Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.
W jednostce budżetowej główna księgowa nie chce podpisywać sprawozdań budżetowych (ani sporządzanych w formie elektronicznej, ani papierowej), wydając ustne polecenia podległym pracownikom, aby robili to za nią (ściśle nie jest to zastępstwo - główna księgowa jest w pracy, tylko nie chce podpisać sprawozdań). Czy takie polecenie jest wiążące dla pracownika księgowości? A jeśli te sprawozdania okażą się nieprawidłowe - kto będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - główna księgowa czy pracownik, który został zmuszony do podpisania sprawozdań?