Kategorie

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.
Za wyłudzenie VAT będzie grozić kara nawet 25 lat więzienia. Zmienią się przepisy Kodeksu karnego, ustawy o policji, CBA, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej oraz kontroli skarbowej.
Dyrektywa PIF ma wprowadzić wspólną definicję przestępstw na szkodę interesów UE. Do przestępstw takich należą chociażby pranie brudnych pieniędzy, sprzeniewierzenie funduszy oraz transgraniczne oszustwa związane z VAT.
Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.
Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.
Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?
Od 1 stycznia 2017 r. z jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej podatnikami VAT pozostają jedynie państwowe jednostki budżetowe. Urzędy jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe samorządowe jednostki i zakłady budżetowe stają się jednostkami organizacyjnymi, które wykonują czynności opodatkowane VAT, ale nie rozliczają się z VAT z urzędem skarbowym, lecz z jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą rozliczenia tego podatku z urzędem skarbowym wraz z wymienionymi jednostkami organizacyjnymi.
Przy udzielaniu zamówień publicznych na niektóre rodzaje usług bądź dostaw na zamawiającym ciąży obowiązek rozliczenia i odprowadzenia podatku od nabywanych towarów. Mechanizm ten rodzi poważne konsekwencje dla procedury udzielania zamówień publicznych. Powoduje bowiem, że cena nie zawsze będzie obejmowała podatek od towarów i usług. Musi być więc w odpowiedni sposób ujęta w ofercie przedstawianej przez wykonawcę.
Gminie, jako jednostce samorządu terytorialnego, nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonej inwestycji, polegającej na przebudowie dróg gminnych.
Gmina planuje sprzedać meble kupione w 2012 r. bez prawa do odliczenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?
Gminy oraz ich jednostki, a także zakłady budżetowe będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT mimo scentralizowania samorządowych rozliczeń w tym zakresie. Także po 2017 r.
Jeżeli centralizacja następuje od 1 stycznia 2017 r., to kto składa deklarację VAT za grudzień 2016 r. – gmina czy poszczególne jednostki i zakłady?
Od 1 stycznia 2017 r. gmina oraz jej jednostki organizacyjne jest zobowiązana wdrożyć scentralizowany sposób rozliczeń VAT, jeśli nie zrobiła tego wcześniej. Z jakimi obowiązkami musi się zmierzyć gmina planująca takie rozliczenie? Do 31 stycznia 2017 r. przedłużono termin przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego.
Od 1 sierpnia obowiązują nowe wzory deklaracji VAT. Dotychczasowe deklaracje co do zasady nadal można wykorzystywać, jednak nie dłużej niż do rozliczenia ostatniego okresu rozliczeniowego roku 2016.
Czy w związku z centralizacją VAT gminy mogą składać korekty za okresy wcześniejsze? Czy warto zmienić wcześniejsze rozliczenia? Na pytania odpowiada Janina Fornalik starszy menedżer i doradca podatkowym w MDDP.
Do końca września gminy powinny zdecydować czy dokonać korekty za okresy wsteczne. Obowiązkowa centralizacja VAT ma nastąpić nie później niż 1 stycznia 2017 r.
5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.
Samorządy nie zawsze stosują metodę odliczania VAT, wskazaną przez Ministerstwo Finansów? Czy przepisy pozwalają gminom na opracowanie własnego algorytmu?
Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Gminy nie będą mogły obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nowa poprawka do ustawy ma wejść w życie 1 października 2016 r.
W administracji podatkowej ma powstać wyspecjalizowany urząd, zajmujący się podatnikami osiągającymi przychody powyżej 50 mln euro. Strategiczny urząd ma gromadzić najbardziej wyspecjalizowanych urzędników.
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Na 2016 r. obliczyliśmy preproporcję na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w wysokości 66% oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, w wysokości 82%. Czy w tej sytuacji możemy odliczać od dokonywanych zakupów 55% (66% × 82%) VAT?
Pełnomocnictwo szczególne regulują przepisy rozdziału 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to upoważnia do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Fundamentalne znaczenie dla sposobu rozliczania VAT przez samorządy ma wyrok TSUE z 29 września 2015 r. Skutkiem wyroku jest obowiązek dokonania centralizacji rozliczeń VAT w samorządach. Projekt specjalnej ustawy w tym zakresie zakłada obligatoryjną centralizację od 1 stycznia 2017 r.
Gmina ma zamiar przekazać aportem spółce komunalnej (w której posiada 100% udziałów) samochód ciężarowy. Samochód ten został kupiony w 2008 r. przez zakład budżetowy gminy (VAT z tytułu zakupu został przez zakład budżetowy w całości odliczony), natomiast w 2014 r., w związku z likwidacją zakładu budżetowego, został przekazany gminie. Czy wniesienie samochodu aportem do spółki komunalnej będzie opodatkowane VAT według stawki 23%, czy zwolnione z podatku?
Kiedy usługi w zakresie porad dietetyka stanowić będą usługi, które skorzystają ze zwolnienia z VAT? Przyjrzyjmy się zdrowemu żywieniu w aspekcie prawa podatkowego.
1 lipca 2016 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające nową strukturę urzędów skarbowych. Od 1 stycznia obowiązują zaś m.in. zmiany w Ordynacji podatkowej. Kluczowe zmiany przepisów prawa podatkowego w 2016 r. komentuje Peter Kay, partner w KPMG.
