REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Sprawozdania finansowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Do 30 kwietnia 2022 przedłużono termin dla sprawozdań JST za 2021 r.

Z 31 marca 2022 r. na 30 kwietnia 2022 zmieniono termin składania sprawozdań JST za 2021 r.

MF wydłużył o 1 miesiąc terminy dla sprawozdań finansowych dla JST [Tabela]

10 marca 2022 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 7 marca 2022 r. wydłużające terminy na sporządzenie, zatwierdzenie i przekazanie sprawozdań finansowych.

JST - elektroniczne sprawozdania w 2022 r.

JST - elektroniczne sprawozdania 2022 r. Przykładami są Rb-27S, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-27ZZ, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50, Rb-34S.

MF dla JST przedłużył o 1 miesiąc terminy na sprawozdania za 2021 rok, a dla gminnych spółek z o.o. o 3 miesiące

Ministerstwo Finansów wydłuży czas na sporządzenie sprawozdań finansowych, w tym sprawozdań skonsolidowanych za 2021 r. Konsultacje projektu rozporządzenia dotyczącego wydłużenia terminów sprawozdawczych i ewidencyjnych potrwają do 9 lutego 2022 r.

REKLAMA

Terminy w sprawozdawczości 2021 - 3 kwartał

Terminy w sprawozdawczości 2021 - 3 kwartał. Przedstawiamy najbliższe terminy składania sprawozdań finansowych i budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużenie terminu

Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużono terminy. Do kiedy jednostki sektora publicznego, fundacje oraz firmy powinny złożyć sprawozdania finansowe?

Termin sporządzenia sprawozdań finansowych za 2020 r.

Sprawozdania finansowe za 2020 - do kiedy? Zbliża się termin sporządzenia sprawozdań finansowych za 2020 rok przez jednostki, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu. Czas na to mija 31 marca 2021 r. Ministerstwo Finansów planuje jego przedłużenie dla organizacji non-profit.

REKLAMA

Terminy składania sprawozdań JST w pierwszym kwartale 2021

Sprawozdania JST w pierwszym kwartale 2021 - jakie sprawozdania i do kiedy trzeba złożyć? Przypominamy terminy.

Wypłata jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w rachunku zysków i strat

W której pozycji rachunku zysków i strat należy ująć wypłatę jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w wysokości 1000 zł?

Instruktaż: Wycena odsetek z transakcji handlowych na dzień bilansowy - odsetki ustawowe

Na koniec roku na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego należy urealnić wszystkie ujęte w księgach rachunkowych należności i zobowiązania, w tym także z tytułu odsetek. Trzeba je wycenić według wartości ustalonej na 31 grudnia w kwocie odpowiednio wymaganej lub wymagającej zapłaty. W poprzednim numerze (PRB 2/2020) zostały przedstawione procedury wyceny odsetek od należności cywilnoprawnych, naliczanych na podstawie Kodeksu cywilnego. A jakie obowiązują procedury wyceny odsetek od należności cywilnoprawnych z transakcji handlowych?

Terminy składania sprawozdań JST - drugi kwartał 2020 r.

Jednostki samorządu terytorialnego muszą w najbliższym czasie złożyć sprawozdania budżetowe za II kwartał 2020 r. Przedstawiamy najbliższe terminy. Pierwszy z nich upływa już 13 lipca 2020 r.

Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą składać e-sprawozdania finansowe

Od 1 lipca 2020 r. Samorządowe Zakłady Budżetowe mogą sporządzać, podpisywać i składać sprawozdania finansowe elektronicznie w przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji „e-Sprawozdania Finansowe”.

Sprawozdania finansowe 2020 - przesunięte terminy ze względu na COVID-19

Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.

Sprawozdania finansowe jednostek sfery budżetowej w czasie epidemii koronawirusa - wyjaśnienia MF

Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.

Terminy sporządzenia i przekazania sprawozdań finansowych przedłużone

31 marca 2020 r. przedłużono terminy w zakresie ewidencji oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań lub informacji. Wprowadzone w rozporządzeniu rozwiązania przewidują wydłużenie terminów od 21 dni do 3 miesięcy.

