REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola, Finanse publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieleczone przeziębienie trwa siedem dni a leczone tydzień - ZUS i tak to sprawdzi

Jeśli pracownik rzeczywiście jest chory i zagraża zdrowiu pozostałych pracowników, niewątpliwie powinien zgłosić się do lekarza i leczyć się zgodnie z jego zaleceniami. Infekcje trzeba „wyleżeć”, aby nie doszło do powikłań. Zapis na zwolnieniu lekarskim jest obligatoryjny, co znaczy, że zarówno ZUS jak i pracodawca ma prawo sprawdzić stan zdrowia pracownika oraz zasadność usprawiedliwienia nieobecności.

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych zaakceptowana przez Senat

Instytucje gospodarki budżetowej poszczególnych resortów będą musiały prowadzić bardziej przejrzystą niż dotąd politykę finansową - zakłada zaakceptowany jednogłośnie w czwartek przez Senat projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych.

Instytucje gospodarki budżetowej z nową polityką finansową

Instytucje gospodarki finansowej mają prowadzić przejrzystą gospodarkę finansową. Projektowane zmiany zakładają również, że do zadań dyrektora każdej IGB należeć będzie przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności instytucji.

Środki na Muzeum Jana Pawła II w ustawie budżetowej na 2015 rok

Do ustawy budżetowej na 2015 r., którą w minionym tygodniu uchwalił Sejm, wprowadzono poprawkę zgłoszoną przez posłów PO i PSL, która zakładała przekazanie 16 mln zł z budżetu kultury na utworzenie rezerwy celowej pod nazwą "Środki na realizację zadań w zakresie kultury, w tym Muzeum Jana Pawła II w Świątyni Opatrzności Bożej". Minister Finansów przekonuje, iż pieniądze na Muzeum Jana Pawła II są jak najbardziej zasadne.

REKLAMA

Podwyżki dla funkcjonariuszy od 2016 r. w planach MSW

Minister Piotrowska zapowiedziała, że spróbuje wywalczyć podwyżkę dla podległych jej służb mundurowych. Docelowo chce, żeby wynagrodzenia funkcjonariuszy wzrosły od 2016 roku.

Wysokość wynagrodzenia urzędników państwowych a informacja publiczna

Zasadą jest, że wysokość zarobków urzędników jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sprawa jednak może się nieco skomplikować gdy chodzi o tzw. Informację przetworzoną.

Ustawa o finansach publicznych - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. w celu sfinansowania środków niezbędnych na pokrycie deficytu jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przyjmować w depozyt wolne środki od samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego.

Zadłużenie samorządów w 2015 roku bez zmian?

Propozycje zmian dotyczących zadłużenia samorządów zostały negatywnie ocenione przez rząd. Powodem jest potencjalne zagrożenie fonansowe poszczególnych jednostek.

REKLAMA

Opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy w administracji publicznej - czemu służy?

Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?

Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem

Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem przez beneficjenta podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Dotacje najczęściej są przekazywane beneficjentom w formie decyzji administracyjnej bądź w formie umowy i to właśnie owe dokumenty wskazują beneficjentowi jak przekazaną dotację należy wykorzystać.

Kiedy przysługuje urlop wychowawczy?

Czy kobiecie po urlopie macierzyńskim przysługuje urlop wychowawczy, jeśli ta osoba została zwolniona po porodzie dziecka (jest bezrobotna)? Gdyby zatrudnić taką osobę, kiedy mogłaby przejść na urlop wychowawczy i jakie koszty poniósłby pracodawca?

Zamrożenie płac w budżetówce - prace w Sejmie

Posłowie PiS i SLD chcą odrzucenia ustawy okołobudżetowej. Projekt przewiduje m.in. zamrożenie maksymalnych wynagrodzeń osób objętych tzw. ustawą kominową.

Ustawa o leczeniu transgranicznym podpisana

Prezydent podpisał tzw. ustawę o leczeniu transgranicznym. Przyznaje ona pacjentowi uprawnionemu do publicznych świadczeń zdrowotnych w Polsce, możliwość zwrotu z NFZ kosztów leczenia w innym państwie UE.

Kwalifikacje kierownika jednostki sektora publicznego do prowadzenia gospodarki finansowej

Wymagania odnośnie do kwalifikacji, jakie trzeba mieć, aby móc zajmować stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, nie są określone w sposób jednolity i zależą od tego, czy jest to jednostka państwowa, czy samorządowa oraz od jej typu i rodzaju.

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych uchwalona

Sejm uchwalił nowelę ustawy o finansach publicznych. Nowe przepisy spowodują, że niektóre instytucje publiczne będą miały obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez ministra finansów.

Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem

Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem polega w szczególności na zapłacie ze środków pochodzących z dotacji za inne zadania niż te, na które dotacja była udzielona.

Informacja z wykonania budżetu za I półrocze do 31 sierpnia

31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.

Klasyfikacja zakupu sztandaru dla OSP przez radę gminy

Czy na zakup sztandaru na jubileusz miejscowej OSP Rada Gminy może przeznaczyć pieniądze z budżetu gminy i jak powinno się sklasyfikować takie wydatki?

