocianego

Czy koszty kształcenia pracownika młodocianego stanowią wydatki strukturalne w urzędzie miejskim, który jest ostatecznym płatnikiem? Jeśli tak, to jaki obszar i kod będą właściwe?

Wyjazd dyrektora szkoły do kuratorium

Dyrektor szkoły publicznej wyjeżdża do kuratorium, ponieważ jest powołany do komisji w sprawie awansu nauczyciela ze swojej szkoły. Czy wydatki związane z tym wyjazdem należy zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Ochrona fizyczna w obiekcie zabytkowym

Gmina ponosi wydatki związane z utrzymaniem fizycznej ochrony w obiekcie zabytkowym. Czy będą to wydatki strukturalne?

Wymiana rozdzielni w szkole

Czy wydatki poniesione na remont instalacji elektrycznej – wymiana rozdzielni w szkole są wydatkami strukturalnymi?

Zakup i montaż systemu monitoringu na terenie DPS

Czy wydatki poniesione na zakup i montaż systemu monitoringu na terenie domu pomocy społecznej są wydatkami strukturalnymi?

Zakup regałów jezdnych do archiwum w budynku starostwa powiatowego

Czy wydatki poniesione na zakup regałów jezdnych do archiwum w budynku (siedzibie) starostwa powiatowego (urzędu) są wydatkami strukturalnymi? Wydatki poniesiono w rozdziale 75020 „Starostwa powiatowe”, w § 6050 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” w wysokości 24 000 zł.

Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w szkołach zawodowych

Medyczna szkoła zawodowa w ramach programu nauczania organizuje zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, podpisując z pracodawcami umowy o praktyczną naukę zawodu. Praktyki odbywają się odpłatnie lub nieodpłatnie. Zgodnie z zapisami w umowie, koszty z tym związane mogą być różnie nazwane, np. dodatek szkoleniowy dla instruktora i opiekuna praktycznej nauki zawodu, koszty związane z realizacją praktyk zawodowych, za praktyczną naukę zawodu, organizacja praktyk, ekwiwalent za odzież roboczą czy wynajem sali.

Termin sporządzenia sprawozdania Rb-WSa w szkole

W jakim ostatecznie terminie szkoła podstawowa powinna przekazać sprawozdanie o wydatkach strukturalnych (Rb-WSa) za 2012 r.? W tym roku 31 marca przypada w niedzielę.

Zakup zmywarko-wyparzarki w żłobku

Jednostka budżetowa (żłobek) dokonała zakupu zmywarko-wyparzarki do naczyń. Czy zakup ten stanowi wydatek strukturalny? Jeśli tak, to w którym kodzie należy go ująć?

Remont lokali użytkowych

Czy miejski zakład nieruchomości komunalnych powinien traktować jako wydatki strukturalne wydatki ponoszone na remont lokali użytkowych (np. wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, remont instalacji itp.) oraz na remont instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych? Na szkoleniach podawane są różne interpretacje w tym zakresie.

Wynagrodzenie asystenta rodzinnego i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej

Czy wydatki poniesione na wynagrodzenia asystenta rodzinnego i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej będą stanowiły wydatek strukturalny?

Organizacja olimpiady w planetarium i obserwatorium astronomicznym

W 2011 r. planetarium i obserwatorium astronomiczne będące samorządową jednostką budżetową realizowało zadania w ramach przyznanej dotacji celowej na organizację „Olimpiady krajowej” i „Olimpiady międzynarodowej” oraz w ramach środków zabezpieczonych w planie finansowym w rozdziale 80195 „Pozostała działalność”.

Przebudowa wewnętrznej sieci kanalizacyjnej

Czy wydatek na przebudowę wewnętrznej sieci wodociągowej zlokalizowanej na terenie kampusu uczelni może zostać ujęty w kodzie 45. Gospodarka i zaopatrzenie w wodę pitną? Wydatek zgodny jest z opisem kodu 45 zawartym w materiale „Przykłady typów projektów...”: „Budowa, przebudowa, rozbudowa i modernizacja systemów i urządzeń zaopatrzenia w wodę i poboru wody oraz elementów systemów zaopatrzenia w wodę: sieci wodociągowych – wyłącznie w powiązaniu z budową sieci kanalizacyjnych (oraz w przypadku gdy odbiór ścieków jest zabezpieczony przez przydomowe oczyszczalnie lub już istniejące sieci kanalizacyjne”).

Zasady poboru opłaty targowej

Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty?

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym jednostki budżetowej

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej (na podstawie odrębnych przepisów) aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.

REKLAMA