Koronawirus. Nowe terminy składania sprawozdań finansowych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się już Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, które wydłuża terminy związane ze sporządzaniem sprawozdań finansowych. Wejście w życie rozporządzenia ma ułatwić prowadzenie działalności przez jednostki prowadzące księgi rachunkowe w obliczu wprowadzenia stanu epidemii COVID-19 na terenie całego kraju.

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami według Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami

Wydane w 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała nr 9/2019 r. z 9 lipca 2019 r. - Dz.Urz. MF z 2019 r. poz. 83) reguluje m.in. kwestie dotyczące inwentaryzowania należności i zobowiązań.

Dyscyplina finansów publicznych - pojęcie

Pojęcie dyscypliny finansów publicznych odnosi się wyłącznie do przestrzegania prawnie wyznaczonych reguł ustalania, poboru i egzekucji należności stanowiących środki publiczne oraz gospodarowania nimi w skali mikroekonomicznej, czyli w jednostkach sektora finansów publicznych oraz poza nimi, jeśli podmioty te korzystają ze środków publicznych.

Zaniechanie dokonywania odpisów aktualizujących należności

Należności dla celów bilansowych wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 7 uor). Zasada ostrożności oznacza urealnienie kwoty należności z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników.

Zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego już od 1 stycznia 2020 r.

W dniu 10 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zmienią się zasady ustalania wpłat województw do budżetu państwa i sposobu podziału części regionalnej subwencji ogólnej na lata 2020-2021.

Równa dla wszystkich opłata może prowadzić do nierówności

Ustalenie przez radę gminy jednolitej stawki opłaty za korzystanie przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych bez analizy zasadności zróżnicowania jej wysokości z uwagi na cechy przewoźników narusza zasadę niedyskryminacji.

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.

Bezpodstawne zaniżenie kwoty bazowej do wyliczania odpisu na ZFŚS

Samorządowy zakład budżetowy musi obowiązkowo tworzyć ZFŚS na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS. Przepisy ogólnie obowiązujące nie przewidują możliwości zmiany kwot bazowych do naliczania odpisów na ZFŚS w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.

RIO: Warunki i zakres kontroli

O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego - również właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o terminie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem.

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku

W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.

Odpowiedzialność za proces likwidacji jednostki

Obszar odpowiedzialności za gospodarkę finansową jednostek sektora finansów publicznych został szczegółowo uregulowany w przepisach prawa. Zgodnie z art. 54 uofp, kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednocześnie dla specyficznych przypadków, takich jak likwidacja jednostki budżetowej, nie ma szczegółowych uregulowań prawnych. Praktyka działania jednostek pokazuje, że dużą rolę w pracach z tym związanych odgrywają nie tyle kierownicy jednostek, co osoby, którym powierzono obowiązki głównego księgowego.

Dochody wykonane a otrzymane - wpłata należności przez terminal płatniczy

Jednostka budżetowa (starostwo powiatowe) dokonuje miesięcznych przeksięgowań zrealizowanych dochodów (800/222). Co oznacza pojęcie "zrealizowane" w związku z uruchomieniem w naszej jednostce możliwości płatności dochodów (np. opłat za prawo jazdy itp.) przez terminal płatniczy? Na koniec każdego miesiąca dochody wykonane (księgowane na koncie 130, 141 - terminal) i dochody otrzymane (księgowane na koncie 130) różnią się kwotą, którą wpłacono terminalem, a nie została ona jeszcze zaksięgowana na koncie 130. Które dochody powinny być przeksięgowane na fundusz jednostki - dochody wykonane czy otrzymane?