Zgodnie z zarządzeniem starosty, starostwo powiatowe pokrywa miesięczny koszt używania telefonów komórkowych do określonej kwoty. W przypadku przekroczenia limitu pracownik musi zwrócić różnicę między limitem a kwotą wynikającą z faktury za telefon. Czy powiat postępuje prawidłowo, opodatkowując VAT takie obciążenia? Jak należy je dokumentować?
Ja prawidłowo rozliczyć fakturę za wykonanie sesji fotograficznej z przeniesieniem autorskich praw majątkowych?
Dotychczas jednostki budżetowe były uznawane za osobnych podatników. Jeśli ich obroty roczne przekraczały 150 tys. zł, to rozliczały VAT samodzielnie. Teraz konieczne będzie ich wyrejestrowanie. W nowej rzeczywistości będą musiały nauczyć się funkcjonować jak te jednostki, które ze względu na mniejsze obroty dotychczas nie były zarejestrowane, a co z tym idzie – nie wykazywały sprzedaży.
Rozliczana przeze mnie jednostka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czy na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. nadal możemy wystawiać rachunki?
Czy handel monetami jest działalnością gospodarczą? Czy podlega on przepisom ustawy o VAT?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE) stwierdził, że "podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie".
Podatnik, który otrzymuje subwencje, dotację bądź dopłaty, powinien każdorazowo ustalić to, czy i jaki mają one wpływ na cenę jego towarów bądź usług.
Przyjęcie faktur przez dłużnika i ich zaksięgowanie, zdaniem części sądów, stanowić może potwierdzenie pewnego zdarzenia cywilnoprawnego – stworzenie domniemania dokonania czynności prawnych wynikających z treści faktur oraz zaistnienia obowiązku zapłaty za wykonaną umowę. Kłam temu twierdzeniu zadał jednak Sąd Najwyższy, który potwierdził, że faktura VAT jest dokumentem prywatnym, a nie urzędowym. Przepisy podatkowe także nie nadają fakturom VAT szczególnej mocy dowodowej.
Jednostka budżetowa zapłaciła wykonawcy usługi budowlanej 95% wartości faktury. Pozostałe 5% zostało zatrzymane jako kaucja gwarancyjna. Kwota ta zostanie wypłacona wykonawcy po upływie okresu gwarancji, jeżeli nie zostaną ujawnione usterki w wykonanych pracach. Czy w tej sytuacji można odliczyć całość podatku z otrzymanej faktury?
Miasto jest właścicielem kostki brukowej pochodzącej z rozbiórki miejskich ulic. Kostkę tę chcemy bezpłatnie przekazać organizacji pożytku publicznego na cele statutowe. Czy przekazanie będzie podlegać VAT?
Każdy kraj członkowski UE ma możliwość samodzielnie ustalać podstawą stawkę VAT, przy czym musi ona wynosić co najmniej 15 %, chociaż jednocześnie nie jest wykluczone zastosowanie ulg. Zgodnie z powyższym w Polsce książka w wersji papierowej opodatkowana jest stawką 5 % VAT, ale sytuacja diametralnie się różni, gdy ta sama książka jest w formie e-booka – dlaczego?
Jak powinna wyglądać klasyfikacja środków przekazanych z urzędu skarbowego tytułem zwrotu podatku VAT? W jaki sposób prawidłowo ująć w ewidencji księgowej taką operację gospodarczą?
Odsetki od udzielonych przez gminę pożyczek z ZFŚS nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Podmiot wykonujący czynności związane z udzielaniem swoim pracownikom pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie działa bowiem w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Ministerstwo Finansów proponuje dywersyfikację źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Uzyskają one udział w podatku VAT, co ma zapewnić im większą stabilizację dochodów oraz zmniejszy wpływ cykli koniunkturalnych na dochody JST. Ponadto zostaną przyjęte jednolite kryteria identyfikacji samorządów najbogatszych i najbiedniejszych z uwzględnieniem potencjału dochodowego i zróżnicowanych potrzeb wydatkowych.
Jednostka (powiatowy urząd pracy) nie jest podatnikiem VAT. Przykładowo, obciążając inne jednostki kosztami mediów, wystawiamy noty obciążeniowe. Obecnie zamierzamy sprzedać używane komputery. Jaki dowód powinniśmy wystawić nabywcom?
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż prawidłowe jest wnioskowanie o odliczenie pełnego VAT-u w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo przestrzega przepisów dotyczących korzystania z auta do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wypadku nawet chwilowej zmiany przeznaczenie auta, klasyfikuje się jego użytkowanie jako mieszane, co uprawnia do odliczenia jedynie 50%.
Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem VAT transakcji "transportu". Usługę transportową świadczy kontrahent z Polski posiadający NIP UE dla kontrahenta z Niemiec posiadającego numer UE. Transport zaczyna się w Polsce kończy w Niemczech.
Jednostka budżetowa dokonała zakupu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą (usługi eksperckie). Otrzymała fakturę, z której odliczyła VAT. Okazało się jednak, że przedsiębiorca-ekspert, który wykonał usługę, nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Czy w tej sytuacji jednostka powinna skorygować podatek odliczony z otrzymanej faktury?
Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?
Czy ustalając średni miesięczny koszt utrzymania w domu pomocy społecznej od kosztów działalności domu z roku poprzedniego należy odjąć koszty inwestycji i wydatki na remonty, chociaż nie sa w nich zawarte?
Czy świadczone przez gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane VAT? Czy gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzami komunalnymi, zarówno inwestycyjnych, jak i bieżących?
Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.