Samorządowa jednostka budżetowa skorzystała ze zwolnienia opłacania składek za pracowników za okres od marca do maja 2020 r. Czy skoro pomoc dotyczy części opłacanych składek z wynagrodzenia pracowników, to czy należy skorygować listy płac za miesiące marzec, kwiecień, maj 2020 r. i zwrócić pracownikom nadpłacone składki ZUS (emerytalną, rentową, chorobową, zdrowotną)?
Dyrektor szkoły w okresie od 1 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. W międzyczasie wpłynął wniosek dyrektora o rozwiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania z zachowaniem 3-miesięcznego wypowiedzenia, który upłynął 31 sierpnia 2020 r. Jednocześnie w piśmie zawarto prośbę o zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie 3-miesięcznego wypowiedzenia. Z dniem 30 czerwca 2020 r. zrzekł się on pełnienia funkcji dyrektora. Jak należało ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego za 2020 r., skoro 1 stycznia 2020 r. pełnił on funkcję dyrektora, ale przebywał na urlopie bezpłatnym, zaś od 1 lipca 2020 r. był nauczycielem, ale będącym na wypowiedzeniu. Dodatkowo, posiadał on zaległy „urlop dyrektorski” za rok 2019 r. - 17 dni.
Nauczycielka jest zatrudniona w naszej placówce od 1 kwietnia 2019 r. do chwili obecnej. W styczniu 2020 r. dostarczyła świadectwo pracy z innej szkoły, w której zatrudnienie trwało od 1 września 1999 r. do 31 grudnia 2019 r., oraz dodatkowe świadectwa pracy, na podstawie których okres zatrudnienia mógł być zaliczony do stażu w jej dotychczasowym równoległym zatrudnieniu w tej szkole. Od 1 stycznia 2020 r. jesteśmy jedyną placówką, w której nauczycielka pracuje, więc powinniśmy ponowne naliczyć jej staż pracy do dodatku za wysługę lat. Jak to zrobić, jeżeli zatrudnienie w poprzedniej szkole trwało do 31 grudnia 2019 r. przy jednoczesnym niezakończonym stosunku pracy w naszej szkole? Od jakiej daty powinniśmy naliczyć nowy dodatek stażowy dla tej osoby?
Nauczycielka nabyła prawo do nagrody jubileuszowej w okresie przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia. Dyrektor na jej wniosek przełożył wypłatę nagrody na dzień powrotu do pracy, gdyż byłoby to dla niej korzystniejsze (podstawę obliczenia nagrody stanowiłoby wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy oraz dodatki tj.: funkcyjny z tytułu wychowawstwa, motywacyjny i średnia z godzin). Biorąc pod uwagę, że nauczycielka nabyła prawo do nagrody w styczniu 2020 r., a wróci do pracy dopiero od 1 września 2020 r., czy jest dopuszczalne przełożenie wypłaty nagrody o tyle miesięcy?
Pracownik instytucji kultury otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 2500 zł i dodatki za prowadzenie warsztatów, które określa regulamin wynagradzania. Zazwyczaj jego miesięczne wynagrodzenie, wraz z tymi dodatkami, opiewa na kwoty od 3000 do 4000 zł. W okresie letnim pracownik ten nie prowadzi warsztatów i wówczas nie osiągnie minimalnego wynagrodzenia. Wypłacimy mu wtedy wyrównanie. Czy jest dopuszczalne, by w umowie o pracę zawrzeć stawkę wynagrodzenia zasadniczego na poziomie 2500 zł z dodatkami, które tylko w niektórych miesiącach mogą pracownikowi nie przysługiwać?
Jednostką organizacyjną, w której świadczy pracę dyrektor, jest zakład budżetowy. Wszelkie zaś decyzje pracownicze, m.in. ustalenie warunków pracy i płacy, zasady nagradzania względem dyrektora podpisuje wójt. Zważywszy na to, że dyrektor nie może jednocześnie występować w imieniu pracodawcy wobec własnej osoby, role takiego reprezentanta pełni wójt.