Ewidencja księgowa wypłaty z ubezpieczenia na naprawę samochodu

Samochód służbowy, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, uległ wypadkowi w listopadzie 2018 r. W grudniu ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na rachunek jednostki. Równowartość otrzymanego odszkodowania została odprowadzona jako dochód budżetowy na rachunek organu (do końca roku nie wiadomo było, czy będzie możliwość i zgoda ubezpieczyciela na naprawę samochodu). Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, pomimo że zgłoszona została chęć naprawy samochodu i bezgotówkowe jej rozliczenie. Po odwołaniu wyrażono zgodę na naprawę, z tym że ubezpieczyciel zapłacił warsztatowi różnicę między faktycznym kosztem naprawy a wcześniej przekazanym odszkodowaniem. Pozostała część zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek warsztatu. Faktura za naprawę samochodu została wystawiona w pełnej wysokości na jednostkę. Jak w księgach rachunkowych ująć zaistniałą sytuację? Czy część odszkodowania przekazana bezpośrednio przez ubezpieczyciela na rachunek warsztatu stanowi dochód jednostki?

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

Inwentaryzacja środków transportu

Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?

Inwentaryzacja zapasów

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?

Zwolnienie JST z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących do 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących trwa od 1 stycznia 2019 r., jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Klasyfikacja budżetowa zapłaty za usługi geodezyjne

W którym paragrafie (430 czy 439 lub 427) należy ująć wydatki wynikające z zapłaty rachunku przedsiębiorcy (usługi geodezyjne) za wykonanie mapy do celów projektowych i wyznaczenia znaków granicznych? Usługi te zostały zlecone w związku z planowanym wykonaniem opracowania dokumentacji projektowych naprawy muru zewnętrznego. Koszty opracowania dokumentacji projektowych będą zakwalifikowane w § 427. Usługa remontowa muru zostanie wykonana w roku następnym.

Udokumentowanie zakupu od rolnika

Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".

Odpowiedzialność kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej za działanie lub zaniechanie stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych co do zasady nie podlegają jednostki organizacyjne należące do sektora finansów publicznych ani ich organy, lecz osoby fizyczne. Odpowiedzialność ponoszą osoby kierujące tymi jednostkami, będące ich pracownikami lub wchodzące w skład organów tych jednostek.

Abonament RTV - paragraf 430 czy 443?

W jakim paragrafie ująć opłatę za abonament RTV? Czy właściwy będzie paragraf 430 „Zakup usług pozostałych” (konto 402) czy paragraf 443 „Różne opłaty i składki” (konto 403)?

Prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.

Klasyfikacja budżetowa wydatków majątkowych - różnice pomiędzy ujęciem w § 605 a § 606

Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?

Dobrowolne prowadzenie ksiąg rachunkowych

Od 1 stycznia 2019 r. podatnik będzie informował o zamiarze dobrowolnego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym dobrowolnie prowadził księgi rachunkowe. Jak przygotować się do zmian? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r.

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Czy w sprawozdaniu Rb-N wykazuje się należności wymagalne i niewymagalne dotyczące wydzielonego rachunku dochodów?

Mamy utworzony wydzielony rachunek dochodów na podstawie art. 223 uofp. Czy występujące na koniec kwartału należności wymagalne i niewymagalne powinnam wykazać w sprawozdaniu Rb-N?

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

Sprawozdanie finansowe - forma przekazania do urzędu

Problem: Czy samorządowy zakład budżetowy, będący podatnikiem CIT, ma obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego sprawozdań finansowych? Jeśli tak, to w jakim terminie (sprawozdanie nie podlega odrębnemu zatwierdzeniu)? Czy sprawozdanie za 2017 r. należało złożyć na papierze czy w formie elektronicznej?

Inwentaryzacja środków trwałych

W niniejszym artykule wyjaśniamy krok po kroku jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych.

Regulacja środków unikania konfliktu interesów już od 1 marca 2018 r.

Projektowana obecnie ustawa o jawności życia publicznego zakłada uregulowanie aktualnie rozproszonych szeroko rozumianych środków unikania konfliktu interesów przez osoby pełniące funkcje publiczne w jednym akcie prawnym.

Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r.

Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r. Jest to związane z nowelizacją ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy wprowadzającej jej przepisy, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.

Zmiany w sprawozdaniach rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu polityki społecznej

Zmieniają się cztery rozporządzenia dotyczące sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu polityki społecznej. Zmiany dotyczą sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu zasiłków dla opiekunów, świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz zadań przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej osobom uprawnionym do alimentów.

REKLAMA