Instytucja kultury prowadzi klubokawiarnię, w której między innymi sprzedaje kawę, herbatę, wodę, soki, wino, ciasta i inne przekąski. W związku z wejściem w życie nowej matrycy stawek VAT zastanawiamy się, jakie stawki powinniśmy stosować po 1 kwietnia 2020 r. do sprzedawanych przez nas artykułów spożywczych? Czy powinniśmy wystąpić z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej?
Nadpłaty podatku (a także traktowane na równi z nimi zwroty VAT bądź nadwyżki VAT) w pewnych sytuacjach podlegają oprocentowaniu. Zasady naliczania oprocentowania, a przede wszystkim termin, od którego odsetki są naliczane, są różne w zależności od charakteru nadpłaty. W kontekście jednostek samorządu terytorialnego należy zwrócić w tym zakresie uwagę na jeden z ostatnich wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, który jest wyrazem stabilizującej się linii orzeczniczej, a który rozstrzyga na korzyść gmin o zasadach oprocentowania nadpłat powstałych w związku z tzw. centralizacją.
W wyniku korzystnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jednostka budżetowa będzie dokonywała korekt podatku naliczonego za lata 2017 i 2018, w tym również od zakupów środków trwałych, zarówno o wartości powyżej, jak i poniżej 15 000 zł. Od 1 stycznia 2017 r. jednostka z tytułu VAT jest jednym podatnikiem z gminą. Czy ta korekta wpływa na zmianę wartości początkowej środka trwałego, w przeciwieństwie do korekty rocznej? Jeśli składniki zostały przekazane nieodpłatnie do innej jednostki, to kto powinien dokonać korekty?
Jesteśmy oświatową jednostką samorządową podległą gminie. W momencie, kiedy weszły w życie przepisy o spit payment, zmieniliśmy sposób księgowania VAT w naszych księgach, rozdzielając kwotę netto i kwotę VAT na odrębnych kontach księgowych. Zgodnie z zaleceniami gminy, kwotę VAT cząstkową (różnica pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym), wynikającą z deklaracji VAT, przekazywaliśmy organowi za lipiec i sierpień. Jednocześnie wszystkie dochody z danego miesiąca (kwotę netto i VAT) przekazywaliśmy na koniec miesiąca w całości na konto organu. W związku z tym za lipiec i sierpień przekazaliśmy pieniądze podwójnie. Jest to kwota 1254,69 zł. W naszych księgach w roku 2018 ujęte są te środki bez klasyfikacji budżetowej. W sprawozdaniu Rb-27S za lipiec i sierpień została wykazana kwota dochodów wykonanych netto.
Ochrona środowiska czy przyrody, usuwanie i oczyszczanie ścieków, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych to ustawowe zadania własne gminy, jednak przyjmuje się, że w tego typu przypadkach o świadczeniu usługi świadczy między innymi fakt odsprzedaży usług zakupionych przez gminę od wyspecjalizowanej firmy na rzecz osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości.
Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".
Czy mając wpłatę na konto VAT do rachunku podstawowego, czyli wydatków i dochodów, należy wpłaty księgować na koncie 130 z wyodrębnioną analityką? Czy powinno się stworzyć nowy numer konta w planie kont, na którym będą księgowane wyciągi bankowe z konta VAT? Taka sama sytuacja dotyczy konta ZFŚS, czyli 135, i pozostałych rachunków, czyli konta 139, czy do nich też zakładane jest z automatu konto VAT?
Gmina podpisała umowę dotyczącą wykonania usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej w formie loterii. Celem loterii jest zwiększenie wpływów do budżetu miasta poprzez zachęcenie osób niezameldowanych na terenie gminy do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Loteria ma także docenić i nagrodzić tych, których podatek już od lat zasila budżet miasta. Loteria przeznaczona jest dla osób fizycznych zamieszkałych na terytorium RP, które w dniu przystąpienia do loterii ukończyły 18 lat oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. złożą deklarację podatkową PIT za 2018 r. w tutejszym urzędzie skarbowym, wskazując w deklaracji gminę jako miejsce zamieszkania, a także spełniają pozostałe postanowienia i warunki regulaminu. Czy gmina będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagrody głównej, wydanej uczestnikowi loterii promocyjnej?