REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Centralizacja VAT, Faktury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktura pro forma a faktura zaliczkowa

Jednostka otrzymała dokument zatytułowany "faktura pro forma". Mamy na jego podstawie uregulować zaliczkę. Dodatkowo dokumentuje ona transakcję, która spełnia warunki zobowiązujące do dokonania płatności w systemie podzielonej płatności. Czy na podstawie tego dokumentu należy dokonać płatności w ramach split payment? Czy kontrahent powinien wystawić dla nas fakturę zaliczkową?

Duplikat faktury w nowym JPK_VAT

Czy dom pomocy społecznej może wystawić duplikat faktury do faktury wystawionej w okresie przed obowiązywaniem nowego JPK, czy po 1 października należy wystawić po raz drugi fakturę pierwotną, a kontrahent musi dokonać korekty JPK? Czy pomyłka w NIP musi być korygowana fakturą i pociągnie za sobą konieczność korekty JPK?

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

E-faktury w zamówieniach publicznych - model scentralizowany czy rozproszony?

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszła w życie – w zasadniczej części – ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Przepisy tej ustawy określają zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych.

REKLAMA

Korekty faktur VAT za energię elektryczną - należności a dochody

Czy dochody budżetu państwa stanowi kwota aktualnego salda rozrachunków z kontrahentem na koniec roku?

Błędny odczyt licznika - rozliczenie korekty

Jesteśmy zakładem budżetowym. Otrzymaliśmy 2 listopada fakturę korygującą za prąd, która została wystawiona 14 października, a dotyczy faktury pierwotnej z datą sprzedaży 30 sierpnia. Powodem korekty jest błędny odczyt licznika. Jak należy rozliczyć VAT oraz CIT z tego tytułu? Czy należy zrobić korektę wstecz?

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych już w 2019 r.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym przyjęty przez Radę Ministrów. Co się zmieni? Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawia korzyści płynące z elektronicznego fakturowania.

Czy organy podatkowe mogą wymagać od samorządów wstecznej centralizacji VAT?

Czy jednostka samorządu terytorialnego, która w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., sygn. C - 276/14, chcąc zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie jednostce budżetowej, zobowiązana jest dokonać korekt rozliczeń podatku łącznie wszystkich swych jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego?

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT - czynności dokonywane między jednostkami gminy

W jaki sposób powinno się ująć czynności dokonywane pomiędzy jednostkami gminy w korekcie deklaracji VAT?

Wynajem hali sportowej - jak rozliczyć VAT

Co po centralizacji VAT zmieniło się w rozliczeniach? Czy za wynajem hali sportowej od szkoły można wystawić fakturę zbiorczą? Kto powinien wystawiać fakturę szkoła czy miasto?

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT

Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.

Centralizacja rozliczeń VAT JST w 2017 r. - kompendium

Centralizacja rozliczeń VAT JST w 2017 r. - kompendium jest opracowaniem Ministerstwa Finansów. Zawiera ono szczegółowe omówienie rozliczeń w podatku VAT JST m.in. sukcesje praw i obowiązków, szczegółowe zasady centralizacji rozliczeń w VAT, rozliczanie środków europejskich.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.

Centralizacja rozliczeń VAT nie obejmuje Powiatowego Urzędu Pracy

Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.

Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

Na jakich kontach w gminie należy prowadzić ewidencję podatku od towarów i usług po wprowadzeniu centralnego systemu rozliczania? Jak księgować rozliczenia z poszczególnymi jednostkami w tym zakresie?

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

Centralizacja rozliczeń VAT w ośrodkach pomocy społecznej

Od nowego roku ośrodek pomocy społecznej czeka centralizacja VAT. Co do zasady, OPS nie prowadzi sprzedaży. „Sprzedaje” tylko usługi opiekuńcze. Są to świadczenia z pomocy społecznej, a więc zwolnione z VAT. Mamy kilka pytań związanych ze zmianą sposobu rozliczeń VAT.

Centralizacja rozliczeń VAT w gminach a stosowanie prewspółczynnika

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?

VAT w jednostkach sektora finansów publicznych od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. z jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej podatnikami VAT pozostają jedynie państwowe jednostki budżetowe. Urzędy jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe samorządowe jednostki i zakłady budżetowe stają się jednostkami organizacyjnymi, które wykonują czynności opodatkowane VAT, ale nie rozliczają się z VAT z urzędem skarbowym, lecz z jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą rozliczenia tego podatku z urzędem skarbowym wraz z wymienionymi jednostkami organizacyjnymi.

Odwrotne obciążenie VAT w zamówieniach publicznych

Przy udzielaniu zamówień publicznych na niektóre rodzaje usług bądź dostaw na zamawiającym ciąży obowiązek rozliczenia i odprowadzenia podatku od nabywanych towarów. Mechanizm ten rodzi poważne konsekwencje dla procedury udzielania zamówień publicznych. Powoduje bowiem, że cena nie zawsze będzie obejmowała podatek od towarów i usług. Musi być więc w odpowiedni sposób ujęta w ofercie przedstawianej przez wykonawcę.

Gminy będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT

Gminy oraz ich jednostki, a także zakłady budżetowe będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT mimo scentralizowania samorządowych rozliczeń w tym zakresie. Także po 2017 r.

