Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Termin na złożenie zeznań podatkowych dla poszkodowanych w nawałnicach został wydłużony o 6 miesięcy. Termin, o którym mowa w zdaniu poprzednim liczony jest od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Materiały budowlane przekazywane na rzecz poszkodowanych w wyniku nawałnic w terminie od 12 sierpnia do 30 listopada 2017 r. są opodatkowane 0 proc. stawką VAT.
Od 1 maja 2004 r. oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów NSA z 8 stycznia 2007 r. (sygn.akt I FPS 1/06) opłaty roczne pobierane po 30 kwietnia 2004 r. dotyczące praw użytkowania wieczystego ustanowionych przed 1 maja 2004 r. nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Mikroprzedsiębiorca działający w branży budowlanej otrzyma zwrot VAT w terminie 15 dni. Co należy zrobić aby otrzymać zwrot w tym terminie? Na to pytanie odpowiedziało Ministerstwo Finansów.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: usługi świadczone na obszarze portów morskich, polegające na obsłudze środków transportu morskiego lub służące bezpośrednim potrzebom ich ładunków, są opodatkowane VAT według stawki 0%. Do niektórych usług należy jednak stosować stawkę VAT 8%. Do jakich i dlaczego?
Instytucja kultury zamierza sprzedać niektóre składniki majątku. Część z tych składników jest zaliczona do środków trwałych, a pozostała część do wyposażenia (ze względu na niewielką wartość). Czy wartość tej sprzedaży powinna być uwzględniona w limitach 200 000 zł oraz 20 000 zł?
Rozpoczęły się konsultacje w sprawie należytej staranności w VAT. Temat bardzo ważny, gdyż dotyczy uszczuplania należności budżetu państwa. Konsultacje potrwają do dnia 28.07.2017 r.
Split payment to model podzielonej płatności. Jest to metoda zmniejszenia luki podatkowej w podatku od towarów i usług. Zdaniem eksperta Konfederacji Lewiatan split payment nie pozwoli rzetelnym podatnikom uniknąć kwestionowania przez kontrolujących prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli na wcześniejszym etapie obrotu doszło do nieprawidłowości.
Najważniejszą zmianą jest uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym. Co jeszcze się zmieni?
Podatnik otrzyma powiadomienie o niezgodności w Jednolitym Pliku Kontrolnym. Ministerstwo Finansów o kolejnej weryfikacji plików JPK_VAT.
W jaki sposób powinno się ująć czynności dokonywane pomiędzy jednostkami gminy w korekcie deklaracji VAT?
Pakiet przewozowy obowiązuje od 18 kwietnia 2017 r. Nakłada on między innymi obowiązek rejestracji cyfrowej przewozu towarów.
Co po centralizacji VAT zmieniło się w rozliczeniach? Czy za wynajem hali sportowej od szkoły można wystawić fakturę zbiorczą? Kto powinien wystawiać fakturę szkoła czy miasto?
Przestępstwo wyłudzenia VAT-u stanowi w Polsce ogromny problem dla funkcjonowania gospodarki. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że w 2015 r. organy skarbowe wykryły fikcyjne faktury na kwotę prawie 82 mld zł. Rząd chce walczyć z problemem poprzez zwiększenie karalności przestępstw związanych z nieuczciwym fakturowaniem. Jak przedstawiają się świeżo wprowadzone zmiany?
W 2007 r. gmina kupiła samochód. Celem zakupu był przewóz do szkół dzieci oraz młodzieży. Gmina chce sprzedać samochód. Czy w opisanej sytuacji można zwolnić się z VAT?
Praktyczne trudności w określeniu procentowego udziału wykorzystywania nieruchomości do działalności gospodarczej nie są przesłanką do przyznania gminie pełnego prawa do odliczenia VAT.
Z początkiem 2017 r. zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące rejestracji podatników dla celów podatku od towarów i usług. Znowelizowane przepisy służyć mają realizacji założeń Ministerstwa Rozwoju i Finansów dotyczących uszczelniania systemu podatkowego. W praktyce przysparzają one kłopotów nie tylko nowopowstałym podmiotom.
Czy komornik może być zwolniony z płacenia VAT? Zgodnie z ustawą o VAT za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że komornik jest podatnikiem VAT i nie może być z tego obowiązku zwolniony na podstawie przepisu przytoczonego w zdaniu poprzednim.
Informację za styczeń 2017 r. o prowadzonej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT należy przekazać do Ministra Finansów do dnia 27 lutego 2017 r.
Źródłem dochodów budżetowych jest przede wszystkim podatek VAT. W 2016 r. dochody z budżetu państwa z podatku od towarów i usług wyniosły aż 126,6 mld. zł. Z kolei największym obciążeniem dla budżetu państwa jest program Rodzina 500 plus.
Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.
Za wyłudzenie VAT będzie grozić kara nawet 25 lat więzienia. Zmienią się przepisy Kodeksu karnego, ustawy o policji, CBA, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej oraz kontroli skarbowej.
Dyrektywa PIF ma wprowadzić wspólną definicję przestępstw na szkodę interesów UE. Do przestępstw takich należą chociażby pranie brudnych pieniędzy, sprzeniewierzenie funduszy oraz transgraniczne oszustwa związane z VAT.
Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.
Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.
Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?