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych wchodzi w życie

Część nowych przepisów ustawy o finansach publicznych weszła w życie 11 lipca 2014 r. Pozostałe zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 25 lipca 2014 r.

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

Ratownictwo górskie nieprawidłowo finansowane

Środki finansowe od ministerstwa nie pokrywają wszystkich kosztów akcji ratowniczych. Jak wynika jednak z kontroli NIK system ratownictwa w górach działa sprawnie.

Kontrola zarządcza w administracji publicznej wciąż nieskuteczna

Zdaniem NIK urzędnikom do tej pory nie udało się skutecznie wdrożyć nowej koncepcji zarządzania. Dlaczego tak się dzieje?

Nowelizacja ustawy o NBP

Projekt zakłada m.in. wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej. Ma to umożliwić elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce.

Finanse publiczne na nowych zasadach

Rada Ministrów przyjęła 3 czerwca 2014 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Nowe zasady dotyczą m.in.: lokowania nadwyżek finansowych Jednostek Samorządu Terytorialnego.

Kontrola zużycia druków ścisłego zarachowania

Druki ścisłego zarachowania w księgowości ze względu na to, że dają bezpośredni dostęp do składników majątkowych jednostki, powinny być przez cały okres posiadania ich przez jednostkę (od chwili zakupu, przez cały okres ich przechowywania, wykorzystywania przez bezpośrednich użytkowników, aż po zwrot kopii wykorzystanych formularzy i ich przechowywanie) objęte ścisłą kontrolą zużycia.

Zadania kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć

W każdej jednostce należącej do sektora publicznego powinien być zorganizowany system kontroli zarządczej, obejmujący ogół działań podejmowanych przez jednostkę dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy (art. 68 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: uofp).

Nowe przepisy UE regulujące działalność biegłych rewidentów i firm audytorskich

Nowe przepisy o audycie mają m.in. wzmocnić niezależność biegłych rewidentów i firm audytorskich, poprawić jakość badań sprawozdań finansowych przeprowadzanych w UE oraz nadzór publiczny nad wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta i działalnością firm audytorskich.

Przygotowania do wydobycia gazu łupkowego - nieprawidłowości

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła działania administracji publicznej oraz przedsiębiorców podejmowane w związku z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż gazu łupkowego w Polsce. NIK wskazała na znaczną liczbę nieprawidłowości, wiele z nich wynikało z niewłaściwych działań administracji rządowej.

NIK: Środki z NFZ powinny być racjonalniej wykorzystane

NIK w swoim raporcie wskazał, że miliardy płynące z NFZ do służby zdrowia powinny być wydawane bardziej racjonalnie. Najwyższa Izba Kontroli zaleciła też poprawę metody wyceny usług medycznych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Poprzez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadzono do porządku prawnego instytucję kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Zasady sporządzania wieloletniej prognozy finansowej JST na 2013 rok

Minister finansów określił nowe zasady sporządzania wieloletniej prognozy finansowej. Na dostosowanie WPF do nowych wymogów samorządy mają czas do końca marca 2013 r.

Sprawozdawczość – niezbędna dla prawidłowego rozliczenia wydatków w programach UE

Kończąca się powoli perspektywa finansowa 2007–2013 oznacza konieczność szczegółowej sprawozdawczości poniesionych wydatków oraz kontroli prawidłowości ich wydawania. Chociaż dla samorządów regionów nie jest to informacja nowa, to jednak warto przygotować się na ewentualne problemy, które mogą wyniknąć w przypadku przesłania do Komisji Europejskiej niepełnych danych, sprawozdawanych w związku z dokonanymi wydatkami.

Plan wydatków majątkowych

Mieszkaniec zwrócił się do skarbnika gminy z pytaniem, dlaczego nie są ujawniane źródła finansowania planowanych na dany rok budżetowy zadań z cyklu „roczne i wieloletnie”? Posłużył się przy tym załącznikiem do uchwały budżetowej na 2013 rok (do wglądu redakcji), w którym takich informacji nie podano. Czy taki zapis jest poprawny?

Konsekwencje nieuchwalenia budżetu JST

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.

Ewidencja i kontrola zużycia arkuszy spisu z natury

Jednostka budżetowa opracowuje nową kompleksową instrukcję gospodarowania środkami trwałymi przy wykorzystaniu wzorów takich instrukcji zamieszczonych w Internecie. W niektórych z tych instrukcji jest zawarty zapis, że arkusze spisu z natury są drukami ścisłego zarachowania, a w innych – że są drukami objętymi kontrolą zużycia. Czym różnią się te rozwiązania i jak prawidłowo powinna być zorganizowana ewidencja i kontrola ilości arkuszy spisu z natury?

Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Podstawowe obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Funkcjonowanie każdej jednostki nakłada na jej kierownika wiele obowiązków. Wynikają one nie tylko z faktu przynależności jednostki do sektora finansów publicznych ale również zatrudniania przez nią pracowników, odprowadzania składek, podatków. Oto analiza statusu kierownika jednostki z uwzględnieniem systemu kontroli finansowej.

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

REKLAMA