Treść paragonów fiskalnych po wdrożeniu scentralizowanego modelu rozliczania VAT

Zespół szkół (powiatowa jednostka budżetowa) jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej stacji kontroli pojazdów. Ewidencja dokonywana jest na kasie fiskalnej. Jak będzie wyglądała od 1 stycznia 2017 r. ewidencja fiskalna oraz faktury? Czy kasa fiskalna będzie mogła w dalszym ciągu figurować na zespół szkół, czy też ma nastąpić „przepisanie” na powiat? Kto będzie mógł być sprzedawcą w wystawianych fakturach (zespół szkół czy powiat)?

Centralizacja VAT a deklaracje VAT-7 za grudzień 2016 r.

Jeżeli centralizacja następuje od 1 stycznia 2017 r., to kto składa deklarację VAT za grudzień 2016 r. – gmina czy poszczególne jednostki i zakłady?

Centralizacja VAT w gminach od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. gmina oraz jej jednostki organizacyjne jest zobowiązana wdrożyć scentralizowany sposób rozliczeń VAT, jeśli nie zrobiła tego wcześniej. Z jakimi obowiązkami musi się zmierzyć gmina planująca takie rozliczenie? Do 31 stycznia 2017 r. przedłużono termin przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego.

Centralizacja VAT w pytaniach i odpowiedziach

Czy w związku z centralizacją VAT gminy mogą składać korekty za okresy wcześniejsze? Czy warto zmienić wcześniejsze rozliczenia? Na pytania odpowiada Janina Fornalik starszy menedżer i doradca podatkowym w MDDP.

Centralizacja rozliczeń VAT krok po kroku

Do końca września gminy powinny zdecydować czy dokonać korekty za okresy wsteczne. Obowiązkowa centralizacja VAT ma nastąpić nie później niż 1 stycznia 2017 r.

Centralizacja VAT - jakie korzyści dla podatnika?

5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.

Klasyfikacja budżetowa VAT naliczonego jednostek budżetowych objętych centralizacją

Gmina od 1 stycznia 2016 r. objęła centralizacją VAT wszystkie swoje podległe jednostki budżetowe. Odprowadzamy VAT do gminy na podstawie deklaracji cząstkowej. Jak należy sklasyfikować ten wydatek w zakresie odprowadzonego podatku od towarów i usług, czy w § 453, czy może we właściwym do dochodu, który zrodził obowiązek naliczania tego podatku?

Centralizacja VAT w samorządach - obniżenie podatku przez gminy

Gminy nie będą mogły obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nowa poprawka do ustawy ma wejść w życie 1 października 2016 r.

Od 2017 r. centralizacja VAT w samorządach

Od 1 stycznia jednostki samorządu terytorialnego będą musiały rozliczać VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi? Co zawiera projekt ustawy, nad którą pracuje rząd?

Centralizacja VAT - odpowiedzialność karnoskarbowa

Centralizacja VAT oznacza, iż jednostka samorządu terytorialnego i jej jednostki organizacyjne będą traktowane jako jeden podatnik. Odpowiedzialność karna skarbowa spadnie na osoby kierujące JST oraz na skarbników.

VAT w samorządach - obligatoryjna centralizacja od 2017 r.

Fundamentalne znaczenie dla sposobu rozliczania VAT przez samorządy ma wyrok TSUE z 29 września 2015 r. Skutkiem wyroku jest obowiązek dokonania centralizacji rozliczeń VAT w samorządach. Projekt specjalnej ustawy w tym zakresie zakłada obligatoryjną centralizację od 1 stycznia 2017 r.

E-faktury w zamówieniach publicznych

Ministerstwo Rozwoju planuje wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych na początku 2018 r. Zmiany podyktowane są koniecznością implementacji Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych.

Jak rozliczyć podatkowo fakturę

Ja prawidłowo rozliczyć fakturę za wykonanie sesji fotograficznej z przeniesieniem autorskich praw majątkowych?

Czy jednostka niezarejestrowana jako podatnik VAT może wystawiać rachunki

Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?

Faktura VAT jako dowód w sądzie

Przyjęcie faktur przez dłużnika i ich zaksięgowanie, zdaniem części sądów, stanowić może potwierdzenie pewnego zdarzenia cywilnoprawnego – stworzenie domniemania dokonania czynności prawnych wynikających z treści faktur oraz zaistnienia obowiązku zapłaty za wykonaną umowę. Kłam temu twierdzeniu zadał jednak Sąd Najwyższy, który potwierdził, że faktura VAT jest dokumentem prywatnym, a nie urzędowym. Przepisy podatkowe także nie nadają fakturom VAT szczególnej mocy dowodowej.

Potrącenie kaucji gwarancyjnej a odliczenie podatku naliczonego z faktury

Jednostka budżetowa zapłaciła wykonawcy usługi budowlanej 95% wartości faktury. Pozostałe 5% zostało zatrzymane jako kaucja gwarancyjna. Kwota ta zostanie wypłacona wykonawcy po upływie okresu gwarancji, jeżeli nie zostaną ujawnione usterki w wykonanych pracach. Czy w tej sytuacji można odliczyć całość podatku z otrzymanej faktury?

Czy DPS powinien wystawiać MOPS-owi faktury

Miejski ośrodek pomocy społecznej wydaje decyzje dotyczące pokrycia kosztów utrzymania pensjonariusza w domu pomocy społecznej. Dotychczas MOPS dokonywał zwrotu kwot na podstawie wystawianych przez DPS not księgowych. Obecnie MOPS zażądał jednak wystawiania faktur. Czy słusznie?

Zasady periodyzacji - nieprawidłowości

W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.

Faktura pro-forma - po zmianach w 2013 r.

Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.

REKLAMA