Od 1 stycznia 2017 r. z jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej podatnikami VAT pozostają jedynie państwowe jednostki budżetowe. Urzędy jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe samorządowe jednostki i zakłady budżetowe stają się jednostkami organizacyjnymi, które wykonują czynności opodatkowane VAT, ale nie rozliczają się z VAT z urzędem skarbowym, lecz z jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą rozliczenia tego podatku z urzędem skarbowym wraz z wymienionymi jednostkami organizacyjnymi.
Przy udzielaniu zamówień publicznych na niektóre rodzaje usług bądź dostaw na zamawiającym ciąży obowiązek rozliczenia i odprowadzenia podatku od nabywanych towarów. Mechanizm ten rodzi poważne konsekwencje dla procedury udzielania zamówień publicznych. Powoduje bowiem, że cena nie zawsze będzie obejmowała podatek od towarów i usług. Musi być więc w odpowiedni sposób ujęta w ofercie przedstawianej przez wykonawcę.
Gminie, jako jednostce samorządu terytorialnego, nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonej inwestycji, polegającej na przebudowie dróg gminnych.
Gmina planuje sprzedać meble kupione w 2012 r. bez prawa do odliczenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?
Gminy oraz ich jednostki, a także zakłady budżetowe będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT mimo scentralizowania samorządowych rozliczeń w tym zakresie. Także po 2017 r.
Jeżeli centralizacja następuje od 1 stycznia 2017 r., to kto składa deklarację VAT za grudzień 2016 r. – gmina czy poszczególne jednostki i zakłady?
Od 1 stycznia 2017 r. gmina oraz jej jednostki organizacyjne jest zobowiązana wdrożyć scentralizowany sposób rozliczeń VAT, jeśli nie zrobiła tego wcześniej. Z jakimi obowiązkami musi się zmierzyć gmina planująca takie rozliczenie? Do 31 stycznia 2017 r. przedłużono termin przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego.
Od 1 sierpnia obowiązują nowe wzory deklaracji VAT. Dotychczasowe deklaracje co do zasady nadal można wykorzystywać, jednak nie dłużej niż do rozliczenia ostatniego okresu rozliczeniowego roku 2016.
Czy w związku z centralizacją VAT gminy mogą składać korekty za okresy wcześniejsze? Czy warto zmienić wcześniejsze rozliczenia? Na pytania odpowiada Janina Fornalik starszy menedżer i doradca podatkowym w MDDP.
Do końca września gminy powinny zdecydować czy dokonać korekty za okresy wsteczne. Obowiązkowa centralizacja VAT ma nastąpić nie później niż 1 stycznia 2017 r.
5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.
Samorządy nie zawsze stosują metodę odliczania VAT, wskazaną przez Ministerstwo Finansów? Czy przepisy pozwalają gminom na opracowanie własnego algorytmu?
Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Gminy nie będą mogły obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nowa poprawka do ustawy ma wejść w życie 1 października 2016 r.
W administracji podatkowej ma powstać wyspecjalizowany urząd, zajmujący się podatnikami osiągającymi przychody powyżej 50 mln euro. Strategiczny urząd ma gromadzić najbardziej wyspecjalizowanych urzędników.
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Na 2016 r. obliczyliśmy preproporcję na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w wysokości 66% oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, w wysokości 82%. Czy w tej sytuacji możemy odliczać od dokonywanych zakupów 55% (66% × 82%) VAT?
Pełnomocnictwo szczególne regulują przepisy rozdziału 3a działu IV Ordynacji podatkowej. Pełnomocnictwo to upoważnia do działania we wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Fundamentalne znaczenie dla sposobu rozliczania VAT przez samorządy ma wyrok TSUE z 29 września 2015 r. Skutkiem wyroku jest obowiązek dokonania centralizacji rozliczeń VAT w samorządach. Projekt specjalnej ustawy w tym zakresie zakłada obligatoryjną centralizację od 1 stycznia 2017 r.
Gmina ma zamiar przekazać aportem spółce komunalnej (w której posiada 100% udziałów) samochód ciężarowy. Samochód ten został kupiony w 2008 r. przez zakład budżetowy gminy (VAT z tytułu zakupu został przez zakład budżetowy w całości odliczony), natomiast w 2014 r., w związku z likwidacją zakładu budżetowego, został przekazany gminie. Czy wniesienie samochodu aportem do spółki komunalnej będzie opodatkowane VAT według stawki 23%, czy zwolnione z podatku?
Kiedy usługi w zakresie porad dietetyka stanowić będą usługi, które skorzystają ze zwolnienia z VAT? Przyjrzyjmy się zdrowemu żywieniu w aspekcie prawa podatkowego.
1 lipca 2016 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające nową strukturę urzędów skarbowych. Od 1 stycznia obowiązują zaś m.in. zmiany w Ordynacji podatkowej. Kluczowe zmiany przepisów prawa podatkowego w 2016 r. komentuje Peter Kay, partner w KPMG.
Zgodnie z zarządzeniem starosty, starostwo powiatowe pokrywa miesięczny koszt używania telefonów komórkowych do określonej kwoty. W przypadku przekroczenia limitu pracownik musi zwrócić różnicę między limitem a kwotą wynikającą z faktury za telefon. Czy powiat postępuje prawidłowo, opodatkowując VAT takie obciążenia? Jak należy je dokumentować?
Ja prawidłowo rozliczyć fakturę za wykonanie sesji fotograficznej z przeniesieniem autorskich praw majątkowych?